• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddar ej Bilbatteri..EBL 226 Adria 2008

F

F.d. 25098

Guest
Hej...

EBL verkar inte ladda mitt nya startbatteri...När 220 v är inkopplat visar panelen fullt startbatteri,,kopplar jag bort 220 visas startbatteriet som noll och inget ting, även om det nu är fulladdat med extern laddare...

Orginal fiat var 110 amp syra batteri,,det nya från Biltema är på 100 amp syra batteri...

Bodelsbatteriet visas perfekt som vanligt och alla säkringar är hela på EBL.

EBL skall ladda 8 amp till startbatteriet efter att bodelsbatteriet är fullt,,undrar hur detär draget då det endast verkar vara original kopplingar på startbatteriet..

Tacksam för hjälp,

Peter.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Laddar ej Bilbatteri..EBL 226 Adria 2008

Kolla och mät över bladsäkringarna vid bilbatteriet under fötterna på förarplats.
Borde vara en 50A eller liknande storlek som är trasig.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Om säkringen som det talas om är trasig så laddas inte bodelsbatteriet från bilen heller. Enklast att kolla spänningen på manöverpanelen om spänningen höjs då motorn är igång och bodelsbatteriet är lite urladdat och inte laddas utifrån. Om det inte visar skillnad så är förmodligen säkringen trasig eller annat anslutningsproblem.

F

F.d. 25098

Guest

Hej igen.

Det sitter även en 15 amp säkring vid sidan om EBL... Den hade jag naturligtvis missat...Den säkrar laddningen från och till startbatteriet...Den verkar även säkra den så kallade D+ styrningen så kylskåpet kan gå på 12 volt när motorn är igång.

Problemet löst och en erfarenhet rikare:spinny:

Stellanova

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023

Precis så är det även på vår Adria Coral 690 SC 2011 års modell, har ni fått ngn ordning på att det bara visar noll för bildelsbatteriet och varning då 220 är bortkopplat? Man vill ju se fulladdat bilbatteri då 220 ej är anslutet. Vi har Led panel Schaudt LT 313 A, hör gärna av er om ni fått ert problem löst

bertilz1

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2118
Medlemskap
2025

Hej,
Det sitter två säkringar i laddningsregulatorn, en stor ca 50amp och en liten bladsäkring på 5amp. I min bil sitter det 2 regulatorer en till bilen och en till bo batteriet. Den lilla 5amp hade löst ut och jag hade samma problem som du.

Toppen