• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lackskydd på husbilen

F

F.d. 52918

Guest
:mh4:Vi undrar om någon av Er på husbilsklubben har gjort ett helrekond lackskydd på ER husbil?
Och vi undrar om Ni tycker det är bra?
Vi funderar på det och har fått ett pris på 9.ooo.- för hela bilen.Är detta rimligt? Vi har bara hört oss för på ett ställe än så länge.
Bilen är ny och kommer att stå ute.

Vänligen Ingrid o Stig

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Lackskydd på husbilen

Vi har lackskyddad bilen, första gången när den var ny (efter 5 mån) och sedan andra gången efter ett år. (hos Bengt i Örkelljunga)

Mycket bra resultat, mycket lättare att tvätta, insekterna nästan ramlar av sig själva, glansen består, ingen vaxning.

Priset är nog beroende på längden av bilen, svårt att säga annars, dessutom finns det många olika metoder...

hälsn
jyrki

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag skall göra en Ditec bahandling till våren skall göra en service först på kamremm och div filter hade ju inne bilen på rostskydd nyss och har ni inte kollat eran så gör det för på min fanns inget alls .

Läs mera här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t36520/

Det var Lasse som gjort detta och han har BJS rostskydd och gör även Ditec behandlingar Falköpings diteccenter .
Han har även samarbete med JR larmcenter enligt : Länkar till våra samarbetspartners

F

F.d. 7282

Guest

Jag har gjort lackkonservering på våran bil själv.

Det fungerar mycket bra, dom svarta irriterande ränderna är lätta att tvätta bort
insekter och smuts likaså.

Vaxar två ggr per år.

// Pär

I

Iveco 35

Guest

Pär. Har du gjort en riktik konservering av lacken behöver du väl inte vaxa två ggr. om året. :confused:

T

tomgus

Guest

:mh4:Vi undrar om någon av Er på husbilsklubben har gjort ett helrekond lackskydd på ER husbil?
Och vi undrar om Ni tycker det är bra?
Vi funderar på det och har fått ett pris på 9.ooo.- för hela bilen.Är detta rimligt? Vi har bara hört oss för på ett ställe än så länge.
Bilen är ny och kommer att stå ute.

Vänligen Ingrid o Stig

Hej! Jag tror det är bra.Bilen har stått inomhus sedan det skedde .Ytan känns kanonbra.
Jag tycker ert pris är väldigt högt.Det tog 2 dagars arbete för vår Kabe 7m.Pris 4500
(vilket jag tyckte va dyrt! Snålänning you know)

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Vi har lack konserverat vår när den var ny i april på Ditec i Ängelholm.Den står ute hela året så den behöver vara lätt tvättad,hela bilen + framrutan 7200kr
Berra

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Tror inte jag skulle lägga vare sig 4 eller än värre 9 tusen på en lackkonservering! På förra bilen (Rapido) köpte jag det dyraste (tror jag) bilvaxet på OK Q8 och gjorde jobbet själv på ett par dagar med MYCKET bra resultat, plastytan blev hur blank som helst och därmed mycket lättskött!
All plåt, huv, dörrar vaxar man nog åtminstone varannan månad för att det ska bli lättare att tvätta. Sedan kan man ju alltid disskutera om det ska behövas en "vanlig" rostskyddsbehandling av chassit, det kan ju knappast skada!

Hälsningar från ett regnigt Åkersberga

F

F.d. 660

Guest

Pär. Har du gjort en riktik konservering av lacken behöver du väl inte vaxa två ggr. om året. :confused:

Har man gkort en riktig lackförsegling SKA man inte vaxa med nåt annat, det kan hända att man i stället tar bort själva skyddet och då är det ju bortkastade pengar.

F

F.d. 7282

Guest

Lackförseglingen sluter bara porerna på lacken, vaxet skyddar.

Du kan vaxa din bil hur många ggr som helst utan att lackförseglingen försvinner.

Men utan att förringa någon, det krävs lite kunskap om recond om det skall bli bra.
kanske just därför det är ganska dyrt att lämna bort.

Dessa produkter säljs inte för privat bruk.

// Pär

F

F.d. 52918

Guest

Tack för svaren, jo dom vill ha 7000.- för bara bilen, sedan vill dom ha 2.ooo.- om vi vill ha taket behandlat.Vi har bara frågat på ett ställe än så länge, men jag vi kommer nog att höra oss för på fler ställen, för 9.ooo.- är inte så lite pengar.
Vi blev glada för alla svaren,TACk
Ingrid o Stig

Senast redigerad av en moderator:

