• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddas även startbatteriet ?

F

F.d. 6535

Guest
Jag undrar om någon vet om även startbatteriet laddas på våran Carthago-07 när vi står ansluten på el ??

Tacksam för hjälp !

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddas även startbatteriet ?

Alle elblokker har en kabel fra bilen batteri, det som avgjør om bilbatteri lades er styringslogikken for sammenkobling mellom batteriene. I vår bil kobles det sammen når bilbatteriet er under 12,6 og bobatteriet er over 13,7 eller det er ladning fra bilmotor. Det ser ut som det ern en strømbegrensning i denne sammenkoblingen. Slik det er koblet her så lades bilbatteriet ved behov fra el, sol eller efoy.

F

F.d. 53342

Guest

Hej!

Är det standard på även på Fiat Ducato 2,3 -08?
Laddas även startbatteriet via solcellen?

Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Janne41:confused:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det beror ju på hur du har kopplat in den och vilket elblock/regulator du använder. Är solcellerna kopplade till elblocket får du nog kolla med manualen för ditt elblock, men det skulle jag tro att det gör.
Koppla bort startbatteriet, mät spänningen på det, koppla in det igen och mät spänningen igen. Är det laddning på gång ska den senare mätningen visa ett högre volttal än den första. Eller mät direkt på kabeln efter att du har kopplat bort batteriet - är spänningen högre på kabeln är på batteriet laddas det.

jalle

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2025

Hej har en Hymer b654 07 med schaut el block,där framgår det helt klart att bilen får 2A och bodelen resten.Allt vid behov.Har vintertid följt regeln i instruktionsboken att ha el anslutet.har ej heller haft ngt. Problem med batterier.

F

F.d. 6915

Guest

Inte på min Rollerteam -07 i alla fall. För att vara på den säkra sidan så man inte står med tomt startbatteri så brukar dom dom ha en slinga för bodel och den laddas på uttaget. Startbatteriet brukar man få ladda för sig, men det finns undantag.
Solpaneler lika så de brukar kopplas till batteriet till bodelen.

Men man kan dra sladdar till startbatteriet också.

Toppen