Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
DCDC laddaren drivs av bilen generator, så bilen laddar startbatteriet samtidigt som den skickar ström till bodelen via DCDCJag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?
DC/DC modulen ska vara kopplad emellan generator/startbatteri och bodelen. Generatorn laddar bodelsbatteriet när motorn är igång..ifall DC/DC-modulen är korrekt inkopplad. Modulen fungerar som en diod dvs enkelriktad. Du nämner inte vilken typ/modell av LiFePo-laddare du har. Det finns modeller som har en extra utgång (typiskt 2-3A) som kan kopplas till startbatteriet.Jag har en LiFeP0-laddare för mitt bodelsbatteri som i sin tur är kopplat till DC/DC laddare. Frågan är kan jag samtidigt ladda startbatteriet (blybatteri) som också är kopplat till DC/DC- laddaren?
Nja,Det beror på var du ansluter din 230V-laddare, samt hur din DC/DC-laddare startar.
Ansluter du din 230V-laddare på bobatteriet så kommer inte startbatteriet att få laddning.
Nja,
första meningen är helt korrekt, men det verkar finnas fall där startbatteriet ändå kan få underhållsladdning "bakvägen" via DC/DC. Ur manual för Votronic 1212-30:
Visa bilaga 236929
Jag har haft en Votronic och den fungerar helt enligt manualen, nu vet vi inte om TS har denna typ.Nja,
första meningen är helt korrekt, men det verkar finnas fall där startbatteriet ändå kan få underhållsladdning "bakvägen" via DC/DC. Ur manual för Votronic 1212-30:
Visa bilaga 236929