• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda flera parallella 12 volts batteri

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Idag jag lärt mig något om att ladda flera batteri
Jag har 3 st 150 amp agm backupbatteri .höga smala och ca 50 kg tunga .dessa 3 batterier är av olika fabrikat och i olika kondition.
Jag trodde att .det fungerar att ladda dessa med en 90 amp generator .
Men så enkelt va det inte .
Jag använder batterier separat och de är normalt inte sammankopplade
Nu ja kopplat samman via brytare och installerat amp mätare .så ja kan se hur mycket amp som laddas in

Det blev en överraskning .laddningen går på det friskaste batteriet .och det sämst laddade tar imot 0 amp
10 procent av batteriet i laddcapacitet stämmer inte inte heller laddtid .. För det som avgör är hur mycket amp batteri tar imot !

Ja drar min slutsats att ett blybatteri behöver en startström .. en kick för att få ingång laddprocesen .. jag anser att laddkicken beror på batteriets kondition ...därför bör bly batteri kickas igång separat. Kopplas in efterhand när laddströmmen sjunkit .
Ja märkte att laddningen starta på typ 17 amp och föll sedan ner ... då koppla ja in nästa batteri osv ..osv
Hoppas nån förstår vad ja vill säga ?
Bilden visar hur ja länkat 3 batteriet via brytare
 

Bilagor

  • 20231228_175335.jpg
    20231228_175335.jpg
    1,7 MB · Visningar: 150

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Icke fråga.. dels för ja inte tror inte det är möjligt ...och på grund av klumpighet förstörde ja ett av två lika batteri

.men funderingen . Mitt påstående är att batteri har olika startströmm för att ta imot laddning .. kanske en upplysning till de med flera batteri pallarelt .. .hur vet man vad det enskilda batteriet mår ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Laddning/urladdning av parallellkopplad bobatteribank har vi diskuterat i flera trådar genom åren.

Du verkar använda en blandning kopplingsmodellerna "Post" och "Busbar"
Men din Busbar liknar mer ett motstånd, jag ser även att du använder olika kabelareror.
Olika "startström" har jag aldrig hört talas om, däremot olika "startspänning" beroende på att det inre motståndet i varje batteri nästan alltid är olika högt.


Batteriinkoppling_parallell.jpg
Bilderna ovan är sammanställda från Victrons dokument ”Wiring-Unlimited-EN.pdf

För att slutresultatet ska bli bra, koppla inte som på bilden till vänster märkt “Parallell”. Även om kablarna är oändligt tjocka kommer obalans att uppstå på grund av kablarnas och respektive batteris egenresistans. Välj hellre något av de andra alternativen. Om “Diagonalt” eller “Halvvägs” används, välj kablar av samma area. Om “Post” används måste alla kablar vara lika långa och av samma area. Har du möjlighet, välj “Busbar”. Vid Busbar, använd helst tjock och bred koppar kopplade direkt till respektive pol. Inte via kabel som på bilden. Om du använder kablar är det naturligtvis en stor fördel om de har ordentlig area. Vi brukar rekommendera 35mm2 för den interna inkopplingen mellan batterierna. Något tunnare kabel kan vara ok om banken innehåller företrädesvis mindre batterier och inte ska belastas så hårt. Mera area rekommenderas om det är en riktigt kraftfull bank. Se till att kablarna håller hög kvalité och är terminerade med grova rörkabelskor i ändarna för bästa kontakt. Likaså bör kablarna alltid hållas så korta som möjligt.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Bra information.. ja använder närmast
Bussar! Kopplat samman alla minus poler.. och alla plus .då via huvud brytare.. alla kablar är lika långa .men nån är lite kraftigare ..anser det är utan betydelse..kablar klarar många hundra amp
Men kabeln från generator är klenare . Men tycks klara spänning och amp

Generator klarar ca 2000 watt och 15 volt
Mitt elverk är en bensin driven nödladdare
Motorn är en 3.5 hk briggs o sttraton
Generator är en typ 12 v 90 amp
Kabeln är anpassad för solcell
Ett batteri har svårt att ta laddning ..
Min nyinstalerade amp
/volt mätare vissar 15 volt 0 amp.
Mina andra batteri .kikar igång direkt på va 22 amp .amp sjunker sedan snabbt .till ca 10 amp...efter trixande .så kan ja få .ingång mitt konstiga batteri...det kickar ingång vid ca 20 amp å går sedan ner till 5 amp å 14.5 volt .sedan kopplas alla batteri in ...det blir 14 .3 volt och 13 amp .stigande amp.
Ja 450 amp dåligt laddade batteri .tar många timar att ladda om batteri bara tar imot ca 4 amp styck

Nu ja lärt mig att allt Google säger om att ladda 12 volts batteri är teoretiskt .


