• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Laddning av LiFeP0 och blybatteri.

JOIman

HBK Intresserad
Kommun
Finland
Jag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?
DCDC laddaren drivs av bilen generator, så bilen laddar startbatteriet samtidigt som den skickar ström till bodelen via DCDC
Eller hur har du kopplat LiFePo laddaren?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
DC/DC modulen ska vara kopplad emellan generator/startbatteri och bodelen. Generatorn laddar bodelsbatteriet när motorn är igång..ifall DC/DC-modulen är korrekt inkopplad. Modulen fungerar som en diod dvs enkelriktad. Du nämner inte vilken typ/modell av LiFePo-laddare du har. Det finns modeller som har en extra utgång (typiskt 2-3A) som kan kopplas till startbatteriet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det beror på var du ansluter din 230V-laddare, samt hur din DC/DC-laddare startar.

Ansluter du din 230V-laddare på startbatteriet och din dc/dc har spänningsstyrt tillslag så kommer alla batterier att laddas.
Ansluter du din 230V-laddare på bobatteriet så kommer inte startbatteriet att få laddning.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det beror på var du ansluter din 230V-laddare, samt hur din DC/DC-laddare startar.

Ansluter du din 230V-laddare på bobatteriet så kommer inte startbatteriet att få laddning.
Nja,

första meningen är helt korrekt, men det verkar finnas fall där startbatteriet ändå kan få underhållsladdning "bakvägen" via DC/DC. Ur manual för Votronic 1212-30:

1000000482.png

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nja,

första meningen är helt korrekt, men det verkar finnas fall där startbatteriet ändå kan få underhållsladdning "bakvägen" via DC/DC. Ur manual för Votronic 1212-30:

Visa bilaga 236929

Jag har missat att TS har en Votronic 1212-30.
Generellt däremot så matas/drivs en dc/dc-laddare av generatorn via startbatteriet.

Däremot har en hel del EBL inbyggd underhållsladdning av startbatteriet.

Toppen