• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Många campingar och ställplatser har fritt wifi, men oftast blir signalen svag inne i husbilen. Skaffade först en Dovado TINY AC som kan ta emot wifi och sända vidare i lokalt wifi inne i husbilen. Fungerar, men hittade en bättre lösning.

Skaffade en Ubiquiti Nanostation Loco M2, en accesspunkt för utomhusbruk, som jag fäste på antenmasten så att man kan hissa och rikta mot starkaste signalen.

Pillade ner en nätverkskabel genom maströret och via en POE-injector för 12v strömförsörjs accesspunkten. Därefter kopplades nätverkskabeln till WAN-porten på Dovado routern.

I konfigurationen i accesspunkten satte jag fast IP på LAN-porten för att kunna nå accesspunkten från min iPad som är uppkopplad på Dovadon.

När jag kommer till en ny camping eller ställplats så surfar jag in på IP-numret jag gav accesspunkten, (ex 192.168.100.100) loggar in och klickar mig fram till stället där man söker efter wifi. Oftast får man upp en lång lista på wifi, och har man tur så hittar man ett öppet nät som man kopplat upp mot.
När det är klart, så har alla enheter i husbilen internet!

Detta kräver ganska mycket förkonfiguration, och kunskap om nätverk.
Men mycket finns att lära på youtube.
Här finns en film om hur man konfigurerar Nanostation:
https://youtu.be/8BIoeK3Xmz0

Här kan man köpa Nanostation:
https://www.dustinhome.se/product/5...0;89813;5443&gclid=CKGPkcDWo9QCFdYK0wodz4UNvA

Här kan man köpa Dovado TINY AC:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-tradlos-4g-router-for-usb-modem-ac750-p96388

Här kan man köpa POE injector:
Alfa APOE03G Redundant Industrial Gigabit PoE Injector for Mikrotik, Ubiquiti | eBay
 

Bilagor

  • IMG_0211.JPG
    IMG_0211.JPG
    71,9 KB · Visningar: 193

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Mobilt bredband med nyinskaffad Dovado Pro Ac-router;funkar skitbra både hemma och i husbilen.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Mobilt bredband med nyinskaffad Dovado Pro Ac-router;funkar skitbra både hemma och i husbilen.

Den routern har väl med Spotboost, så du kan ta emot wifi och sända vidare i husbilen, om jag inte har fel för mig.
Mobilt bredband räcker ofta till, men vill man spara på data så använder man wifi
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Jag har en antenn som är föregångare (ca 7 år gammal) till denna: www.tradlost.se .Den är kopplad via USB till laptoppen som sedan delar den ut WiFi till andra mottagare. Oftast fungerar WiFi-mottagningen utan antenn bättre i mobiler och plattor än till laptoppen.
Ibland har folk kommit och frågat hur jag kan ha mottagning när inte grannarna har det. Stänger jag ner min laptop från WiFi-nätet har grannarna fått bättre fart på sina utrustningar. Antennen sitter fast med 4 st sugkoppar på sidan av husbilen och kabeln har jag bara dragit in genom en liten taklucka.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Bra tips trevik, ska börja använda funktionen i år pga Telias "magra" roamingfri 20GB inom EU/EES!

Vi har en liten Huawei med inbyggd WiFi "extrender" som söker efter närligande WiFi signaler i 1:a hand (via befintlig 7dB Mimo antenn), för att sedan sprida den förstärkta signalen vidare till router's användare. Om inte ställplatsens WiFi finns, eller inte fungerar [When Wi-Fi is not available, the E5577 (which is small but very clever) automatically switches to the mobile connection], då kopplar den automatiskt om till mobilnätet, alltså till det instoppade SIM-kortet med mobilt surf-abonnemang.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Vi har en sniffer, Digital Yacht WL-510 samt en Dovado Tiny. Utmärkta grejer, men helt överspelad teknik.

