• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Löjligt tilltag i Borgholm under skördefesten

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Lappen som jag bifogar satt på nästan alla husbilar som stod parkerade på gator och parkeringsplatser i Borgholm under skördefesten, denna bild tog jag lördags.

Tycker det är beklämmande att Borgholms sk kommunledning inte förstår bättre.

Den så fina marknadsplatsen vid mejeriviken står helt öde, den av köpmannaföreningens rekommenderade parkeringen var stängd med stora stenar och stockar.

Under lördag eftermiddag och kväll var parkeringen nere vid hamnen helt igenkorkad av husbilar, likaså gator och alla tänkbara gräsytor, även parkmark nere vid hamnen fick fungera som nattparkering för husbilar.

Tänkvärt är om alla dessa husbilar kunnat komma tidigare och på så sätt kunna besöka butiker, restauranger eller vad det nu må vara, kunde man säkert kunnat kalla årets skördefest för succé.

Jag pratade med flera näringsidkare under fredagen och lördagen, och de var inte glada, inte lika mycket folk som tidigare år.

Här har nog köpmannaföreningen lite att jobba på till nästa skördefest.

//Tommy

Bilagor

• bild (7).JPG
    bild (7).JPG
    2 MB · Visningar: 220

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Löjligt tilltag i Borgholm under skördefesten

Tack Tommy!

Du visar med all önskvärd tydlighet på det som många har reagerat på. Inte bara i HBK, inte bara husbilister, utan också andra berörda, inte minst näringsidkare. För trots att vi alla reagerat som enskilda individer, har budskapet blivit tydligt. T o m massmedia har rapporterat fortlöpande, vilket aldrig hade hänt om inte reaktionerna blivit så kraftiga.

Jag tror denna principiellt viktiga fråga tagit ett stort steg framåt pga våra reaktioner! Den kan kanske tjäna som ett exempel både i Kommungruppens fortsatta arbete och i andra kontakter med våra kommuner. Att husbilismen är en viktig målgrupp att beakta, utifrån sina förutsättningar!

Jag tror också att det är ett värde i att komma ihåg, att detta inte var någon samlad aktion av HBK eller nån annan klubb, utan de starka reaktionerna kom spontant från enskilda personer! Sedan hade vi givetvis inte fått så här god genomslagskraft utan vårt suveräna forum här på HBK. Att sen också näringsidkare visar så stort intresse för oss att de går in och läser och kommenterar här, är suveränt! Som Juan skulle sagt: Viva HBK! :)

Krister N.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Ursäkta, men jag förstår inte.
Vad är det som är fel med pappret?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Pappret är i sig säkert bra. Det är hela storyn hur det uppkommit som skapat reaktioner. Vd för Kapelluddens camping förmådde Borholms kommun att stänga ställplatsen för husbilar under skördefesten den gågna helgen. Till förmån för de egna cammpingen som då dessutom passade på att höja avgifterna rejält! Husbilister och näringsidkare reagerade och massmedia vaknade.

Har du ett par timmar över så läs de sedelärande trådarna om Öland och skördefesten.

Sedan inom parentes var skördefesten en riktig höjdare. Inte minst med tanke på vädret den gångna helgen. :)

Krister N

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Borde också skrivit i mitt första inlägg, att enligt uppgift var Kapelluddens Camping fullbelagd from torsdag eftermiddag, hur det var med dom andra campingarna som står med på flygbladet vet jag inte.

//Tommy

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det kan ju vara en medveten strategi på lång sikt. Ta bort alla alternativ, skapa kö-situationer och bokningsbehov.

Låt oss säga att det skulle kunna finnas 500 platser * 90:- bokningsavgift = 45.000:- extra i fickan denna veckan.

Vi campingkunder betalar ju redan campingarnas gemensamma kundregister med 100-140:- / SCR-kort / år.

Låt oss säga att det skulle kunna finnas 100.000 campingkunder = 10-14 Mnkr.

Med reservation för att siffrorna inte är exakta. Jag böjer mig för fakta från SCR.

