• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning GEL-batteri

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Tar det längre tid att ladda GEL-batterier jämfört med AGM?
Tycker sällan batteriet tar emot mer än ca 3A laddström. Förra husbilen satte jag in ett AGM-batteri och då kunde strömmen vara över 5A från min 100w solcell...
Ska man byta kanske? Batteriet är ca 1,5 år gammalt.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Laddning GEL-batteri

Jag har två gel som är 5 år och 4 månader nu. De har aldrig svikit. Nu, efter en regning helg i Ängelholm med både belysningar, cirkulationspumpen i Alden och laddning av dammsugare, dator och router så har vi fulladdat med 100W på taket. Dock ej MPPT-regulator utan Schaudt's solar-regulator.

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Jag har två gel som är 5 år och 4 månader nu. De har aldrig svikit. Nu, efter en regning helg i Ängelholm med både belysningar, cirkulationspumpen i Alden och laddning av dammsugare, dator och router så har vi fulladdat med 100W på taket. Dock ej MPPT-regulator utan Schaudt's solar-regulator.

Okey! Kan du se hur många ampere solcellen laddar med?

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Jag har en tracer MPPT regulator och tycker att den laddar bättre vid mulet, dock inte mer än 3A ännu...men det kanske är för det är höst och solen står lågt.

Toppen