Idag kör vi bara med SIM korten i IPhone o IPad, allt annat är onödigt. Telenor frihet funkade perfekt redan förta året och har gjort så även i år. Hälsar Björn
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

... helt överspelad teknik. Idag kör vi bara med SIM korten i IPhone o IPad, allt annat är onödigt. Telenor frihet funkade perfekt redan förta året och har gjort så även i år. Hälsar Björn
Den tidsbegränsade Telenor frihet i max 4 månader? Det är endast Telia som f.n. inte har tidsbegränsning däremot "bara" 20 GB/mån. Det gör att vissa av oss kanske behöver lite snålskjuts via WiFi (ännu icke "överspelad" teknik) för att klara sig under 6 månader. Tids nog kanske att det kan bli tidsboegränsat så det räcker med bara SIM i iPhone & paddan.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Kul att höra hur ni andra löst det!
Var på en ställplats i Danmark i helgen, där fanns inget wifi. Men via NanoStation så nådde jag ett wifi på en resturang ca 300-500 meter bort.

Telenor frihet i all ära, men där finns databegränsningar....
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Att använda öppna nätverk kan verka bra, men kom ihåg att ni kan få in "va som helst" av virus, trojaner, mm i er utrustning. Se till att ha riktiga brandväggar och ett bra antivirusprogram installerat. Att ha egen router är säkrast, då har ni kontroll.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Med fri roaming har behovet av WiFi med avgift på ställplatserna utrikes minskat drastiskt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Så här löste jag det .....
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/863088

Jag kopplar upp ibland på öved 500 meter ifrån wifi punkterna utan problem... Behöver man ett nytt lösen ord ... gå till tavernan för en kopp the eller en öl... passa då på att fråga om lösenordet.... sen surfar man gratis :spinny:från husbilen...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Många campingar och ställplatser har fritt wifi, men oftast blir signalen svag inne i husbilen. Skaffade först en Dovado TINY AC som kan ta emot wifi och sända vidare i lokalt wifi inne i husbilen. Fungerar, men hittade en bättre lösning.

Skaffade en Ubiquiti Nanostation Loco M2, en accesspunkt för utomhusbruk, som jag fäste på antenmasten så att man kan hissa och rikta mot starkaste signalen.

Pillade ner en nätverkskabel genom maströret och via en POE-injector för 12v strömförsörjs accesspunkten. Därefter kopplades nätverkskabeln till WAN-porten på Dovado routern.

I konfigurationen i accesspunkten satte jag fast IP på LAN-porten för att kunna nå accesspunkten från min iPad som är uppkopplad på Dovadon.

När jag kommer till en ny camping eller ställplats så surfar jag in på IP-numret jag gav accesspunkten, (ex 192.168.100.100) loggar in och klickar mig fram till stället där man söker efter wifi. Oftast får man upp en lång lista på wifi, och har man tur så hittar man ett öppet nät som man kopplat upp mot.
När det är klart, så har alla enheter i husbilen internet!

Detta kräver ganska mycket förkonfiguration, och kunskap om nätverk.
Men mycket finns att lära på youtube.
Här finns en film om hur man konfigurerar Nanostation:
https://youtu.be/8BIoeK3Xmz0

Här kan man köpa Nanostation:
https://www.dustinhome.se/product/5...0;89813;5443&gclid=CKGPkcDWo9QCFdYK0wodz4UNvA

Här kan man köpa Dovado TINY AC:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-tradlos-4g-router-for-usb-modem-ac750-p96388

Här kan man köpa POE injector:
Alfa APOE03G Redundant Industrial Gigabit PoE Injector for Mikrotik, Ubiquiti | eBay


Bra lösning om man förstår sig på nätverk men det är nog inte det enklaste sättet för gemene man. Enbart Dovado tiny ac med extern antenn använder jag nu och det fungerar ganska bra och är någorlunda enkelt men Nanostation M2 är ju betydligt vassare. Problemet är som du beskriver det att du inte kan använda bara den när du har en iPad utan måste gå via Dovadon. En datorn med nätverksuttag hade ju annars löst det men den drar ju ganska mycket ström.

