• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda elbilen dyrare än att tanka fullt - när du är ute på resa

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Gratis är det inte för solcellerna kostade en slant vid montering.
Så en avskrivning på x antal år får man räkna på.


Ja gratis är det inte att installera solceller, tror faktiskt dom flesta härinne skulle kunna använda pengarna till att köpa drivmedel istället, så hade dom kunnat åkt HELT gratis i resten av sina liv, definitivt om man räknar in elbilsinköpet. Om man nu vill räkna så.

Det är som att påstå att jag har gratismjölk i kylen!
PLUS: Överskottet på den mjölk som börjar bli gammal tar jag med till jobbet så arbetskamraterna får det i sitt kaffe, själv tar jag betalt för mjölken i form av arbetsmaterial. Jag räknar till min fördel så det brukar det bli 1500-2000kr/liter.

Men ändå påstår inte jag att mjölken är gratis eller att det to.m är lönsamt att dricka mjölk, fast jag är övertygad om att vissa härinne hade räknat så.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Man kan diskutera elbilar i all oändlighet och speciellt den totala miljöpåverkan som de innebär. Men för den lokala miljön i tätbebyggda områden så måste det vara positiv, både när det gäller utsläpp och buller.

Hälsningar
Peter
Och för klimatet står sej nog diesel för våra husbilar bra mot alla tillgängliga alternativ. Och om man kostar på sej HVO100 så blir det (tror jag) svårslaget i många år till. (Springer sick-sack, duckar ;))
 

Janne Folkesson

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mark
HBK-Nr
29864
Medlemskap
2022
Tror inte el husbilar blir framtiden.
Det blir Husbilar drivna av Vätgas med bränslecell med en elmotor som drivkälla som även kommer att leverera värme och varmvatten till husbilen
Tekniken finns och Powercell har tekniken och den kommer att bli smartare, bara infrastrukturen hänger med så är detta verklighet innom 5 år
Ända utsläppet blir rent vatten som kan återföras i tanken för dricks och duschvatten
 

Studde

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Ja, en diesel med HVO100 är ju helt ren, vad är problemet?
MEN alla våra gräsklippare som spyr(!) ut avgaser, dom säjer ingen något om…
och alla Epa som nog ligger med en förbrukning på 1,5-2 lit milen, problem?
Jag ser nog människans rusning efter teknik-lösningar som ett nytt bygge av Babels torn (kolla Bibeln)
 
Toppen