• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låsbar skiva

F

F.d. 55376

Guest
Hej
Jag har letat o googlat överallt så nu behöver jag hjälp att finna.:confused:
Jag vet att det finns en låsbar "plåt" till hålan i underredet på stolarna i Fiat bilar.
Vi hade en sån i den förra bilen
Men vad kallas det o var hittar jag dom:confused::confused:..Tacksam för hjälp.
Mvh
Gun

F

F.d. 55376

Guest
Sv: Låsbar skiva

Tack så mycket precis vad jag sökte:applaus:

Mvh
Gun

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

2000 :- ????.
Alldeles för dyrt, ännu en som försöker sko sig på oss husbilsägare.
Kan väl inte kosta många kronor att tillverka?

Piraten

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Det är min firma som importerar dom.
De är tillverkade i Tyskland.
En hel del arbeten och mycket mer delar en en lucka.
Det är delar med att täcka alla hål i stolsramen.
Lås av säkerhetstyp.
300:- av priset är frakt.
340:- är moms.
Tveksamt om det är att sko sig på husbilsåkare?
Detta räknas kanske som reklam o tas bort?
Men sådana påhopp som det ovan bör man ju få besvara?
Mats

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Matse du skrev så här till mig ang. detta:
Hej.
Du vekar kunna det här med plåt och lås?
Med anledning av ditt inlägg på husbilsklubben om lucka så får du gärna Komma med offert till mig på tillverkning av dylika för några kronor.
Köper gärna några hundra för det priset.
Mats

Jag svarar här istället för på ditt mail ifall fler vill veta. Jag vet ju inte dina tillverknings- o omkostnader. men man behöver inte va expert på plåt o lås för att göra detta själv för någon hundralapp. jag gjorde själv min, punktade fast en plåt på insidan där bak (över gälarna) och fäste en plåt däruppe sen så en lucka med lås där fram. Vips så var den klar. Kan tyvärr ej tillverka till dig då plåtarna punktsvetsas fast.

Piraten

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Hej.
Med anledning av ditt inlägg på husbilsklubben om lucka så får du gärna Komma med offert till mig på tillverkning av dylika för några kronor.
Mats

Jag svarar här istället för på ditt mail ifall fler vill veta. Jag vet ju inte dina tillverknings- o omkostnader. men man behöver inte va expert på plåt o lås för att göra detta själv för någon hundralapp. jag gjorde själv min, punktade fast en plåt på insidan där bak (över gälarna) och fäste en plåt däruppe sen så en lucka med lås där fram. Vips så var den klar. Kan tyvärr ej tillverka till dig då plåtarna punktsvetsas fast.

Piraten

Piraten! Jag är mycket inntreserad av en materilsats svetsa kan Jag göra själv.
Är det sedan ett bra säkerhetslås och allt lackat och snyggt och priset några tior så slår Jag till direkt.

Ha de

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Självklart kan man tillverka allt själv.
Men det är inte heller gratis då man behöver svets plåtklipp osv.
Sin egen tid ska man räkna som gratis naturligtvis.
Alla kan tyvärr inte tillverka allt man behöver själva.
Därav har vi en marknad där man köper och säljer varor och tjänster.
Självhushållens tid är förbi.
Men enl ditt resonemang skor sig alla som tar betalt för sin tid och sina produkter?
Antar du inte tar betalt av någon arbetsgivare?
Tack och hej.
Mats
Hej.
Mats

Piraten

F

F.d. 18017

Guest

matse nu har jag ingen koll på vad det exakt är du säljer och vad det borde kosta men ett generellt konstatnerande är att så fort en vara säljs i sverige så har det hänt något magiskt med den jämfört med priserna i tyskland.
Om man lägger på skillnaden på tysk 19% moms och svensk 25% och dessutom kompenserar för en transport från någon leverantör i tyskland så återstår ändå en prisstegring på de flesta varor som får en att sätta sig ner.
Detta gäller såväl på husbilar, campingbord, elektronik, tegelstenar, fönster, och andra byggvaror t.ex som vi har här. Likaså mat är en gåta hur t.ex Lidl som påstpr sig pressa priser kan ha så fantastisk skillnad påt i andra länder.
Tyskarna har samma produktionskostnader och som sagt så är momsen inteheller en anledning.
Svenskar är bara dåliga konsumenter som gnäller på sin bank men behålller den ändå. Gnäller på matpriset men ändå handlar på Ica osv osv.

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Mitt pris är tyskt pris höjt med vår högre moms.
Sedan tillkommer frakt.
Mvh Mats
matse nu har jag ingen koll på vad det exakt är du säljer och
vad det borde kosta men ett generellt konstatnerande är att så fort en vara säljs i sverige så har det hänt något magiskt med den jämfört med priserna i tyskland.
Om man lägger på skillnaden på tysk 19% moms och svensk 25% och dessutom kompenserar för en transport från någon leverantör i tyskland så återstår ändå en prisstegring på de flesta varor som får en att sätta sig ner.
Detta gäller såväl på husbilar, campingbord, elektronik, tegelstenar, fönster, och andra byggvaror t.ex som vi har här. Likaså mat är en gåta hur t.ex Lidl som påstpr sig pressa priser kan ha så fantastisk skillnad påt i andra länder.
Tyskarna har samma produktionskostnader och som sagt så är momsen inteheller en anledning.
Svenskar är bara dåliga konsumenter som gnäller på sin bank men behålller den ändå. Gnäller på matpriset men ändå handlar på Ica osv osv.

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Jag har sett denna "plåtskiva" i en tillbehörskatalog, svensk eller tysk, (kommer inte ihåg:confused:)
Men det var bara fronten o den kostade då förra året nånstans mellan 800-900 Kr.
Tycker att det verkar bra att kunna låsa ytterligare ett utrymmer för i kassaskåpet rymms inte mycket;). Till våran förra bil hade vi bara fronten o det fungerade utmärkt då det inte är några större hål att täcka runt om...Ha det
Mvh
Gun

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Piraten! Jag är mycket inntreserad av en materilsats svetsa kan Jag göra själv.
Är det sedan ett bra säkerhetslås och allt lackat och snyggt och priset några tior så slår Jag till direkt.

Ha de

Jag tillverkar bara till mig själv och har tyvärr inte måtten men mätt själv och gå till en verkstad och få några spillbitar tillklippta. Kostar nog inte många kronor, kanske bara fikabröd. Köp ett lås hos en låsfirma och en sprayburk på Biltema och måla. Klart.

Piraten

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tyckte det var ett kul inlägg, lite i motsats till din rätt aggressiva inledning! Om man inte räknar maskiner, lokaler, löner, skatter o.s.v. kan ju allt göras väldigt billigt, eller hur. Du tar väl heller inte ut lön för ditt arbete någonstans?

Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Piraten Jag tycker inte på något vis att det är fel att hålla kostnader nere men alla har inte kunskap eller utrustning att utföra liknande jobb då återstår att köpa.

På tal om att hålla kostnader nere ,är det inte dags efter sex år att slå till och bli medlem?

Ha de

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det verkar som en av Pirats kommentarer har försvunnit, är det någon som vet? :wideeyed:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ja, jag vet och kan också meddela att inget är raderat eller ändrat med undantag av ett inlägg av Montreal som är redigerade av skribenten.

Toppen