• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddkabel till bodelsbatterier

F

F.d. 25463

Guest
Jag har tänkt montera en inverter.
Behöver det dras kraftigare laddkabel till batterierna från electroblocket?
Invertern är på Max 1000w.
Kommer belasta den med Max 620w när ac går för fullt.
4 st 80 amp batterier

//Pelle

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddkabel till bodelsbatterier

Om du kobler inverteren direkte til batteribanken med kortest mulig kabler så trenger du ikke gjøre noe ekstra. Det å kjøre inverteren vi kabelen til elblocken gir mange ekstra problemer og ville kreve meget grov og tung kabel.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, du behöver nog också kolla upp kablarna, relä m.m. mellan bilens generator och elektroblocket, och ev. kanske även dra laddningen från generatorn till bodelsbatterierna förbi elektroblocket när AC'n är igång.
AC'n drar ca. 50A och om bobatterierna också behöver uppladdning samtidigt, och generatorn orkar, så kanske det blir uppåt 80A som skall gå från generatorn till bodelsbatterierna, och om kabellängden är ........ ≈4 meter så bör det vara uppåt 25mm² kabelaria hela vägen för att förhindra värme och förluster i kablarna. Se även till att säkra upp så grova långa kablar med lämplig kraftig säkring i båda ändar.

När du har kopplat klart så bör du nog mäta med en tångamp.mätare så bobatterierna får lika mycket, eller mer laddning från generatorn än vad invertern förbrukar, annars så sker en långsam urladdning av batterierna när du kör med AC'n på.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det kan t.o.m. kanske vara bättre att driva invertern direkt på bilens batteri och generatorn under färd, och inte blanda in elektroblocket och bodelsbatterierna alls i AC driften.

Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Vill du köra AC på invertern endast när motorn går?
Eller finns det tillfällen där du vill köra inverter med motorn av, dvs tömma bodels batterierna?

Om alternativ ett så skulle jag sätta invertern direkt på och nära generatorn.

Om alternativ två, då skulle jag förstärka matarkabel från generator till bodels batterierna.
Och då använda kraftigt skiljerelä.

F

F.d. 25463

Guest

Jag räknar med att bara köra ac med motorn igång.
Blir det kanske bättre att sätta inverter nära startbatteri och ett relä som drar när generatorn laddar? Så inverter bara får ström vid motorn igång.
Då behöver jag inte riskera att tömma startbatteriet när jag stannar motorn och råkar glömma inverter och ac på..
Eller är det bättre att sätta invertern på bodelsbatteribanken?
50 amp ca kommer ac förbruka i maxläge o frågan är om electroblocket klarar leverera det.
Eller ska jag dra en separat grov laddningskabel direkt från generator till bobatterierna?
Mycket funderingar innan men bättre tänka först.:wub:
/Pelle

Linus-sweden

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024

Hur mycket ger generatorn?

Man bör ha lite marginal mellan förbrukning och vad den ger annnars riskerar du knäcka generatorn... Jag gjorde av med några stycken generatorer på min Volvo 240 när jag monterade en hög med extraljus i min ungdom...

har du multiribbrem eller vanlig "gammaldags" rem till generatorn? Kan ju tänkas att den lätt slirar när du startar ac:n... (Jag skulle ta med en extrarem i verktygslådan om det var jag...)
Vill du montera invertern via bodelsbatteriet så är en lösning att montera ctek d250s dual och cetek smartpass, dom kan hantera upp till 80A!

Toppen