• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddas bodelsbatteriet vid 220v

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Vi undrar om bodelsbatteriet alltid laddas när 220v kabeln är inkopplad till husbilen eller laddas bara bodelsbatteriet när man kör husbilen?

Vi är nya i husbilsvärlden och vår instruktionsbok är bara på tyska!!

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Laddas bodelsbatteriet vid 220v

Jag tror att bodelsbatteriet- erna alltid laddas när man står på 230 V.
Normalt - tror jag att huvuddelen av laddningen går till bodelens batteri-er å lite del till startbatteriet.
Så är det i min husbil.:)

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tala om vilken husbil och EBL du har så är det möjligt att svara. Det du frågar om är olika beroende på årsmodell, fabrikat och typ du har.
Enklast kollar du genom att mäta spänningen på bilbatteriet efter att du haft 230 inkopplat över natten och om den är 13 volt eller högre så laddas bilbatteriet via EBL.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

EBL= en låda i bodelen där en massa kablar går in och det sitter flera säkringar till husdelens olika funktioner. Om det sitter en 230V-kabel till den så har den inbyggd laddare (de flesta har det). Om du har någon form av mätare kopplad i HB:n så går det att se där om spänningen ökar när 230-kabeln kopplas in.
Lycka till som husbilsägare!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tror ikke det finnes biler som ikke lader bobatteriet om en kobler inn 230V om da ikke laderen er trasig. Når det gjelder ladning av bilbatteri så er det store variasjoner fra ingen ladning via en underhaldsladning til de som lader bobatteriet først og sidan ser om bilbatteriet trenger ladning og lader hvis det er behov til de som har egen smart lader for bilbatteri (meget ovanlig variant).

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Nu har i alla fall 220v kabeln varit inkopplad hela natten...

När jag läser av mätaren står dom såhär:
Bilbatteriet 13.5 volt
Bodelsbatteriet 14.25 volt

Då misstänker jag att både bodelsbatteriet och bilbatteriet laddas när 220v kabeln är inkopplad, ska hålla öga på det..
Tack för hjälpen..

Då kommer nästa fundering.
Vi har två cigguttag i förarhytten, den ena ser ut precis som vanligt den andra har ett lite annorlunda utseende, bilden som finns på locket visar ett vägguttag med texten max 180w men inuti liknar den mera ett cigguttag..
Det är ingen spänning på, om det kommer när tändningen är påslagen eller om man måste köra bilen vet jag inte ännu..

Vad är det för uttag och vad ska man ha det till ?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Nu har jag testat, det är tydligen 12v när tändningen är påslagen..
Kan man använda den som ett vanligt 12v uttag och ladda mobiler, koppla in GPS osv..?

Om detta uttag visar 180w hur mycket kan man belasta dom andra cigguttagen?

Toppen