• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar den verkligen?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...

Jag tyckte en dag att mitt startbatteri inte laddas av duo laddaren...
Så när bodelsbatteriet var fullt tänkte jag att nu kan jag mäta på plinten och se om den laddar..... Men voltmätaren stod på 00.00v
Så jag blev nyfiken på varför den inte laddar start batteriet.... Och mäter och mäter vid olika tillfällen.... Men inte en gång ser jag någon spänning på voltmäraren....
Så till slut tog jag kontakt med säljaren.... Efter många förklaringar så började han förstå (han är kines)....
Och igår fick jag detta svar..

Jag har haft en del duo laddare... Men känner inte igen denna beskrivning när startbatteriet skall laddas....
Startbatteriet har varit under 0.3v mot bodelsbatteri, så jag tycker laddningen skulle ha startat någon gång.... Eller vad säger ni lärde...?

Översatt med google translation...

Starta batteriladdningskontrollen
Starta batteriladdningsförhållandena
1. Laddaren befinner sig i konstant spänningsladdnings- eller flytladdningsstadiet.
2. Startbatterispänning 6-12,8V
3. Startbatteriets spänning är mindre än eller lika med 0,3V för huvudbatteriet
Ovanstående 3 objekt varar i 10 sekunder
Starta batteristopp laddningsförhållanden
1. Laddaren är i snabbladdning eller stoppad laddning
2. Startbatteriets spänning är -0,3V eller mer än huvudbatteriets spänning.
3.Startbatterispänning>14,3V
Om något av ovanstående villkor är uppfyllt, sluta ladda
Laddning tillåts endast efter 5 minuter om laddningen är avstängd eller om laddningen är påslagen
Batterispänningen är lägre än 11,8V, laddningen bör återupptas omedelbart
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Trasig säkring vid startbatteriet? Trasig internsäkring i laddaren? Båda säkringarna kan ha löst ut. När jag öppnade en CTEK booster såg jag att det fanns fyra fastlödda internsäkringar, 30A för varje in och utgång. Lite konstigt att det inte stod någonstans att det fanns internsäkringar. Selektiviteten för externa och interna säkringar kan då bli fel.
Du kan råkat ut för att en extern resp. internsäkring har löst ut annars borde borde du fått en mätvärde på plinten.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
760
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Är översättningen från engelska eller kinesiska? Mycket nonsens...men efter att filtrerat i texten så tyder jag att startbatteriet ska börja ladda när den har 0.3V lägre spänning än "huvudbatteriet". Jag ser inte vitsen i detta. Laddaren har säker prioritet att ladda bodelsbatteriet och när det är fulladdat så ska den ha koll på startbatteriet men inte ta någon åtgärd inom 0.3V gränsen. Det måste väl gå att sätta en nivå t.ex. 12.1V när laddningen ska skifta om till starten?
 
Toppen