• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

F

F.d. 28556

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hej Roger&Lana!
Jag använder en likadan konverter som ni visade på bilden. Den fungerar utmärkt att ladda småsaker med t. ex. kamerabatterier, rakapparaten och andra små batterier. Var bara aktsam med att den drar mycket ström även i avslaget läge. Tömmer batteriet på 2 - 3 dagar, så ta ur sladden. För att ladda laptopen och även köra laptopen använder jag en Strömadapter för dator (Artnr:924234) köpt på JULA.se
För att få bättre mottagning har jag förlängt USB-kabeln c:a 2 meter så jag kan lägga surfdosan i takluckan eller på taket när vädret tillåter.
Som Knut skriver är det slöseri med energi att omvandla 220 v till 12 v och sedan till 19 v ( som laptopen fordrar) istället för att omvandla direkt från 12 v till 19 v.
Claes Oh
lson har en batteriladdare som kan köras på 12v Artikelnummer 36-2399.

Hälsn. Kalle 320
Hej!
Jag stod och tittade på just en sån här idag men jag blir inte klok på det ändå.
Har en LG laptop som det står under: INPUT 19V 3.42A

Kan man använda en sån här då?
Går den då på själva bilbatteriet eller laddar den bara datorns batteri?
Hur länge kan man ha datorn ansluten om bilen är avslagen?
Om man har den i under färd och motorn går laddas både datorn och bilbatteriet samtidigt?

Eller måste man köpa en dyrare om man vill kunna ladda datorn från cigguttaget?
MVH
Caroline
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hvis du skaffer en DC-DC konverter med 19V ut og 12V inn og kobler dette til bobatteri så vil den maksimalt trekke ca. 70W når laptopen brukes og lades. Jeg har en slik i bruk og den er koblet til hele tiden vi er i bilen (litt latskap) og har alltid topp ladning på laptopen. Når pcen ikke er i bruk så stopper strømforbruket ved fullt batteri i laptopen.
 
F

F.d. 4424

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hej Caroline!
Jag har en LG 500E och har använt DC - DC omvandlare utan problem. Det funkar så att när batteriet i laptopen inte är fulladdat så laddas batteriet samtidigt som man kör datorn. Då drar det mycket ström vilket minskar när batteriet är fulladdat. Har fungerat ett par år för mig. Har du vägen förbi Örebro så bor vi i Solhaga, slå en signal så vi är hemma kan du få se hur vi löst laddningen.

Hälsn Kalle 320
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hur gör de s.k. 12 volts laddarna för att höja spänningen till ca 20 V? Det är bara växelspänning som går att transformera upp. Det går visserligen att höja likspänningen genom en kombination av dioder och kondensatoer, men bara om strömförbrukningen inte är för stor, men det är kanske så DC-omvandlarna fungerar.

Likspänningen omvandlas till en högfrekvent växelspänning som sedan transformeras, likriktas och stabiliseras. Den höga frekvensen gör att den nödvändiga transformatorn kan göras liten och lätt.
 
F

F.d. 28556

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Tack för svaren.
Om det då står 3.42A betyder det att datorn drar det i timmen då, och om man har ex.vis ett 75A batteri kan man köra datorn i nästan ett dygn i så fall. Eller är jag helt ute och cyklar.:p (Jag har också en LG500)
Ska iväg i helgen och fricampa och funderar på om man törs ha på datorn till och från. Har två batterier i bilen men har ingen aning om hur det fungerar med dem och jag har bara ett uttag för 12 volt och det är cigguttaget.

Har inte haft husbilen så länge så jag är inte så bevandrad i hur allt funkar.

Väldigt fint med hjälpen man får här.:msn_flower:
MVH
Caroline
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

3.42 A er hva som brukes når pcen er på og batteriet i pcen laddas, normalt noen timme hvis batteriet ikke er helt tomt på forhånd. Hvis det er cig kontakten på intrumentbrettet, så er det vanligvis koblet til motorbatteriet - så vær litt forsiktig med lang tids bruk av strøm fra dette. Kjedelig med behov for starthjelp.
 
F

F.d. 28556

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Ok, det klarnar lite.
Jag var på Jula igår och stod och tittade på alla dessa saker och valde mellan den som står längre upp i denna tråd och en som hette: DC-DC converter. På baksidan står det likströmsomvandlare. Tyvärr går den ej att hitta på Julas hemsida. Men då den var billig är jag orolig att den kanske bara är skräp och förstör datorn. Den klarar allt upp till 2000mA står det och automatisk termosäkring vad det nu är.
Den går att reglera med små vred på framsidan. (1,5-12v) samt mellan + och minus.
Får nog byta den mot den andra de har som tipsats om tidigare. Suck...
MVH
Caroline
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Topsy, den du fant er for småelektronik som bruker lavere spenning enn 12V.
Har selv noen slike i bruk og en for PC som gir 19V og 120W ut - den klarer både min lille Ideapad og min store Thinkpad - ikke samtidig.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Topsy! Lita på mig.. Jag har två stycken converter en för min kamera. Mp3 mm den går från 1,5 volt till 12 volt. Sen har jag en till datorn den går från 15 volt till 24 volt. Sen är det bara att ställa in volten du behöver. Min dator 19 volt, min Mp3 6volt. Båda finns hos Jula och kostar några hundringar. Båda har cigguttag. Finns där det ligger bilgrejer hos Jula och funkar jättebra!!
Elisabeth
 
F

F.d. 11220

Guest
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Hej på er allihop!, undrar om det finns någon här som har erfrenhet av en laddare som heter Tystor soft T1210, har nyligen köpt en beg och tänkte koppla den efter en inverter på 1000W från Jula, är nyfiken på om någon provat den laddaren och om den fungerar bra, kan det behövas en stoppdiod för bakström mellan laddaren & batteriet, har inga större strömförbrukare 1st 12V kylskåp av lite älldre mod någon fläkt för varmare dagar, när dom kommer:cool:.

Mvh
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Jeg kjøpte fra Conrad i Tyskland en DIGICHARGER PIXO C2+ gismo. Denne kan lade de fleste mobiler og allt som kan lades fra en USB kontakt + den kan lade bode enkle og doble Li-Ion batterier til kamera og video. Drives fra 12V eller med medfølgende forsyning fra 100-240 V lysnett.

Den finnes også på Conrad.se men €39 er blitt til SEK 605!

Lenkene hos conrad er ubrukelige på andre sider.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ladda dator, mobiltelefon, digitalkamera mm??

Vi har valt en Kensington-laddare som kan användas både på 220 V och 12 V.
Laddaren valdes främst för att ha en säker strömförsörjning till datorn. Den är omställningsbar och kan även användas till andra behov. Kan köpas hos Dustin KENSINGTON UNIVERSAL AC/DC/USB ADAPTER 90W - Laddar lösningar för notebooks med mera och kostar 1 120 kr. Fick tipset av Teknik Lasse på denna utmärkta laddare.
V-backen :wink:



Istället för att köpa en 90w för 1120.- så kan man köpa en 120w för 37 euro plus frakt .

Kensington 120W Universal NOTEBOOK AC DC Netzteil K52 bei eBay.de: Netzteile (endet 26.04.10 20:06:59 MESZ)
 
Toppen