• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Ladda Pb startbatteri och LiFe bodelsbatteri med generatorn

Lammat

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Jag har blybatteri som startbatteri och en direktkoppling från startbatteriets pluspol, via en VIctron Cyrix-cx skiljerelä, till bodelsbatteriets pluspol.
Har nu tänkt att införskaffa LiFePo4-batteri till bodelen.
Bilen har ingen EBL då det är en äldre Kabe. Cyrixen bryter mellan batterierna när den inte känner av laddning och öppnar när den känner av laddning, oavsett från vilket håll den kommer. Laddaren är idag en original Mascot på 25A endast avsedd för blöta blybatterier.
Om jag nu byter laddare till en Lithiumladdare (230V) lämplig för 100-200Ah-batteri, kan jag då låta Cyrixen öppna fram till blybatteriet med tanke på att spänningen egentligen kommer att vara för hög för blybatteriet.
Är det någon som har en liknande konfiguration, och i så fall, hur har ni löst detta? Eller kanske någon med kunskaper i ämnet kan råda mig hur jag skall gå tillväga för att lösa ett eventuellt problem.
MVH Ulf Engström
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
933
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Till Kaben vi hade satte jag ett Victron DC-DC 30A modul emellan startbatteri/generator och bodelsbatteriet som var en Victron 150Ah LiFePo. Cyrixen hade jag emellan 230V laddaren och batteriet. 230V laddaren var en "Kabe standard" Dometic 25A som jag hade i AGM läget.
 
Toppen