• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda startbatteriet med solcellen

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Hej
Har en Kabe i760 2014 med centralenhet Calira SVB 30 och laddare Calira LG 430, Har solcell på taket, men den har jag kopplat enbart till bodelsbatteriet via regulator Mastervolt MPPT Master 25.
Nu undrar jag om det på något vis även går att få med startbatteriet så det också laddas via solcellen
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Det finns laddare med separata utgångar för bodelsbatteri respektive startbatteri jag har regulator Epever Duoracer.
laddningen av startbatteriet är dock bara en klen underhållsladdning.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Idag är det ganska mycket i bilens originalutrustning som går på startbatteriet. Blev förvånad att min toyota efter 3 veckor inte startade trots att jag inte belastat batteriet eftersom jag stått på el. Man kan ju köpa en laddare till startbatteriet men det måste ju vara en som startar själv när den för ström inte en som man måste trycka en massa knappar på för att den ska gå igång. Underhållsladdare ger oftast väldigt lite ström. Bla. Biltema har en apparat med relä som ska ladda bobatteriet och startbatteriet växelvis men det är ju via generatorn om jag fattat rätt. Ett problem är ju att det är olika kemi i batterierna. Sen har man problemet med vinter och minusgrader då bobatteriet inte ska laddas alls. Kanske någon av experterna här har en lösning på det enkla problem som likt ett järnspett blir ganska komplicerat.
 

Elusive

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36364
Medlemskap
2024
Hej
Har en Kabe i760 2014 med centralenhet Calira SVB 30 och laddare Calira LG 430, Har solcell på taket, men den har jag kopplat enbart till bodelsbatteriet via regulator Mastervolt MPPT Master 25.
Nu undrar jag om det på något vis även går att få med startbatteriet så det också laddas via solcellen
Hej, montera dit en till regulator på samma solcell, har själv montera en som laddar startbatteriet med 5ah en Victron mppt där du ställa in många ah du vill ladda batteriet med , funkar perfekt, när smartgenerator bara laddar upp det till 80%
Har 460 watt solceller och en Victron 30ah och en victron 15 ah kopplade till samma solceller
Mvh Krister
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
407
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag monterade också en Votronic men provarianten, denna fanns inte hos sunlux så jag köpte den från Tyskland. Det är endast pro som kan hantera litium batteriet, den är fullt inställbar fast på gammalt sätt med potentiometerar. Jag kan därmed ladda startbatteriet från bodelsbanken oavsett om solen skiner eller ej och den ger rejäl laddning inte bara underhållsdito.

Hälsningar
Peter
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag kör med en kombinerad dc/dc-laddare/mppt-regulator.
Renogy DCC50S, den laddar både bo/start-batteri från solpanelerna.
Jo det är det bästa, men Victrons Mppt har bara en utgång för batteri :confused:. Jag kör standbyladdaren från Load-utgången så den bara laddar från solpanelerna. Och eftersom jag har ett blybatteri som startbatteri så funkar den billiga lösningen.

Jag gillar Victrons lösningar, men förstår inte vare de inte har några modeller med dubbla batteriutgångar, det har ju konkurrenterna.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej
Har en Kabe i760 2014 med centralenhet Calira SVB 30 och laddare Calira LG 430, Har solcell på taket, men den har jag kopplat enbart till bodelsbatteriet via regulator Mastervolt MPPT Master 25.
Nu undrar jag om det på något vis även går att få med startbatteriet så det också laddas via solcellen
På vår carthago går laddningen via ebl då får både bodel o start laddning
 
Toppen