Jag har blybatteri som startbatteri och en direktkoppling från startbatteriets pluspol, via en VIctron Cyrix-cx skiljerelä, till bodelsbatteriets pluspol.
Har nu tänkt att införskaffa LiFePo4-batteri till bodelen.
Bilen har ingen EBL då det är en äldre Kabe. Cyrixen bryter mellan batterierna när den inte känner av laddning och öppnar när den känner av laddning, oavsett från vilket håll den kommer. Laddaren är idag en original Mascot på 25A endast avsedd för blöta blybatterier.
Om jag nu byter laddare till en Lithiumladdare (230V) lämplig för 100-200Ah-batteri, kan jag då låta Cyrixen öppna fram till blybatteriet med tanke på att spänningen egentligen kommer att vara för hög för blybatteriet.
Är det någon som har en liknande konfiguration, och i så fall, hur har ni löst detta? Eller kanske någon med kunskaper i ämnet kan råda mig hur jag skall gå tillväga för att lösa ett eventuellt problem.
MVH Ulf Engström
Har nu tänkt att införskaffa LiFePo4-batteri till bodelen.
Bilen har ingen EBL då det är en äldre Kabe. Cyrixen bryter mellan batterierna när den inte känner av laddning och öppnar när den känner av laddning, oavsett från vilket håll den kommer. Laddaren är idag en original Mascot på 25A endast avsedd för blöta blybatterier.
Om jag nu byter laddare till en Lithiumladdare (230V) lämplig för 100-200Ah-batteri, kan jag då låta Cyrixen öppna fram till blybatteriet med tanke på att spänningen egentligen kommer att vara för hög för blybatteriet.
Är det någon som har en liknande konfiguration, och i så fall, hur har ni löst detta? Eller kanske någon med kunskaper i ämnet kan råda mig hur jag skall gå tillväga för att lösa ett eventuellt problem.
MVH Ulf Engström