Att det tar 10 tim att ladda in 100 amp med en 10 amp laddare..eller att ett batteri är fulladdat vid typ 14 .5 volt
Nu vet jag det krävs en amp mätare
För att veta att batteri verkligen tar imot strömm.. och nu vet jag att ett batteri kan kräva en peak på 20 amp för att laddningen ska starta ...
Och att den typ av batteri Jag har Agm backupbatteri inte inte tar imot mer en ca 5 amp per time
.laddning är en kemisk process .som startar när batteri öppnar .och ska helst inte avbrytas!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Bra information.. ja använder närmast
Bussar! Kopplat samman alla minus poler.. och alla plus .då via huvud brytare.. alla kablar är lika långa .men nån är lite kraftigare ..anser det är utan betydelse..kablar klarar många hundra amp
Men kabeln från generator är klenare . Men tycks klara spänning och amp

Generator klarar ca 2000 watt och 15 volt
Mitt elverk är en bensin driven nödladdare
Motorn är en 3.5 hk briggs o sttraton
Generator är en typ 12 v 90 amp
Kabeln är anpassad för solcell
Ett batteri har svårt att ta laddning ..
Min nyinstalerade amp
/volt mätare vissar 15 volt 0 amp.
Mina andra batteri .kikar igång direkt på va 22 amp .amp sjunker sedan snabbt .till ca 10 amp...efter trixande .så kan ja få .ingång mitt konstiga batteri...det kickar ingång vid ca 20 amp å går sedan ner till 5 amp å 14.5 volt .sedan kopplas alla batteri in ...det blir 14 .3 volt och 13 amp .stigande amp.
Ja 450 amp dåligt laddade batteri .tar många timar att ladda om batteri bara tar imot ca 4 amp styck

Nu ja lärt mig att allt Google säger om att ladda 12 volts batteri är teoretiskt .


Att det tar 10 tim att ladda in 100 amp med en 10 amp laddare..eller att ett batteri är fulladdat vid typ 14 .5 volt
Nu vet jag det krävs en amp mätare
För att veta att batteri verkligen tar imot strömm.. och nu vet jag att ett batteri kan kräva en peak på 20 amp för att laddningen ska starta ...
Och att den typ av batteri Jag har Agm backupbatteri inte inte tar imot mer en ca 5 amp per time
.laddning är en kemisk process .som startar när batteri öppnar .och ska helst inte avbrytas!
Jag är ingen expert och det är bevisligen inte du heller. Men du verkar vara inne på att dina olika AGM-batterier på något sätt ska balansera sig mot varandra när du väl "kickat" igång dem, eftersom du parallellkopplat dem via "busbars". Som jag ser det kommer det aldrig att funka. Batterier och batteribanker, drar till sig laddning, det är inte så att laddkällor kan skjuta in laddning. Det bästa batteriet kommer att styra den laddström din batteribank får. Men det finns också en risk att du skadar något batteri. AGM är betydligt känsligare för överladdning än vad vanliga bly/syra är. Sedan tycker jag dina aluminiumfästband busbars och hur du kopplat inkommande, känns vådligt. Likaså är ditt resonemang om kabelaria fel. För att kablar ska ha samma överföringskapacitet, vilket är viktigt, ska de vara av samma material, samma typ, samma längd samt givetvis samma och rätt area. Som sagt är jag inte expert men har pillat med batterier och battetriladdning i drygt 40 år. Min lekmannaerfarenhet säger mig att det du pysslar med är riskabelt, på gränsen till farligt! Var rädd om dig!

Med all respekt!
:-/<rister
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja ser inte min installation som riskfylld. Alla kablar .är lika långa och klarar långt högre ström och amp än vad som kablar belastas med
Jo .ha lärt mig att iallafall den typ av agm batteri Jag har kan ha olika laddtröskel .jag lärt mig att inte lita på laddning.. vare sig det är solcell regulator eller nån laddare på elnätet som bedömer laddstatus efter batterispänning ..nu vill ja kunna se att Amp mätare faktiskt vissar att batteri laddas. Nu kan jag få ett värde på hur mycket som laddas in ..och när det gäller Agm så 2.25 volt det ger 14 25 ..många laddare slutar innan..och de flesta laddare klarar inte att peka. 90 amp
Det är inte bara om att ladda fullt ..För att lite överlappning kan motverka sulfering

