• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lövstaviken i Falkenberg

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025
För någon vecka sedan fanns det en nyhetsartikel i Hallands Nyheter om att kommunstyrelsen beslutat att det blir inga fler husbilsplatser i Lövstaviken i Falkenberg. När jag läste arbetsutskottets protokoll framgick att man avslagit en begäran om vad man kallade "campingverksamhet" vid båthamnen.

Detta föranledde mig att skicka ett brev till kommunstyrelsens ordförande Marie-Louise Wernersson med synpunkter och fakta kring ställplatser och vilka behov av service en husbilsresenär har. Jag bifogar mitt brev och så får vi se vilken effekt det kan ha inför framtida planärenden.

Jag tror att vi alla måste arbeta i våra hemkommuner för att politiker och planerare får upp ögonen för det finns ett behov av ställplatser och vilka fördelar det kan innebära för kommunen och dess turistliv.

Lennart

Bilagor

• Ställplatser i Lövstavikens småbåtshamn.doc
    29,5 KB · Visningar: 479
H

hianders

Guest
Sv: Lövstaviken i Falkenberg

Tycker att det var bra skrivet!!

fru hianders/Inger

F

F.d. 29781

Guest

För någon vecka sedan fanns det en nyhetsartikel i Hallands Nyheter om att kommunstyrelsen beslutat att det blir inga fler husbilsplatser i Lövstaviken i Falkenberg. När jag läste arbetsutskottets protokoll framgick att man avslagit en begäran om vad man kallade "campingverksamhet" vid båthamnen.

Detta föranledde mig att skicka ett brev till kommunstyrelsens ordförande Marie-Louise Wernersson med synpunkter och fakta kring ställplatser och vilka behov av service en husbilsresenär har. Jag bifogar mitt brev och så får vi se vilken effekt det kan ha inför framtida planärenden.

Jag tror att vi alla måste arbeta i våra hemkommuner för att politiker och planerare får upp ögonen för det finns ett behov av ställplatser och vilka fördelar det kan innebära för kommunen och dess turistliv.

Lennart
Bra jobbat Lennart!

F

F.d. 4349

Guest

Är alla ställplatser borta?
Det är en toppen ställplats.

F

F.d. 4220

Guest

Är alla ställplatser borta?
Det är en toppen ställplats.

Det hoppas jag inte, om jag förstod det rätt så hade de fått avslag på en begäran om att utöka antalet platser.
Dvs de som fanns sedan tidigare finns kvar.

Ett välskrivet brev, tycker jag. Misstänker att det behövs en mer formel begäran för att de skall ta upp frågan igen, men det är väl något för klubben att ta tag i.
Hoppas att de inte ger sig, då det är en mycket bra och välskött ställplats som vi besökt flera gånger.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

I Falkenberg liksom i många andra kommuner kan man lämna in medborgarförslag. Men det innebär att det bara är kommunens innevånare som kan göra detta.
Mera finns att läsa här Medborgarförslag - Falkenbergs kommun [NS4 version]
Om du som medlem vill påverka din kommun, men vill ha hjälp att formulera dig, så ta kontakt med styrelsen eller lägg ut en förfrågan här på sidan.
Calle

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

För någon vecka sedan ...
Detta föranledde mig att skicka ett brev till kommunstyrelsens ordförande ......
Lennart

Hej Leffe II,
verkligen bra gjort av dig, trots att du inte själv har behovet av ställplats i din egen kommun. Instämmer helt med vad du säger, så här borde många fler agera inför kommande husbilssäsonger. Det hela skulle möjligen kunna förstärkas genom en HBK-aktivitet i någon form som riktades mot SKL, Sveriges Kummuner och Landsting alternativt Transportstyrelsen eller kanske mot någon annan myndighet (vilken det nu är?) som övergripande handhar turismfrågorna i Sverige.
V-backen :rolleyes:

Senast ändrad:

Lövstaviken

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5024
Medlemskap
2025

Tack Leffe II

"Husbilsparkeringen" som vi kallar den, är öppen och vi hälsar er alla välkomna dit.
Varför säger vi husbilsparkering? Jo vi har sökt och fått byggnaddstillstånd för husbilsparkering. Vad man sedan gör, och när man gör det, i den "parkerade"husbilen, det är upp till var och en.

Lövstavikens Båtförerning i Falkenberg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Godt namn! Husbilsparkering stemmer helt med våre medlemmer, mange har teksten "Vi campar inte, vi parkerar!" på sine bilar. Om komungubbarna har lettere for dette begrepet enn husbilsplats så er det helt OK!

T

Teddi

Guest

snart 6000 medlemmar tillsammans blir vi starka

F

F.d. 15591

Guest

Campa går tydligen bra, deras tider är ute,nu gäller husbil.Dom vet inte vad dom förlorar,vi är starka köpare och konsumenter,det måste gaggiga kommunpolitiker inse.Bra skrivelse!

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025

Grattis Lövstavikens Båtförening!

Det var mycket roligt att läsa att Lövstaviken fått tillstånd till husbilsparkering. Om min skrivelse på något sätt bidragit så gläder det mig mycket. Jag uppmuntrar alla medlemmar att på något sätt uppvakta era politiker i kommunledningarna så att de får kännedom om husbilsresenärenas önskemål.

Lennart i Leffe II

Toppen