• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låscylindrar, vilken sort?

Plisse

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Hej,

Jag har några låscylindrar som börjar strula lite, så jag tänker byta ut alla innan de fallerar helt. Jag har tagit ut en av de gamla, men vilket system är det? Jag hittar ingen märkning på dem förutom ett instansat nyckelnummer. Eller om jag vänder på frågan, är tex ZADI kompatibelt med mina lås? Det ser rätt ut på bild...

Min gamla cylinder på bild.

1744610822082.png

Ett exempel på ny cylinder:

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2025
Om du använder nyckel nr så kan du beställa ny cylinder,men du kan även prova att skaffa en ny nyckel Det strulade för mig men när jag provade med reserv nyckeln var det inga problem. En ny cylinder kostar drygt 1000kr ny nyckel runt 200kr
.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Enligt länken ovan kostar en Zadi-cylinder drygt 200 kr. Köper man många, för att byta samtliga och få likalåsning, blir styckpriset ännu lägre.

Pålle

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2025
Okej Jag köpe en ny cylinder igår och fick betala drygt 1000kr och den ser snarlik ut som den på bilderna blir väl lurad i vanlig ordning

Plisse

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Jag har mätt lite på min gamla cylinder, det är inte ett ZADI-lås. ZADI är lite längre tydligen, och på de bilder jag har sett på dessa ser det ut som att de "alltid" är märkta med deras logga, vilket jag inte har.

Min cylinder ser ut att passa enligt FAP-systemet, det ser likadant ut och måtten ser ut att vara samma. Jag beställer ett paket med 10 cylindrar för 700kr plus frakt, så får jag se om de passar.

Ska ni byta, kolla måtten då de ser lika ut på bild, men det verkar skilja lite i längd.

Toppen