• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar inte

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Jag har skrivit här förut ang. att motorn inte vill ladda bodelsbatteriet.
Jag har putsat och sprayat på så många säkringar, så många gånger, att jag undrar vad mera som kan göras.
Så nu frågar jag: vart kan jag lämna in husbilen för felsökning och reparation?
Jag bor i Uddevallaområdet och husbilen är en Ci Mizar 180, -97.:(:mad::mad:

Erling

F

F.d. 50041

Guest
Sv: Laddar inte

har en ci meridien, vet inte om dom ser lika ut i elsystemet..
min har en säkring vid bilens batteri och därifrån går ledningen till "elcentralen" under diskbänken och ett relä som släpper spänning "laddning" till bodelsbatteriet när bilen startas.
min kabel hade skavts av i uppgången i golvet till "elcentralen" kanske samma fel på din eller ev reläet. fick ta bort ventilationen utifrån till kylskåpet för att komma åt kabeln.
hoppas att detta kan hjälpa dig.
undrar du har användarhandbok till din ci, har ingen till min och fattar inte riktigt hur kontrollpanelen funkar (min är också från 97, kanska samma panel)

mvh lars-erik

F

F.d. 52990

Guest

Hejsan
Upptäckte att jag har samma fel på min husbil, det är en Frankia från 1991, säkringen i motorrummet är ok. om jagfattat det rätt så går den vidare till elcentralen och inte direkt till bodels batterierna eller?.
Tacksam för svar
Tommy:wub:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej stenbråten, sladden går med säkerhet vidare till ett 70A relä som skall dra och koppla ihop bilens och bodelens batterier när generatorn börjar ladda och ger ström på lilla utgången D+ som används som styrström till reläet. När bilen är avstängd så separeras bilens och bodelens batterier med detta relä så att bilen har startström även om bodelsbatterierna är ursugna. Det kan tyvärr vara placerat var som helst men brukar för det mesta sitta i närheten av elcentrealen/säkringspanelen till husdelen.
Erling54, du har säkert också ett relä någonstans, men i mitten på nittiotalet så började husbilstillverkarna förfina boxarna lite så ditt kan kanske vara instoppat i någon hemlig låda ihop med orginalladdaren eller liknande.
Det kan vara svårt att hitta ett sådan här fel utan hjälpmedel, men med lite kunskaper och ett enkelt mätinstrument så brukar det gå rätt lätt.

Lycka till. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 52990

Guest

Hejsan
Tack för svaret, hittede relät och ska prova att montera ett 40A bara för att se om det är reläfel, annars får jag följa kabeln.
Tack

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan
Tack för svaret, hittede relät och ska prova att montera ett 40A bara för att se om det är reläfel, annars får jag följa kabeln.
Tack
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, om det inte kommer någon styrström till reläet så kan du kanske "anfalla" från andra hållet. Kolla på generatorn, från den går det förmodligen ut två st. kablar, en grov till batteriet och en tunn som försvinner in i någon kabelhärva. Försök att följa den tunna för det är troligen från den som de har tagit styrströmmen till reläet. På äldre bilar så sitter det ofta bara en ABIKO skarvklämma någonstans på den tunna kabeln som förgrenar den till en styrkabel som går vidare till reläet. De här skarvklämmorna brukar kunna oxidera och tappa kontakten efter många år.

Lycka till önskar :) JANKRO.

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Förra sommaren råkade jag ut för ett lika dant el-fel.kollade varenda säkring med ohm mätare då det kan vara svårt att se om de är hela eller inte.På min Knaus 04 sitter det en säkring bredvid batteriet 40amp, när jag höll säkringen upp och ner med stiften upp mot mig så fungerade säkringen enligt mätaren, men när den satt i säkringshållaren så fungerade inte den,det var ett av det konstigade säkrings brott jag har varit ute för.Detta behöver inte vara ditt fel,men jag vill bara tala om hur underliga el-fel kan vara,när det blev en ny säkring så fungerade allt igen.frågan är varför rök säkringen, jo det var fel på bodelsbatteriet.Mvh Valle

Toppen