Kenth

F

F.d. 5098

Guest

Skall till tidigare inlägg !! Med karta säga att IfK Borghomn vad garatetat 30000 krn från Kapelludden om dom delade ut flygblad under helgen !! Kapelludden fick Neda , och vi anndra parkerade på anndra platser !!! Mittimot MARKNADSPLATSEN !!!!!!!!!!!!!!:mcride::mcride:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Ena dagen kostade det 155 kr och nästa dag 300 kr på Kapelludden, bara därför att det var Skördefest. Så hanterar inte en seriös näringsidkare sina potentiella kunder. Skamligt helt enkelt. Efter kraftiga reaktioner från flera håll så skulle 10 % få gå till en idrottsförening och då skulle campingägaren själv ändå behålla 270 kr per husbil.

Jag tror att både politiker och campingägare nu inser att vi husbilsturister är en maktfaktor som inte är att leka med. Vi vill ha frihet och vill själva välja var vi vill nattparkera. Det går inte att stoppa oss, vi blir bara fler och fler. Den näringsidkare som inte hoppar på tåget nu kommer att bli avhängd och det kommer att svida. Årets fadäs av politikerna, i samband med Skördefesten, kan kanske komma att liknas med ett slags Lex Borgholm.
V-backen ;)

Senast ändrad:

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Hej jag undrar vad campingägaren gör nu när festen är slut har han campingen öppen även då,nej då skiter han i oss för då tycker han att vi kan ställa oss var vi vill ,för nu ska han ha semester.
Berra

T

Teddi

Guest

nu håller ja med dej v-back,,ja tror bestämt att tiden är nära när vi kommer att få frågor( hur vi vill ha de?) i stället för att kämpa för det,,de finns så mycke tendenser som talar för detta,,idag finns bl.annat kommuner som gör i ordning platser för våra bilar,,,,,ock då inte ens ha blivit tillfrågade..

dom har helt enkelt tittat på andra kommuner som gått i bräschen,,

men för den skull ska vi fortsätta med ställplatsskapande,,ja tror med bestämdhet att vi ligger back,,:) ock med den nyregistrering av husbilar som varit ock kanske fortsätter :) så finns de mycke att göra,,vi kämpar la på gött fölk:)

ha degött,,teddi,,

F

F.d. 53012

Guest

Lappen som jag bifogar satt på nästan alla husbilar som stod parkerade på gator och parkeringsplatser i Borgholm under skördefesten, denna bild tog jag lördags.

Tycker det är beklämmande att Borgholms sk kommunledning inte förstår bättre.

Den så fina marknadsplatsen vid mejeriviken står helt öde, den av köpmannaföreningens rekommenderade parkeringen var stängd med stora stenar och stockar.

Under lördag eftermiddag och kväll var parkeringen nere vid hamnen helt igenkorkad av husbilar, likaså gator och alla tänkbara gräsytor, även parkmark nere vid hamnen fick fungera som nattparkering för husbilar.

Tänkvärt är om alla dessa husbilar kunnat komma tidigare och på så sätt kunna besöka butiker, restauranger eller vad det nu må vara, kunde man säkert kunnat kalla årets skördefest för succé.

Jag pratade med flera näringsidkare under fredagen och lördagen, och de var inte glada, inte lika mycket folk som tidigare år.

Här har nog köpmannaföreningen lite att jobba på till nästa skördefest.

//Tommy

Håller inte helt med har aldrig sett så mycket husbilar dom senaste 7 åren men det var anmärkningvärt tomt i torsdags kväll i stan men sen kom dom flesta under lördagen. Men som sagt dom fick se att det går inte att göra hur som helst och jag förstår inte vad dom som stod vid hamnen och angränsande platser skulle tagit vägen på Kapelludden som var knökfull tyvärr på lördagen men inte torsdag och fredag.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Igår hörde jag att det skulle vara ett möte i Borgholm idag (måndag 3/10) då bl.a. politiker, näringsidkare m.fl. skulle träffas för att gemensamt utvärdera och diskutera erfarenheter från årets Skördefest.

Fick också höra att området mitt emot marknadsplatsen hade städats av dagen före festligheterna för att husbilar skulle kunna stå där. Dessutom hade personal från kommunen varit ute och plockat ner förbudsskyltar ang. parkering av husbilar och på flera ställen täckt över befintliga skyltar.

All personal som vanligtvis sköter om parkeringarna och utfärdar P-böter hade fått ledigt under Skördefesten. Det gjordes trots allt en hel del trots politikernas felbeslut. Det blir intressant att följa fortsättningen på denna Lex Borgholm.
V-backen ;)

Toppen