Och det .är en besvikelse att mina 3 batterier .om 450 Amp bara tar imot 4 Amp i Snitt
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja ser inte min installation som riskfylld. Alla kablar .är lika långa och klarar långt högre ström och amp än vad som kablar belastas med
Jo .ha lärt mig att iallafall den typ av agm batteri Jag har kan ha olika laddtröskel .jag lärt mig att inte lita på laddning.. vare sig det är solcell regulator eller nån laddare på elnätet som bedömer laddstatus efter batterispänning ..nu vill ja kunna se att Amp mätare faktiskt vissar att batteri laddas. Nu kan jag få ett värde på hur mycket som laddas in ..och när det gäller Agm så 2.25 volt det ger 14 25 ..många laddare slutar innan..och de flesta laddare klarar inte att peka. 90 amp
Det är inte bara om att ladda fullt ..För att lite överlappning kan motverka sulfering

Och det .är en besvikelse att mina 3 batterier .om 450 Amp bara tar imot 4 Amp i Snitt
Du är en kämpe Kuren! Ser dock fortfarande ditt projekt som riskfyllt, mest beroende på att det inte känns som om du har grundläggande kunskap om elsäkerhet! Men det är fortfarande status och inbördes förhållande, inkl kablage, på dina batterier som avgör laddningen.
 
Senast ändrad:

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Som jag ser det .jag har 3 150 amp som behöver laddas.. att ansluta dessa batterier med kablar är en risk.. bättre att som jag jort koppla ihop med strömbrytare
Och .koppla in amp mättare..nu har ja koll på hur mycket strömm som flyter till batterier från Generator .och ja har koll via internert hur spänningen är på inkopplat batteri och hur mycket sol paneler laddar
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Idag jag lärt mig något om att ladda flera batteri
Jag har 3 st 150 amp agm backupbatteri .höga smala och ca 50 kg tunga .dessa 3 batterier är av olika fabrikat och i olika kondition.
Jag trodde att .det fungerar att ladda dessa med en 90 amp generator .
Men så enkelt va det inte .
Jag använder batterier separat och de är normalt inte sammankopplade
Nu ja kopplat samman via brytare och installerat amp mätare .så ja kan se hur mycket amp som laddas in

Det blev en överraskning .laddningen går på det friskaste batteriet .och det sämst laddade tar imot 0 amp
10 procent av batteriet i laddcapacitet stämmer inte inte heller laddtid .. För det som avgör är hur mycket amp batteri tar imot !

Ja drar min slutsats att ett blybatteri behöver en startström .. en kick för att få ingång laddprocesen .. jag anser att laddkicken beror på batteriets kondition ...därför bör bly batteri kickas igång separat. Kopplas in efterhand när laddströmmen sjunkit .
Ja märkte att laddningen starta på typ 17 amp och föll sedan ner ... då koppla ja in nästa batteri osv ..osv
Hoppas nån förstår vad ja vill säga ?
Bilden visar hur ja länkat 3 batteriet via brytare
Jag är ingen expert på området men den brytaren skulle jag aldrig våga använda själv. Jag kopplar allt via kopplingsplintar och givetvis säkringar i direkt anslutning på batterierna
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Egentligen ville ja bara delge min erfarenhet av att pararellkopplade batterier är lömskt ..ja man vet ju inte om alla batterier tar laddning eller om batterierna belastas Lika
Att döma av kommenterar så .. har ingen nån annan erfarenhet .och bryr sig inte.. batterier är billiga ..
Men ja inser att batterier kan va olika .och ta imot laddning olika ..
Och jag har inte mina batteri sammankopplade.
Att installera brytare och amp mätare har lärt mig något
Och att installera batteri utan brytare gör bara de med för mycket pengar på kontot..vilket tycks vara synonymt med husbilskluben. Clamping
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Egentligen ville ja bara delge min erfarenhet av att pararellkopplade batterier är lömskt ..ja man vet ju inte om alla batterier tar laddning eller om batterierna belastas Lika
Att döma av kommenterar så .. har ingen nån annan erfarenhet .och bryr sig inte.. batterier är billiga ..
Men ja inser att batterier kan va olika .och ta imot laddning olika ..
Och jag har inte mina batteri sammankopplade.
Att installera brytare och amp mätare har lärt mig något
Och att installera batteri utan brytare gör bara de med för mycket pengar på kontot..vilket tycks vara synonymt med husbilskluben. Clamping
Det är tur att vi har dig Kuren. Nån som begriper det här med batterier, batteriladdning och framförallt elsäkerhet. Vi andra är ju bara en samling nötter på lite olika nivåer. :cool::D
 
Toppen