Har tidigare använt en gammal nanostation Loco m som gick på 12V. De nyare modellerna går ju på 24V, hur har du löst det?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Med fri roaming har behovet av WiFi med avgift på ställplatserna utrikes minskat drastiskt.
2016/2017 var ett fantastiskt fint år (& vinterperiod) med Telenor Frihet. När 90% av besökarna var uppkopplade på ställplatsens WiFi, eller satt utanför receptionen, då surfade vi med datorn i husbilen utan några som helst problem. Hur vi gör i år, speciellt månad 5 och 6, är mig en gåta. Just nu har vi "bara" 20GB till förfogande men hoppas fortfarande på att referensgruppen kan åstadkomma en öppning hos någon "snäll" operatör som inte ser oss som bovar & missbrukare.

surf-missbrukare.jpg
Källa: Internet
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Bra lösning om man förstår sig på nätverk men det är nog inte det enklaste sättet för gemene man. Enbart Dovado tiny ac med extern antenn använder jag nu och det fungerar ganska bra och är någorlunda enkelt men Nanostation M2 är ju betydligt vassare. Problemet är som du beskriver det att du inte kan använda bara den när du har en iPad utan måste gå via Dovadon. En datorn med nätverksuttag hade ju annars löst det men den drar ju ganska mycket ström.

Har tidigare använt en gammal nanostation Loco m som gick på 12V. De nyare modellerna går ju på 24V, hur har du löst det?

NanoStation går på 12v-24v (kanske högre med).
Så bara 12v direkt till POE
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Att använda öppna nätverk kan verka bra, men kom ihåg att ni kan få in "va som helst" av virus, trojaner, mm i er utrustning. Se till att ha riktiga brandväggar och ett bra antivirusprogram installerat. Att ha egen router är säkrast, då har ni kontroll.

I mitt läge, så har jag en NAT-brandvägg, Dovado TINY mellan accesspunkten och anslutna enheter. Att få intrång är nog minimal risk.
Däremot har jag funderat på avlyssning av trafiken, eftersom den inte är krypterad. Kan inte sånt, men misstänker det är svårt att avlyssna trafiken då flertalet användare bakom brandväggen kommunicerar via samma IP utåt...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Blir det inte samma eller bättre funktion och samtidigt en enklare lösning med bara en bra riktantenn på antennmasten sen kopplad direkt på Dovadon?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Blir det inte samma eller bättre funktion och samtidigt en enklare lösning med bara en bra riktantenn på antennmasten sen kopplad direkt på Dovadon?

Enklare lösning blir det, men inte bättre.
Har inte testat med riktantenn, men med en rundstrålande. Inte på långa vägar så bra. Blir alltid förluster i antennkablar, det slipper man med accesspunkten med inbyggda antenner.
Men som någon nämnde, det är lite mer avancerat och viss kunskap om nätverk är bra att ha.
Mycket nyttigt att lära finns på youtube
 

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Trevik,

Noen mulighet til å legg ut en printscreen av config på Nanostation ?. Har samme router og Nanostation som deg men får ikke til å sette opp access til Nanostaion når den er tilkobblet Dovado routerens WAN port. Fungerer fint å sette opp wifi access på Nanostation fra pc og derreter sette den i Dovado routeren.

--TerjeB--
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Trevik,

Noen mulighet til å legg ut en printscreen av config på Nanostation ?. Har samme router og Nanostation som deg men får ikke til å sette opp access til Nanostaion når den er tilkobblet Dovado routerens WAN port. Fungerer fint å sette opp wifi access på Nanostation fra pc og derreter sette den i Dovado routeren.

--TerjeB--

Hoppas dessa två hjälper dig
 

Bilagor

  • IMG_4380.JPG
    IMG_4380.JPG
    141,8 KB · Visningar: 98

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Andra bilden
 

Bilagor

  • IMG_4381.JPG
    IMG_4381.JPG
    144,8 KB · Visningar: 50
Toppen