• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddas batterierna vid 230V inkoppling?

F

F.d. 25374

Guest
Håller som bäst på att lära mig hur allt funkar på vår nyinköpta Swift Kontiki 600/6, Citroen C25 från -89.

Har mätt lite på batterierna och kommit fram till att både bilbatteriet och bodelsbatteriet laddas när motorn går, likaså finns en omkopplare där man kan välja att köra elen i bodelen på bilbatteri, bodelsbatteri eller 230V när det är inkopplat. Däremot verkar det inte som det sker någon laddning av något av batterierna när man kopplat in 230V. Är inte det "standard" även på äldre bilar? Det är såklart inte så svårt att koppla in en separat laddare men tänkte höra efter här hur det brukar vara, kan ju vara nån säkring nånstans bara eller så som gått.

En annan fråga: Ska man kunna köra kylskåpet på 12V när bilen är avstängd? Nu fungerar det enbart när motorn är igång.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Laddas batterierna vid 230V inkoppling?

Först o främst har du en bra laddare som man kan välja att få laddning till bodelbatteri eller bildelsbatteri från 230 v inkoppling det finns inte på nya bilar där det endast laddas bodel. Sen går det inte att köra kylskåp på 12v det orkar bara några timmar så kör på gasol och slå om till 12v vid körning. Vad det beträffar boilern eller varmvattenberedaren så går den endast på gasol men den fläkt som styr Trumavärmaren för husbilens bodel så finns det en värme fläkt som kör runt värmen den går på 12v för att kunna vara oberoende på fricamping. Hoppas det var detta frågan gällde, hade en 89:a innan och den har mycket bra endast reglervredet vid trumavärmaren kunde hoppa ur sitt läge eller batterierna i gnistorn till pitzotändaren kunde vara urdragna men oftast aldrig några problem på 15 års ägande. Lycka till.
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: Laddas batterierna vid 230V inkoppling?

Håller som bäst på att lära mig hur allt funkar på vår nyinköpta Swift Kontiki 600/6, Citroen C25 från -89.

Har mätt lite på batterierna och kommit fram till att både bilbatteriet och bodelsbatteriet laddas när motorn går, likaså finns en omkopplare där man kan välja att köra elen i bodelen på bilbatteri, bodelsbatteri eller 230V när det är inkopplat. Däremot verkar det inte som det sker någon laddning av något av batterierna när man kopplat in 230V. Är inte det "standard" även på äldre bilar? Det är såklart inte så svårt att koppla in en separat laddare men tänkte höra efter här hur det brukar vara, kan ju vara nån säkring nånstans bara eller så som gått.

En annan fråga: Ska man kunna köra kylskåpet på 12V när bilen är avstängd? Nu fungerar det enbart när motorn är igång.

Jag hade samma funderingar som du har. Jag har en RC husbil byggd på Citroen C25 90, På min när man kopplar på 220V laddas bodelsbatteriet. Det borde också göra detta på din tycker jag. Det är inte mening att man ska behöva ha med sig en laddare för att ladda bodelsbatteriet. Kolla så att det inte så att bodelsbatteriet är fullladdat och därför tillförs inte ström till den när du kopplar på 220V. Min husbil har inget som finess som din har som att välja att köra på 12V bil/bo batteriet eller 220V när du kopplar till eluttaget. (Om det finns en som finest borde det finna en inbygg laddare). Lycka till.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Laddas batterierna vid 230V inkoppling?

Håller som bäst på att lära mig hur allt funkar på vår nyinköpta Swift Kontiki 600/6, Citroen C25 från -89.

Har mätt lite på batterierna och kommit fram till att både bilbatteriet och bodelsbatteriet laddas när motorn går, likaså finns en omkopplare där man kan välja att köra elen i bodelen på bilbatteri, bodelsbatteri eller 230V när det är inkopplat. Däremot verkar det inte som det sker någon laddning av något av batterierna när man kopplat in 230V. Är inte det "standard" även på äldre bilar? Det är såklart inte så svårt att koppla in en separat laddare men tänkte höra efter här hur det brukar vara, kan ju vara nån säkring nånstans bara eller så som gått.

En annan fråga: Ska man kunna köra kylskåpet på 12V när bilen är avstängd? Nu fungerar det enbart när motorn är igång.
Vi har en Pilot C25 från 1986. Det laddar utmärkt från 230V, självklart också från 12V generatorn. På förarstolens vänstra sida finns en vridomkopplare som antingen paralellkopplar batterierna, eller separerar dom. Du kan alltså ladda båda på en gång. På "ställverket" finns några knappar som måste vara påslagna, o även några säkringar som man kan kolla.
Kylskåpet kan köras på 12V endast när motorn går. Tur är väl det, kylskåpet drar c:a 100W, så det skulle snart dra ur våra batterier. Det finns en vit lysdiod på "ställverket" som lyser när motorn går o som säger att kylskåpet kan köras på 12V, stanna motorn och dioden slocknar.
 
Toppen