• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning av startbatteri från "stolpe"

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
På min bil, Rimor Katamarano 2012 (Ducato), laddas inte startbatteriet om jag ansluter 230V. Med motorn igång laddas både start-och bodelsbatteri.
På min förra, LMC 2000, laddades båda batterierna.
Hur vanligt är det med husbilar där inte startbatteriet laddas med ansluten markström?
Det är ju lite dumt om man står länge på samma plats, startbatteriet kan ju ladda ur och måste laddas med separat batteriladdare.
Så min fråga är; är detta vanligt förekommande?

/Anders

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Laddning av startbatteri från "stolpe"

hej ! på våran fiat ducato 01 måste panelen vara på inne i bilen för att startbatteriet skall laddas eft att bodelsbatt fått sitt i den ordn ! läs instr.bok kan vara nåt sånt ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det finns också en del varianter där bilbatteriet får laddning först efter att bodelens batterier är fulladdade.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Sorry, nästan samma svar som ovanstående inlägg :oops:.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

cbe elblokk lever sitt eget liv når det gjelder ladning av bilbatteri. Dette er styrt av spenningene på både bil og bobatteri. Bobatteri over en grense og bilbatteri under en annen grense og det skjer en sammenkobling. Dette gjør at bilbatteriet også blir ladet fra solpanelene når det er mulig. Samme elblokk har og en nødkobling som drar inn samme rele ved hjelp av en sikring som en kan sette inn.

F

F.d. 50170

Guest
Visst kan man koppla in en ctek laddare under huven på plus uttaget och jord för att ladda startbatteriet. Har värmematta i hytten och då blir det svårare att komma åt batteriet.
Gäller en Fiat Ducato -2015

Senast redigerad av en moderator:
Toppen