• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ladda batterier under vintern

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025
Om några dagar ställer jag undan husbilen för vintern. Den kommer att stå under tak, en ouppvärmd lada.
Jag läser så mycket som möjligt här på forumet men vet ändå inte hur jag ska göra med batterier, solcell och inverter. Det verkar vara delade meningar om man behöver ladda batterierna under vintern.
Jag har alltså ingen möjlighet att ladda batterierna där bilen kommer att stå. Ska jag ta hem batterierna? Vad gör jag med invertern? , Och solcellen? Eller ska jag bara lossa minuspolerna och strunta i allt det andra?
Tacksam om någon enkelt kan förklara för mig!

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ladda batterier under vintern

Jag tar hem alla batterier och sätter dem på laddning med c-tec ladddare. De kan stå på hela vintern för dessa laddare motionerar och laddar batterierna automatiskt. På laddningsregulatorn till solcellerna finns en säkring som man ska ta ur när batterierna är urtagna så man bryter kretsen. Invertern behöver du inte bry dig om. Tvätta av solcellerna till våren bara. Bästa lösningen tycker jag. Har man batterierna hemma så har man koll på dom. Bilen blir ju dessutom svårare att stjäla utan batteri

Per

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, om man kopplar bort och/eller tar med sig batterierna hem på vintern och har en solcell med laddare inkopplade, och beroende lite på hur och var den är inkopplad så bör man ta ur säkringen som troligen finns mellan solcellsladdaren och batteriet.

Beroende på hur mycket ljus som faller på solcellen under förvaringen och med solcellsaddaren fortfarande ansluten, så blir systemet i bilen strömförande med det som solcellen ger.

Ett problem i sammanhanget är att en solcellsladdare som inte jobbar mot ett batteri utan fritt ut i systemet ger en spänning på ca. 17V. som i sin tur, en del elektronik i bilen kanske inte gillar.

Står en bil med stora solceller ute på vårkanten utan batterier men med solcellsladdaren ansluten så kan man ha 17V. och kanske 10Amp. tillgängligt i systemet, och det är inte så bra.

Detta bör man också tänka på om man kopplar bort batterierna på sommaren för att jobba med 12V. systemet i bilen.

Kopplar jag bort mina batterier vid sol, men med solcellsladdaren fortfarande inkopplad, så kan jag ha all min led belysning tänd i hela bilen utan problem........Men som sagt de får då ca. 17V. i stället för som normalt, max. under 15V.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Igjen noe som er forbedret fra PWM til MPPT teknologi for solar regulatorer.
PWM stoler på at det finnes et batteri eller en stor kondensator som jamner ut spenningen og klipper opp strømmen fra panelene i korte pulser. Panelene gir normalt opp til 17V i et 12V oppsett. Ingen glatting og en har 17V på kablingen i bilen. En MPPT regulerer spenningen opp eller ned til en for batteriene optimal spenning, men det finnes en hake - flere av MPPT regulatorene kjenner av om batteriene er 12 eller 24V. Hva som skjer om det ikke er et batteri tilkoblet er udefinert. En ren 12V MPPT burde klare å levere uten tilkoblet batteri, men jeg vil ikke teste dette selv ;)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

En ren 12V MPPT burde klare å levere uten tilkoblet batteri, men jeg vil ikke teste dette selv ;)
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Knut, nej testa inte, det är en sådan jag har, en NAPS. Den lägger gladeligen ut 17V. utan tillkopplade bobatterier.
Även en annan "fin" MPPT som en kompis har lägger ut nära 17V. utan batteri.

M.v.h. JANKRO.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Hade jag en sådan skulle jag maila leverantören. Mycket hemelktronik är kortslutningssäkrat, överlastsäkrat etc. Så att man ska få sin elektronik förstörd för att man kopplar bort batteriet låter inte vettigt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Nej håller med fullständigt. Men då skulle det nog bli många mail till leverantörer, för vad jag vet så är det vanligt och känt.
Men att man bör ta bort säkringen till solcellen innan man kopplar bort batterierna borde stå med röda bokstäver på regulatorn. Om inte för att undvika för hög spänning i systemet, utan även för att inte få systemet strömförande av solcellen med kanske de lösa pluskablarna ligga mot jord m.m.

M.v.h. JANKRO.

Toppen