• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Löst" liggande aluminiumtak

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har noterat att alutaket på min delintegrerade bil endast är limmat runt ytterkanterna samt runt takluckor, i övrigt verkar plåten ligga löst. Är det standard i branschen ?

Läste monteringsanvisning för parabol där en platta 50*50cm skall limmas på plåten, för att sedan fästa parabolen i plattan. Det kan väl inte vara att rekommendera om takplåten ligger löst ?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: "Löst" liggande aluminiumtak

Det låter lite skumt. Sandwichkonstruktion innebär väl att man limmar alla ingående komponenter til varandra. Det är ju ett säkert sätt att få bästa hållbarhet.
I ditt ställe skulle jag kontakta tillverkaren och kolla om det verkligen är meningen att plåten skall vara lös.
Limmar du ett parabolfäste på din lösa plåt kommer du säkert att få problem på sikt plus att det finns risk för oljud när allt fladdrar vid körning.
/Nisse
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: "Löst" liggande aluminiumtak

Sander skriver inte hur gammal är husbilen :wink:

Är husbil från 80tal med träkonstruktion och nästan lös aluplåt
så är det normal

Mvh.

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: "Löst" liggande aluminiumtak

Bilen är av 2008 års modell "Home Car", med nybilsgaranti några månader till.
Enligt försäljaren är det normalt, men han är ju partisk, därför undrar jag i detta forum
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Löst" liggande aluminiumtak

Norbert har rett dette høres ut som en over 20 år gammel "løsning" på et kjent problem: hvordan holde nede vekten på taket. Løsningen var letteste type frigolitt, lette trelekter og minimalt med lim til en meget tynn aluplate. Desverre ingen ting å feste en parabol til eller et solarpanel med dagens normale teknikk. Her trenger en forankring i de lektene som finnes for å komme i nærheten av noe som holder. Det eneste som kan være mer problematisk å jobbe med er samme type tak men med 1 mm GFK plate i stedet for aluplaten.

Trodde ikke noen brukte denne teknologien lengre!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: "Löst" liggande aluminiumtak

Hoppas andra Home-car bilar har samma typ av tak, så att det är modelspecifikt och inte enbart mitt exemplar. Det var liknande tak på en husvagn jag ägde en gång i tiden, och det var aldrig något problem.
Ska nog välja ett fristående stativ med parabol framför takmontering, då behöver jag inte tänka på vilken takkonstruktion jag har.Fördel ibland, men lite mer pyssel och man saknar höjden.
 
Toppen