• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LACKKONSERVERING

F

F.d. 53284

Guest
Har precis hämtat hem vår nya Sunligt T 67 och funderar på att behandla lacken med DITEC metoden eller liknande.

Har ni några erfarenheter?

Kan också passa på att varna att kylsystemet på 'Tyskbilen' bara klarade av
- 18 i st f instruktionsbokens - 35 grader.

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: LACKKONSERVERING

Gör detta! Vi har inte gjort detta på husbilen, men min Golf har lackförsegling och är trots 2003 års modell och 7000km så är lacken som ny, Lycka till!

mvh Birgittha
icon7.gif

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Jag lackförseglade vår när den var ny(2009) har varit där på efterbehandling och blev ej nöjd, där var svarta ränder som inte gick bort enligt Ditec,men när jag kom hem prova jag med vanlig lackrengöring och den tog bort varje rand,efter det har jag ej förtroende för Ditec.

Berra

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Skrev för något år sedan i ett annat forum följande samt fick svar:

Ursprungligen postat av Jonas S
Lackbehandla, ska det behövas? Då polerar man ju ner lite av lacken och den blir ännu tunnare.

Köpte 2000 en V70-99 som vi fortfarande har kvar. Har aldrig vaxat den den, bara tvättat den med borste och vatten ett par ggr om året. Någon gång har den varit i en tvättautomat. Lacken är hur fräsch som helst, inte matt utan mycket blank. Inte finns det någon enda rostfläck heller.

Min slutsats är att ge fan i kemikalier och mekanisk nötning på lacken så håller den bra!

Svar från annan forummedlem:
Jag jobbar på färglabbet på Sveriges största biltillverkare, och kan inte mer än hålla med Jonas här i sina funderingar. Vi har gjort många tester på dessa "fantastiska" eftermarknadsprodukter, och resultatet blir var gång; INGET blir bättre än originallacken.
Spara dina 3K till nåt roligare, ev kör Sonax eller liknande nån gång då & då så det blir lite skojjigare att tvätta (kör du med avfettning vid tvätt håller det max 1ggr efter detta )

C

cheetah1

Guest

Finns bra gördetsjälvmedel, exempelvis Ultima Paint Guard som är väldigt smidigt, bara att stryka på och gå därifrån (när bilen är tvättad och polerad förstås).

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag har låtit behandla min husbil med Paintguard "Stora Menyn Nano" hos Svensk bilvård i Borlänge 2010, då bilen var ny. För detta har jag betalat ca 6000 kr. Visst är den glänsande och ren, då det är lätt att tvätta den, ofta räcker det med att bara skölja av den. Hur lacken håller sig på sikt vet jag ännu inte. Det hela var väl en chansning, men jag kände att jag inte skulle kunna förmå mig att vaxa "chabraket".

Men, visade det sig i år när jag var på en efterkontroll för underredsbehandlingen, att lackförseglingen ska underhållsbehandlas med jämna mellanrum. Då tar de bland annat bort den hinna som lägger sig ovanpå förseglingen. Detta skulle också kosta "några papp".

En arbetskamrat till mig både lackförseglade sin husbil och vaxade den varje år. Dock har han sålt den och är utan husbil nu. (kan det bero på att det blev för mycket jobb med husbilen kanske?). Jag vill mest åka runt med min husbil, inte "mecka" med den.

Något tvärsäkert råd kan jag dock inte ge.

Johan K.

G

Göran & Carola

Guest

Efter förfrågningar hos lite folk inom bilbranschen i Umeå tipsades jag om att kontakta Norrlands BilvÃ¥rdsteknik AB - Ditt Arcticlean Center i UmeÃ¥ , vilket jag gjorde och fick ett konkurrenskraftigt pris. Behandlingen innefattade följande moment:

- Noggrann utvändig tvätt (fälgar osv)
- Ytpolering för att återställa lacken
- 2 stegs ArcticSeal 2.0 lackskyddsbehandling innehållandes P.T.F.E (Teflon)
- Behandling av vindruta med vår glassbehandling GlassSealant
- Insmörjning av däck,lister etc.

Resultatet blev över förväntan, på min 7 år gamla bil, vilket jag hoppas framgår av bifogad bild.

Bilagor

• IMAG0645.jpg
    IMAG0645.jpg
    911,9 KB · Visningar: 14
Toppen