• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning batteri vid vinterförvaring?

FLOWER

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2025
Ska ställa in husbilen för vinterförvaring nästa vecka,inomhus men kallt och funderar om man ska ta ur batterierna eller låta dom vara kvar med laddning på? Har dubbla biltema AGM batterier i bodelen,och 200W solceller på taket,kan man ta ur dom men ha bilens batteri kvar med laddning från Ebl?
Mvh Flower.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Laddning batteri vid vinterförvaring?

Låt batterierna vara kvar i bilen. Ju kallare de står desto bättre (om de är fulladdade förstås). Koppla loss minuskablarna och ladda en eller två gånger under vintern, det mår de bäst av. Ju kallare de står desto mindre självurladdning.
Så gjorde jag med båtbatterierna och hade aldrig några problem.

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023

Klarar 75 W Solceller underhållsladdningen över vintern till 2 bodelsbatterier + 1 till bilen
om jag håller rent från snö och is på solcellerna.

Har ej tillgång till EL i vinter.

Batterierna är fulladdade vid avställningen i November

Bor i Uddevalla

Tacksam svar . Hans .

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Är nu innte på mitt sjätte år med samma GEL-batterier samt bly till motorn. Låter EBL'n underhållsladda alla tre hela tiden.

Det finns i huvudsak tre laddningsskeden huvudladdning, efterladdning och underhållsladdning.

Under själva huvudladdningen återförs i huvudsak den energi man har tagit ut ur batteriet.

I efterladdningsskedet sker en överladdning på ca.15%, detta för att få en utjämning av laddningen mellan batteriets celler.

Underhållsladdningen är till för att kompensera för batteriets självurladdning.

Om man startar laddaren ofta går den igenom alla tre faserna men om man låter laddaren vara inkopplad hela tiden sker bara fas 3 - underhållsladdning.

Urkopplade kylskåpskalla fulladdade batterier behöver inte underhållsladdas.

Toppen