• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning / Solcellsproblem vid körning

Klas & Emelie

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Falköping
HBK-Nr
32606
Medlemskap
2024
Har nyss installerat solceller på husbilen.
Nordmax 180w via en Epever –Duoracer ansluten till solcellsanslutningarna på ne185 Nordelettronica.
Regulatorn laddar 10A till bodelsbatteriet och 1A till startbatteri.

Nu till problemet?!

Vart ute och åkte i helgen, husbilen laddad full hemma via 230V
När vi står still och solen skiner laddar det för fullt. Och batterierna blir fulla vid bra väder.

MEN när vi åker upplever jag att något händer och spänningen i båda batterierna istället sjunker!
Detta resulterade i att nästan tomt batteri när vi kom fram efter att åkt några timmar.

Vid körning kommer en symbol upp i husbilens display upp om sammankoppling batterier.
På Epvers display lyser även AES, (denna är inte inkopplad till kylen)

Någon som har uppslag?
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Det är en Ford Nobil Art 2016 Byggd på Transit EURO 5
Hej
Prova att slå över kylskåpet manuellt på gas innan du börjar köra.
Kylskåpet går annars över på 12volt vid körning, och suger rätt rejält med ström.
Borde inte vara något problem ändå, men mina batterier laddas nästan inte vid körning om jag inte gör ovanstående procedur.

Mvh Per
 

Lantzan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35677
Medlemskap
2024
Helt korrekt som Sten Rowa och Per P skriver. Hade samma problem och installerade Victron smart solar-smart shunt-orion smart(dc/dc) och kör kylen på gas. Nu fungerar allt som det ska. /lantzan
 

Klas & Emelie

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Falköping
HBK-Nr
32606
Medlemskap
2024
FORTSÄTTNING PÅ OVAN!

Har en Ford Nobel ART, där vi monterat solceller på denna med en Epever DUO.
Problemet nu blir att när jag kör så laddar inte den smarta generatorn ordentligt då solcellerna samtidigt laddar.
Har fått tips att montera en DC/DC laddare mellan batterierna. Har nu prövat detta.

Men får då nya bekymmer då regulatorn tappar kontakt med startbatteriet när laddaren sitter emellan.


Regulatorn är kopplad till vår EBL nordelettronica ne185 som har ingång för solceller både till start och bodel.

Ursäkta min dåliga skiss
 

Bilagor

  • husbils-el.png
    husbils-el.png
    13,1 KB · Visningar: 33

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.583
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...

Jag vill avråda dig för att köpa Renogy dc-dc booster... Då de har bara 1 års garanti på just dessa dc-dc booster.
Två Renogy 60A DC-DC booster har gått sönder för mig....

Jag tänker köpa denna här, fördelen är att den kopplar helt bort mppt regulatorn när motorn starta...

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
3 778,55kr 40%OFF | 45A BOOSTER MPPT 45A DC to DC 60A DC-DC Charger and MPPT Controller for Motorhome Camper Boat APP 12V Battery to Battery charger
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Hej - hade ett liknande problem - Ducato/Adria. Såväl DC/DC laddaren som solcellsregulatorn går nu direkt på bodelsbatteriet. Jag nyttjar inte solcellsingången på EBL - ligger på gränsen för vad det tål. Priset - ingen laddning av startbatteriet via solcell, men det anser jag mig inte ha behov av.
 
Toppen