• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lönsamt (köpa däck i Portugal)??

F

F.d. 20124

Guest
Sv: Lönsamt ??

Jeg har hørt at det er en annen gummiblanding i dekker i sør-Europa og at man ikke bør kjøpe dekker i Frankrike og sørover. Om dette er riktig vet jeg ikke.
Kjøpte selv dekk i Portugal, billiga og helt ok er min erfaring.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Det tillverkas väl däck för vårt nordiska klimat när det gäller vinterdäck?

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Är det lönt att köpa nya däck i Portugal ...

Det beror givetvis på vad du får betala för däcken där nere och hur mycket jobb det är att få det löst.
Det finns dyra och billiga handlare i Portugal såväl som här hemma i Sverige. Vet du inte vilken handlare du skall köpa av där nere så kan det absolut bli dyrare än vad det kan bli här hemma.

Köper du från Däckonline eller Popgom och får det monterat av en av deras anslutna verkstäder här hemma innan resan så blir det förmodligen till ungefär samma pris eller kanske billigare än att köpa dem i Portugal. Speciellt om du räknar in tiden, bränslet och energin för att först hitta ett och sen komma till det där billiga stället där nere.

Rätt skönt också att kunna åka ner på nya däck istället för på utslitna :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Det tillverkas väl däck för vårt nordiska klimat när det gäller vinterdäck?"

Is är is och snö är snö. Att det skulle vara någon skillnad på däcken tillverkade för Norden eller kontinenten, tror jag inte på. Jag misstänker att det är ett utspel från däckshandlarna i Sverige i den här frågan som har skapat dessa myter.

Jappe

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Dubbfri indelning:

dubbfria-däck.jpg

Motormännens riksförbund säger:
Centraleuropeiska Autobahndäck är usla i vinterväglag, de är direkt livsfarliga när det är halt och de har ingenting i kalla Norden att göra. De är
mer sommardäck än vinterdäck.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lönsamt (köpa däck i Portugal)??

Man bör nog skilja på däck för lastbilar/husbilar och personbilar. Ingen köper väl personbilsdäck till husbilen!

Jappe

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

"Det tillverkas väl däck för vårt nordiska klimat när det gäller vinterdäck?"

Is är is och snö är snö. Att det skulle vara någon skillnad på däcken tillverkade för Norden eller kontinenten, tror jag inte på. Jag misstänker att det är ett utspel från däckshandlarna i Sverige i den här frågan som har skapat dessa myter.

Jappe

Ja det stämmer säkert att det inte är någon skillnad på däcken när det gäller exakt samma namn/modellbeteckning men nog finns det skillnader mellan de olika modellerna av vinterdäck som tillverkarna har.
Jag har svårt att tänka mig att däcktillverkarna bara ”hittar på” att tillverka däck som ser annorlunda ut, får helt egna namn och sen marknadsförs som speciella ”Nordendäck”. Självklart skulle det vara mycket billigare för tillverkarna att kränga på oss samma vinterdäck som i södra Europa om dom var precis lika bra. Vilket dom inte är enligt tester...

Sen kanske det är så att att tillverkarna även marknadsför de vinterdäck som vi kallar för Nordendäck i exempelvis Sibirien. Fast då kanske som ”Sibiriendäck” :D

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lönsamt (köpa däck i Portugal)??

Personligen så litar jag mer på däcktillverkare än andra däckexperter i HBK som påstår annat, dessutom undrar jag om ni har gjort egna tester som påstår det ni gör om däcktillverkningen.

Upp till bevis! åker och köper nästa set däck i Portugal eller annat billigt land om ni visar att det är som ni säger.

/Pelle

Toppen