• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda startbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag undrar om någon kan svara på frågan: kan man, eller bör man undvika att, ladda startbatteriet med separat (lös) laddare med startbatteriet inkopplat i bilen, samtidigt som 220 v är kopplat till HB för laddning av bodelsbatterier?
Min fråga kommer sig av jag är osäker på om startbatteriet laddas eftersom jag ibland får röd signal för laddning under körning och även får indikering ”battery” när motorn startas. Märker inget fel på batteriet då. Verkar vara bra laddat.
Kan något av batterierna ta skada av att man laddar startbatteriet, fortfarande inkopplat, med separat laddare samtidigt som laddning av bodelsbatterierna pågår via 220 uttaget på bilen? En Burstner 690 I, 2005.
Tacksam för info. Dan i Västra Frölunda
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Enklast är väl att öppna huven och mäta direkt på batteriet, ett batteri som laddas bör ju ha över 13v om det är någorlunda laddat. Lossar man elanslutningen ska man ju se en högre spänning när laddaren är ansluten än utan. Men inte säkert eftersom om bobatterierna inte är fulladdade så är dom prio 1 när de är laddade bör laddningen gå över till startbatteriet.
Laddar man med yttre laddare kan man lura laddaren att tro att startbatteriet är fulladdat.
Biltema har en enkel mätare som man sätter i ciggkontakten där man kan se vad som händer med spänningen lite irriterande att den växlar mellan temp, använder man usbuttaget samtidigt blir det helt fel på tempen.
Undrar om remmen som driver generatorn är tillräckligt spänd. Laddningslampor som lyser bör man ta på allvar innan man står utan att kunna starta. Finns säkert fler här som kan detta bättre.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Enklast är väl att öppna huven och mäta direkt på batteriet, ett batteri som laddas bör ju ha över 13v om det är någorlunda laddat. Lossar man elanslutningen ska man ju se en högre spänning när laddaren är ansluten än utan. Men inte säkert eftersom om bobatterierna inte är fulladdade så är dom prio 1 när de är laddade bör laddningen gå över till startbatteriet.
Laddar man med yttre laddare kan man lura laddaren att tro att startbatteriet är fulladdat.
Biltema har en enkel mätare som man sätter i ciggkontakten där man kan se vad som händer med spänningen lite irriterande att den växlar mellan temp, använder man usbuttaget samtidigt blir det helt fel på tempen.
Undrar om remmen som driver generatorn är tillräckligt spänd. Laddningslampor som lyser bör man ta på allvar innan man står utan att kunna starta. Finns säkert fler här som kan detta bättre.
Tack för ditt svar.
Det är knöligt och trångt att komma åt startbatteriet i min helintegrerad HB.
Spänningen på startbatteriet visar 13,7 v i vila och bodelsbatterierna drygt 12 volt.
Min tanke är att dra separata kablar från startbatteriet till bilens garage och där göra det möjligt att enkelt ansluta en extern laddare, men om då el är inkopplad för laddning av bodelsbatterier så undrar jag över om något kan ta skada om alla batterier laddas samtidigt, men med extern laddare till startbatteriet? Kan förstås ladda startbatteriet med extern laddare utan att koppla in 220 i bilen.
Laddningslampan verkar tändas när jag gasar på i uppförsbacke, men slocknar igen när jag lättar på gasen. Hm....
Startbatteriet ger bra kraft vid uppstart och visa drygt 13 volt.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har EBL99 i min bil och det elektronikblocket laddar startbatteiet med konstant 2A så jag brukar ladda med en CTEK istället när bilen står still ett tag. Mitt bodelsbatteriet behöver normalt sett inte laddas det är i princip ingen last på det när 12V kretsen är avslagen, bara några få watt. Om jag nu kopplar på 230V så att EBL börjar ladda samtidigt som CTEK är inkopplad så styr denna ner sin laddning, den kan inte avgöra batteriets status på rätt sätt när EBL laddar samtidigt. Så det verkar inte vara någon bra ide att addera till en intelligent laddare om du har någon form av laddning från ditt elektronikblock.
Hälsningar
Peter
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Ett fulladdat blybatteri i vila mäter 12,7 volt. Så är det mer är det något som laddar. Alternativt nyss laddat.
Mitt EBL slutade ladda efter en strömspik på 230V. Laddningskretsen packade ihop. Inte lönt att laga. Efter det vart det två CTEK laddare. En för startbatteriet (4A) och en för bodelen. Har fungerat bra nu i många år.

Man kan koppla i en extern laddare för startbatteriet på inkommande 12V till EBL. Alltså innan skiljereläet.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Jag har EBL99 i min bil och det elektronikblocket laddar startbatteiet med konstant 2A så jag brukar ladda med en CTEK istället när bilen står still ett tag. Mitt bodelsbatteriet behöver normalt sett inte laddas det är i princip ingen last på det när 12V kretsen är avslagen, bara några få watt. Om jag nu kopplar på 230V så att EBL börjar ladda samtidigt som CTEK är inkopplad så styr denna ner sin laddning, den kan inte avgöra batteriets status på rätt sätt när EBL laddar samtidigt. Så det verkar inte vara någon bra ide att addera till en intelligent laddare om du har någon form av laddning från ditt elektronikblock.
Hälsningar
Peter
Tack, ser på displayen i kontrollcentralen att spänningen ökar från 12,4 till 13,7 volt i startbatteriet när motorn är igång.
Med motorn avstängd och laddning via 220 så verkar inte startbatteriet laddas alls, ligger kvar på 12,4 volt trots att det finns utgång på E-boxen till startbatteriet.
Vid inkoppling av extern laddare så tar startbatteriet emot 2 ampere. Börjar tro att det är läge att byta startbatteriet...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen