• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lättmetallfälgar, före - efter....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Lättmetallfälgar, före - efter....

...tycker det här är en riktig skittråd! Är jättenöjd med mina plåtisar med de här snygga, fräcka Fiat originalfälgsidorna ni vet! :cool: ...men nu fick min fru syn på tråden i går kväll så nu ska det bli lättmetallfälgar!!! Vaddå "boys toys", nu blir det för fasen "girls choise"! :mad:

PS! När vi ändå är inne på hjul. Har någon testat gas i däcken? Sägs ju dämpa vägljudet och det är väl något vi alla husbilsåkare brottas med.

Krister N

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Viktigste virkning av ren nitrogen (kvelstoff) i dekkene er mangelen på vanndamp som fører til variabelt trykk i dekkene avhengig av temperatur.
Vanlig luft består av 80% nitrogen og resten en blanding av alle endre gasser.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Knut!

...så du tror inte på någon märkbar dämpning av vägljudet?

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

...tycker det här är en riktig skittråd! Är jättenöjd med mina plåtisar med de här snygga, fräcka Fiat originalfälgsidorna ni vet! :cool: ...men nu fick min fru syn på tråden i går kväll så nu ska det bli lättmetallfälgar!!! Vaddå "boys toys", nu blir det för fasen "girls choise"! :mad:

PS! När vi ändå är inne på hjul. Har någon testat gas i däcken? Sägs ju dämpa vägljudet och det är väl något vi alla husbilsåkare brottas med.

Krister N

"Girls choice" hahaha, HENNE skall du vara rädd om...... /Roy

F

F.d. 55256

Guest

Hej Ove.G

Det är nog inte så stor skillnad, bilen rullar bra på både stål och lättmetall.

Men som sagt "boys toys" skall man ALDRIG förakta........ /Roy

Alla gör som de vill, jag lägger inga aspekter på det. Det var bara min värdering. Men som det har sagts förut " skillnaden på små och stora pojkars leksaker är priset"
Ove.G

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hej Knut!

...så du tror inte på någon märkbar dämpning av vägljudet?

Jeg har nå kjørt 4000 km med online overvåkning av lufttrykket i dekkene - vanlig luft, og det forteller at trykket i løpet av dagen kan variere fra 4,5 til 5,5 bar. Det er klart at med så store variasjoner i trykket så endrer og hardheten på dekkene seg. Dette burde føre til endring i veglyden.

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Orsaken till att man byter till ALU-fälgar har Ni helt missat i den här tråden.Det är att man får helt runda fälgar som är mycket lättare att balansera med mindre vikter som följd och ett runt hjul,plåtfälgarna kan kasta flera mm.Sen kan man också få bredare spårvidd om man vill.Att de är snygga får man på köpet.
Jan-E
Ps.Hej Knut och tack för senast,jag är hemma nu med nytt code lås och Alu fälgar till fram axeln,från Concorde.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024

Hej.
Orsaken till att man byter till ALU-fälgar har Ni helt missat i den här tråden.Det är att man får helt runda fälgar som är mycket lättare att balansera med mindre vikter som följd och ett runt hjul,plåtfälgarna kan kasta flera mm.Sen kan man också få bredare spårvidd om man vill.Att de är snygga får man på köpet.
Jan-E
Ps.Hej Knut och tack för senast,jag är hemma nu med nytt code lås och Alu fälgar till fram axeln,från Concorde.

Hehe, För mig är det precis tvärt om.
Råkar man få andra fördelar på köpet än att de är snygga så är det bra.
Fast det är klart, alla "ursäkter" för att bränna så mycket pengar på något ganska onödigt är ju välkomna..:p

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst är det snyggt med aluminiumfälgar. Men se upp med tillbehörsfälgarna som dom flesta däckhandlare säljer. Det är inte många som håller rätt offset.

Dom flesta breddar ganska mycket utåt vilket inte gör det lättare för hjullagren att överleva.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

130/5 i bultcirkel då kan man ju få på Porsche fälgar om dom nu "håller tyngden" :) .
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Mmmmm! Bengt-Åke, En omgång Porschefälgar på en för övrigt omärkt helintegrerad husbil kanske skulle få en del att fundera lite :D.

JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

... Är jättenöjd med mina plåtisar med de här snygga, fräcka Fiat originalfälgsidorna ni vet! :cool: ...men nu fick min fru syn på tråden i går kväll så nu ska det bli lättmetallfälgar!!!
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Sorry krinil att jag har medverkat till att frambringa din frus habegär och att tunna ut din/er plånbok :D :D. Du tror inte att vitt vin och räkor kan få henne att glömma ???

M.v.h. JANKRO.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Sorry krinil att jag har medverkat till att frambringa din frus habegär och att tunna ut din/er plånbok :D :D. Du tror inte att vitt vin och räkor kan få henne att glömma ???

M.v.h. JANKRO.[/quote]

Nä, hon kommer att kräva vitt vin och räkor ändå. Din förrädare!!! :mad:

F

F.d. 53061

Guest

Hej krinli erkänn du blev nog lite sugen själv på fälgarna.
Det blir så snyggt på din gråa fiat.:D
Markko. :cat::msn_cat:

F

F.d. 53061

Guest

Hej startar tråden igen jag undrar var jag kan hitta 15 tums aluminumfälgar till våran nya husbil fiat 08 kan även tänka mig ett par fina begagnade.
Markko. :wub:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Bilagor

• fälgspec.pdf
    97,2 KB · Visningar: 33
F

F.d. 53061

Guest

Jag skickade en förfrågan till en firma i Tyskland och dom hade för ca 400 euro och dom ser ut så här , dock får man ju montera ett däck med högra profil :

4 x FELGE ALU 16 Zoll FIAT DUCATO II 230 bei eBay.de: Felgen (endet 03.11.10 15:08:43 MEZ)

Last index var 1100kg / fälg och det kanske är lite för lite eller ?
Jag fick ett TÜF dokument se nedan :

Tack Bengt åke det sitter så pass nya däck på så jag vill inte ändra tum.
Markko.

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026

vist gör det gott:)

Bilagor

• mobil 2010 -10-29 043.JPG
    mobil 2010 -10-29 043.JPG
    2 MB · Visningar: 6
  • mobil 2010 -10-29 029.JPG
    mobil 2010 -10-29 029.JPG
    2,3 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024

Det är klart att fina fälgar gör enormt för utsenedet på alla fordon.
Jag har lagt på 17 tummare på husbilen,det gav dessutom betydligt högre komfort tvärtemot vad man kan tro!
Fälgarna klarar 1100kg däcken 1250 kg.
Bengt

Bilagor

• DSC00310.JPG
    DSC00310.JPG
    1,2 MB · Visningar: 4
  • DSC00311.JPG
    DSC00311.JPG
    1,4 MB · Visningar: 4
F

F.d. 25144

Guest

Dessa fälgarna var vår bil utrustad med när vi köpte den (225x16") vilket också var bra när jag skulle väga upp bilen till 3850 kg. Tror nog att de väger en hel del mer än plåtfälgar men visst är det snyggt med alufälgar:yes: Vet inte vilket fabrikat det är men jag har sett fler bilar med samma fälg. Utgår från att dessa är godkända för husbil och jag vet att det sitter "metallventiler" som klarar det höga trycket.

Fler som har samma fälg?
/ChristerP

Bilagor

• husbilen2010.jpg
    husbilen2010.jpg
    57,4 KB · Visningar: 12
Toppen