• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av startbatteriet

F

F.d. 29865

Guest
Har en Fiat ducato från 2009. Under vintern har jag laddat batteriet med en s k pulsladdare men inte direkt via batteripolerna utan använt plusblecket (starthjälpen) och en jordning via en bult på chassit. Har jag gjort fel eller ????Idag verkar inte batteriet bli riktigt maxladdat.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Laddning av startbatteriet

Du kanske bara har laddat startbatteriet, inte bodelsbatteriet om det stått kvar i bilen. Jag skulle nog gått direkt på polerna och kopplat ihop batterierna med startkablar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av startbatteriet

Är startbatteriet av typ syra/ bly och bodelsbatteriet ett gel-batteri får de inte kopplas ihop då de kräver olika laddspänningar.
Endast batterier av samma typ, kondition och kapacitet bör kopplas parallellt.
Koppla ej heller bägge kablarna direkt på polerna, risk för gnistbildning och explosion i blybatteriet.
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Laddning av startbatteriet

Hej
Kolla syranivån i batteriet, jag märkte på den bil vi köpte i fjol höstas, en -07:a, att den verkade svag, det gick i mer än 2 liter, det var i det närmaste tomt på vätska, inte bra för cellerna. Jag kollade med den firma som förra året gjort en service på bilen, dom hävdade att det inte ingår att kolla batteriet på en som dom sa"enkel service" vad det nu är för något. Trodde att man allltid kollade batteriet vid service, men med tanke på hur bökigt det är så förstår jag att man utesluter det om man inte är tvungen.
Ulf
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Laddning av startbatteriet

Känns inte som att man ska tro att dom kollar batteriet på en service, det är ungerfär som att man skulle förvänta sig att dom kollar däcktryck oxå. Batteriet är så pass viktigt att jag tycker som bilägare har man ett ansvar att hålla koll på detta själv, och så besvärligt är det inte. I en Ducato tar det på sin höjd 10 minuter att öppna locken och kontrollera. Sedan kan man ju tycka att batteriet borde ha varit underhållsfritt.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Laddning av startbatteriet

Sharkym,
att ett Syra-Bly-batteri är full-laddat ser man bara på dels laddströmsmätaren, dels på
cellernas syrahalt!

Om en cell har lägre syrahalt än "grannarna" så börjar den att "koka bort vatten" istället
för att laddas mer. Det bubblar, ett klart bevis på att den cellen "saknar ork". :(

Ett batteris "allmänkondition" kan man avläsa på cellernas syrahalt med en batterisyra-
mätare. Då ska inte olika cellers värden skilja sig för mycket, max ½ tiondel.
Detta gäller oavsett batteriets laddningsnivå, den och syrahalten kan ju variera.
Men cellerna "bör hänga ihop i familjen".

Om nu laddningen inte är "topp" så kanske det är spänningsförluster mellan laddarens
klämmor och batteriets poler? tänk på att det är dubbel väg: både till och från batteri.
Det är alltid bäst att koppla direkt till batteripolerna än att "strömvandra" genom
bilskrovet.

Å 2:a sidan så behöver inte ett startbatteri vara maxladdat för att dra runt motorn. :)
Då är det "grinigare" med bodelsbatteriet! :rolleyes:

Lycka till i sommar!
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: Laddning av startbatteriet

Tack också för detta inlägg till mitt "lilla" problem. Så här är det i mitt fall. Bodelsbatteriet visar alla gröna fält på displyen i bilen, kommer inte riktigt ihåg om det är 13,5 V eller nåt ditåt, vilket också visades för startbatteriet hela förra året. Just nu saknas två av de gröna fälten trots att vi körde ca 30 mil i helgen och hade pulsladdaren inkopplad i ca en månad innan bilen togs i bruk för säsongen. Vi sitter i en Adria S680ST från i fjol som nu rullat 715 mil. Detta bara för att ge er lite mera kött på benen. Det är också sant att det är inga problem att starta motorn till detta finns det "kraft" nog. Jag är nog lite petig som vill ha alla fält gröna för båda batterierna. Jag skall absolut kolla batterivattnet redan i morgon dag.
Ett stort TACK till alla som bidragit i detta ärende.
Ha en skön sommar i era h-bilar.
// Hans::)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen