• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lösa tuber eller en fast tank

F

F.d. 25410

Guest
Hej,

Jag har ju en turistbuss ombyggd till husbuss och nu ska jag börja med gasolinstallationen.

Från början var den ju tänkt att bygga gasolfri men jag fick tänka om......hrmm tidigare tråd..

Vad rekomenderar ni, fast tank, storlek på den? eller lösa flaskor? vilken typ av flaskor isf?

Kommer ni på något annat får ni gärna kommentera.

Tack

Mvh Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lösa tuber eller en fast tank

LPG på tank er billig energi. Om en bruker gass til oppvarming så er det en fordelo med stor tank. På min bil sitter det i dag en 110 liter tank, tilsvarer 4 tuber. I en stor buss med gasolvärme ville jeg ha en mye større tank enn dette, til varmvatn og kjök er størrelsen ikke så viktig, og tubene fungerer greit - selv om det er dyr energi (samme gass, men mer kostbar håndtering). Som en pekepinne om prisnivå på energien er at i nesten alle land utenom Sverige bruker taxiene LPG - det er billigere enn diesel, og mer miljøvennlig.

F

F.d. 53078

Guest

Eftersom du bara har spisen somfungerar på gas så räcker det med den största blåa campinggasflaskan. Den kan man byta överallt och är standard i hela Europa. Själv kommer jag att instalera den i min buss.

F

F.d. 3297

Guest

Med fast tank så blir det besiktning var TIONDE ÅR!

En annan fördel är att du får en anslutning för att
kunna "tanka" Betydligt billigare på macken plus
att du får "bränslemätare" inkopplad.

Monteringen blir lite dyrare men gasen blir billigare!
I Polen kan "kontverteringen" kosta strax under 8 ooo Sek.

F

F.d. 25410

Guest

Hej, tack för svaren.
Det blir 2 st stora flaskor med automatisk omkopplare mellan flaskorna (Truma duoCombi CS).
Precis som det skrevs så har jag ju ingen större förbrukning då värmen kommer att gå på diesel.

Jag ska bygga ett skåp i mitt lastutrymme som är tätt, förrutom en ventil som kommer att sitta i golvet så gasolen kan "rinna ut" om det skulle hända något.

Jag har hittat en varmvattenberedare på www.legoelektronik.se som är av genomströmningstyp och ger 12 l / min.

Det fina med denna är att den inte har någon pilotlåga utan huvudbrännaren tänds automatiskt när kranen öppnas (inbyggda batterier).

Vad tror ni om denna?

Mvh Stefan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen Stefan. Det var kanske mitt tidigare inlägg som ledde in dig på en genomströmningsvärmare :). Att jag tänkte på en sådan då var att jag flera gånger har undrat varför det är så ovanligt med en sådan.
Det satt nämligen en i en gammal husvagn som en kompis hade för rätt länge sen. Sedan dess har jag nog tyckt att det verkade vettigt att bara värma upp vattnet vartefter man använder det.
Den här var ju en äldre konstruktion med pilotlåga m.m. men gav bra v.v. ur krananrna. Enda nackdelen jag kommer ihåg var när man skulle duscha så tog det ett litet tag innan tempen på duschvattnet hade stabiliserat sig när man vred på det. Med tanke på att man snålar på vattnet i en husvagn/bil och gärna vrider på och av det flera gånger under dusch, tvål, shampoo, dusch o.s.v. så var det lite irriterande.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 25410

Guest

Hej,

Tack för svaren,

Jag hade tänkt hålla maten kall med mitt nya kylskåp/frys 220V med hjälp av mina inverters och batteri.

Tror ni inte det fungerar eller ska jag investera i ett kylskåp som går på gasol anser ni?

Det finns ju isf både kompressorkylskåp och absorption, vad ska man isf välja om man skulle byta ut det jag har?

Jan tror du inte att dom nya genomströmningsvärmarna är bättre? inte så bra ju om det går en massa vatten i onödan.

Truma har ju en med både gas och en liten elpatron, men 10.000:- tycker jag är i överkant prismässigt för en värmare.

Förslag?

Mvh Stefan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, de har säkert blivit bättre för den som jag har erfarenhet från var gammal, och kranarna var också av enklaste plastmodell.
En termostatkran i duschen gör säkert underverk och en v.v. värmare som är anpassad till flödet lit/min hjälper också säkert till att hålla tempen konstant.
Strunta i den dyra med elpatron för då har du nog åter en elförbrukning som många campingsäkringar inte klarar av.

JANKRO.

Ps. Är Truman en kombi med genomströmning på gas, och beredare på el eller...?
För en el-genomströmningsvärmare brukar dra hur mycket ström som helst för att hinna med.

Senast ändrad:
F

F.d. 25410

Guest

Hej Jankro,
Truman har båda möjligheterna med gas och 220v + att man kan köra el och gas samtidigt=snabbare uppvärmning av vattnet.

Jag hittade en begagnad varmvattenberedare på skroten nu ikväll för 4.000:-, ska höra om den har samma funktion som truman.

Annars blir det en genomströmmare, ska ringa dom imorgon för att få svar på mina frågor.

Jag har riktiga kranar i min buss, samma som man har i ett hus.

Mvh Stefan

Toppen