• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ladda elcykelbatteri

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025
Funderar på att köpa elcyklar till husbilen. Cykeln skall vara med 20" hjul och ha fotbroms, hittade denna som verkar intressant: Kärnan Svarte Elcykel - 8995:- : Roslins Cykel Online

Det som jag undrar över är detta som står i specifikationen: Info: Under vinterhalvåret skall batteriet laddas minst 1 gång/månad.

Hur gör ni som har elcyklar? Laddar ni batterierna en gång i månaden under vinterhalvåret?

F

F.d. 29775

Guest
Sv: Ladda elcykelbatteri

hej,

Jag rekommenderer at köpa el-cykel med 36 volt - 10 amp timer batteri.
Det ger bättre kraft och längre sträckor/livslängd.

Hade för elcykler med 24 volt och har nu 36 volt - mycket stor skillnad!

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Att ladda batterierna en gång i månaden är något som behövs. Jag gjorde inte detta på våra två cyklar de första åren och fick köpa nya. Om du skall köpa nytt idag bör det vara
36V 10 amp minst. Det finns redan 36v 16 amp att köpa och då kommer man riktigt långt på en laddning. Vi i klubben har rabbat på dessa cyklar.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Att ladda batterierna en gång i månaden är något som behövs. Jag gjorde inte detta på våra två cyklar de första åren och fick köpa nya. Om du skall köpa nytt idag bör det vara
36V 10 amp minst. Det finns redan 36v 16 amp att köpa och då kommer man riktigt långt på en laddning. Vi i klubben har rabbat på dessa cyklar.

Har du en länk till återförsäljaren.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har ofte ladet batteriene på våre 2 elcyklar via inverter mens vi kjører. Det er ikke så mye forbruk - total lagring rundt 300Wh på de fleste.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Hade täkt att ladda när jag kör bilen(nyinköpt elcykel). Har själv inga solceller på taket(så länge jag klarar mej utan så kommer jag inte montera några). Har en DC-AC 300 W Sinus.
Laddning borde inte ta över 100 W
/Arne B

Toppen