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025

Bilvård: Lackförsegling

I Sverige har lackförseglingen marknadsförts som ett fantastiskt ytskydd som motstår det mesta. Ibland hävdar man på fullt allvar att lacken skyddas från repor och stenskott om den är lackförseglad. Verkligheten är dock inte fullt så fantastisk.
Efter att olika företag trummat in sitt budskap hos konsumenterna är det svårt att vända en gammal uppfattning. För det första så är lackförseglingen en produkt som är annorlunda uppbyggd än de bilvax som säljs till konsument. Men som regel har lackförseglingen inte en mirakulöst bättre livslängd än ett bra bilvax.
Hur länge lackförseglingen håller beror på hur bilen används och tvättas, men framför allt på hur underarbetet utförts. Metoderna skiljer sig något mellan de olika medlen men som regel poleras lackytan grundligt med en polermaskin innan lackförseglingen läggs på. På en bil som är några år gammal kan den här poleringen öka glansen dramatiskt och lacken blir blankare än den ens var som ny!
Poleringsarbetet är mödosamt och kan ta minst fyra - fem timmar på en normalstor bil. Egentligen är det den arbetstiden man betalar för när man köper en lackförsegling, medlet i sig själv är inte speciellt dyrt (kanske en 50-lapp för en hel bil).
När bilen är grundligt polerad och vaxad (lackförseglad) är den lätt att hålla ren, av den enkla anledningen att smutsen inte fäster i den blanka ytan. Vill man ha en lättskött, blank bil så är lackförsegling något att överväga.
Att bilens värde som begagnad ökar om bilen är lackförseglad är ett argument som brukar föras fram i marknadsföringen. Tyvärr är det så att många bilförsäljare "värderar" en begagnad bil på 50 meters håll och då spelar det inte så stor roll att man lagt ut 4 000 kronor på en lackförsegling för tre år sedan.
Vid privatförsäljning kan dock utseende och ytligt skick ha stor betydelse. Men då kan man vända på resonemanget och hävda att de fyra tusenlapparna är bättre använda strax innan försäljningen, för att bilen ska vara i toppskick.

Senast ändrad:
F

F.d. 52918

Guest

Tack för alla svar och vi blir glada för varje upplysning vi får från Er alla,,,,,,,,,,, jo dom vill ha 7000.- för bara bilen, sedan vill dom ha 2.ooo.- om vi vill ha taket behandlat.
Ingrid o Stig i Ödåkra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52918

Guest

Vi har lack konserverat vår när den var ny i april på Ditec i Ängelholm.Den står ute hela året så den behöver vara lätt tvättad,hela bilen + framrutan 7200kr
Berra
,,

Hur länge fick Ni garanterat Ert lackskydd, här på "extremecarmakeover" skulle vi på ett lackskydd på 6 år?
Vänligen Ingrid o Stig

F

F.d. 3088

Guest

Tack för svaren, jo dom vill ha 7000.- för bara bilen, sedan vill dom ha 2.ooo.- om vi vill ha taket behandlat.Vi har bara frågat på ett ställe än så länge, men jag vi kommer nog att höra oss för på fler ställen, för 9.ooo.- är inte så lite pengar.
Ingrid o Stig

9000 skattade kronor :swoon: Det blir en bra timpeng om du gör jobbet själv. Vår bil går jag över när jag tar ut den polerar och vaxar (förseglar) medel för ändamålet finns att uppbringa om man frågar på rätt ställe, eller har bra kontakt. Den blir lika blank och lättskött som om den hade varit inlämnad. 3-400 kr för materialet vilket räcker i flera år. Så fick jag då ca 8500 kr till annat sköj :D

Gurra

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Garantin för lack behandlingen är 6 år med kontroll och ev lagningar var18 mån pris vet jag ej,men det kostar nog nån krona. Berra

J

Jimbo

Guest

Jag brukar polera samt lackskydda mina fordon själv.

Inga problem om man lyckas få tag på riktiga produkter. Gå till närmsta rekondfirma och fråga om du får köpa det medel du är ute efter.
Med proffsprodukter är åtgången minimal samt resultatet kanon.

Har själv fastnat för Lahegas produkter. En sväng med deras Polish, så har du "allt i ett" (vaxning/polering). Annars kan man börja med en lättare rubbing och avsluta med deras bananvax.

Om man skall lyxa till det riktigt lägger man på lackförseglingen "top-seal".

Kör själv mest polish och bananvax då jag behandlar bilen 1 ggr om året, oavsett försegling eller inte.

Gör man ett ordenligt arbete första gången är de årliga vaxningarna inga bekymmer =)

Vad behöver man då:
Rubbing/Polish
Vax
Oscillerande polermaskin (djupare repor= enkeltrissa på vinkelmaskin med varvstyrning)
Stege =)
Bra dukar att eftertorka med.

Visst, man blir svettig (iaf på en bil som mäter 8,30) men resultatet är alltid lika kul att njuta av =)

F

F.d. 50069

Guest

Hej Jimbo!
Jag nyttjar också Lahegas produkter!
Har du testat deras "Buffer"?
Har man en bil som är (som du säger) årligt behandlad så är din metod perfekt!

Fast är bilen/husbilen lite mer eftersatt i underhåll så kör jag med "Buffer" som är oxidlösare/rubbning i ett! Perfekt med en enkeltrisse grovpolermaskin!
Bara att häva sig på för att få upp tempen i plåten! FAST INTE PÅ PLAST SOM ÄR LACKAD, då försvinner färgen! Tjoff!
Någon gång har jag kört en bil på detta sätt med en vattenslang bredvid för att kyla;)!
När Buffern har torkad så är det bara att blåsa eller lättorka bort det!
Sedan har jag hoppat över lahega´s "Polish" och gått direkt på samma tillverkares "Mirror".
Fast detta på fordon som har varit väldigt oxiderade/smårepiga, är det normalt finjobb så är det "Polish" och vax som gäller!!

Anders som har tröttnat på att polera bilar:eek:, för det är ett hemskt slit!

Toppen