• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda startbatteri via pluspol i motorutrymmet?

knauande

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40969
Medlemskap
2024
Jag tänkte sätta ett ladduttag på startbatteriet men då det sitter i golvet mellan stolarna fram, under matta och lock, så undrar jag om någon kört laddningen via pluspolen i motorutrymmet istället?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Brukar ladda via ”plusblecket” under vintern.
Minuskabeln på en motor/chassidel.
Men det kanske finns ett särskilt ”minusbleck” också?
Har ni andra det en minusanslutning också i motorutrymmet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Brukar ladda via ”plusblecket” under vintern.
Minuskabeln på en motor/chassidel.
Men det kanske finns ett särskilt ”minusbleck” också?
Har ni andra det en minusanslutning också i motorutrymmet?
På FIAT finns en minusanslutning mitt i motorrummet högst upp bakom en plåt, där alla slangar till turbostyrningen sitter.
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
På FIAT finns en minusanslutning mitt i motorrummet högst upp bakom en plåt, där alla slangar till turbostyrningen sitter.
Varför inte har dessa bleck längst fram så man lätt kommer åt dem? Typiskt italienare! Kolla konstruktionen på vattenbehållaren till vindrutetorkarna - hur f..n tänkte man här? Hälla i vattnet i uppförsbacke? Bara i Italien!!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Varför inte har dessa bleck längst fram så man lätt kommer åt dem? Typiskt italienare! Kolla konstruktionen på vattenbehållaren till vindrutetorkarna - hur f..n tänkte man här? Hälla i vattnet i uppförsbacke? Bara i Italien!!
De här blecken är nog mest tänkta för hjälpstartkablar. Behöver man komma åt dem så ofta att att originalplaceringen känns jobbig kanske det är dags att köpa nytt batteri ;)
Med spolarvattenbehållaren kanske de tänkte lika som den brandman som sa till mig att det är dumt att ha den framtill i motorutrymmet för då går den sönder också vid små kollisioner, spritblandningen rinner ut på heta motordelar och brand uppstår.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Varför inte har dessa bleck längst fram så man lätt kommer åt dem? Typiskt italienare! Kolla konstruktionen på vattenbehållaren till vindrutetorkarna - hur f..n tänkte man här? Hälla i vattnet i uppförsbacke? Bara i Italien!!
Det tog mig ett tag att förstå - röret är teleskopiskt
 
Toppen