• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låsa upp IPad

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Har kommit över en Ipad 4 som är för ny enligt Telenor att låsa upp för den måste vara minst 12 månader.
Några tips? Går det överhuvudtaget eller är det bara att köra utan kort ett tag till? Tyvärr blir det ända till aug -14:(

Är inte intresserad av några skumma varianter.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Låsa upp IPad

Som tur är kan du använda den som navigator, företrädesvis med iGO Western Europe samt med ställplatsappen Mobil Life + som båda funkar offline.

Det borde vara förbjudet att låsa en iPad!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Normalt om en kontakter teleselskapet og spør hvodan en kan benytte et kontantkort i eksempelvis Thailand så kommer opplåsningen enkelt. Selv om Telenor har et dotterbolag i landet så må phonen /paden låses opp for å kunne bruke deres eget kort. Noen teleselskap opplyser om denne løsningen på sine websider, andre bare praktiserer det.

Ett unntak jeg har funnet er Vodafone og surfstikker, de har muligheten til å benytte Vodafone sim fra andre land via en bakdør i sin egen firmware.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Har kommit över en Ipad 4 som är för ny enligt Telenor att låsa upp för den måste vara minst 12 månader.
Några tips? Går det överhuvudtaget eller är det bara att köra utan kort ett tag till? Tyvärr blir det ända till aug -14:(

Är inte intresserad av några skumma varianter.

När jag skaffade en Ipad från TRE i somras, sa man att det inte var tillåtet att låsa läsplattor, bara telefoner.
Har därför en nästan ny Ipad mini via TRE som är olåst.

Kan va ide o kolla detta med Telenor.

Hejs
Claes 105

M

MatsFo

Guest

Om det inte går på något sätt kan ju helt enkelt ett kontantkort frånTelenor vara lösningen fram till Aug-14.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Verkar vara så att det är 12 månader som gäller innan den kan öppnas.
Har min Ipad 3 kvar så den får duga till det är dags förmodligen.
Har fri surf genom jobbet på Telia och det är därför jag vill låsa upp den. Kan givetvis internetdela med min Iphon som jag har i jobbet men vet att man lätt tömmer den surfpott vi har där och då kan jag inte göra det jag måste i tjänsten:rolleyes:

Som knarrevik skrev så fungerar det utan kort. Så kör jag hela semestern när vi är på resa utomlands och det fungerar bra. Kanske är ett litet ilandsproblem det här:wink:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Slut på all operatörslås på telefoner och plattor?

Tele2 föregår med gott exempel och slopar operatörslås på iPhone.

Tele2 säljer nu iPhone helt utan operatörslås, något som gör det möjligt att byta operatör eller stoppa in ett lokalt simkort om du befinner dig utomlands.

I vanliga fall när du köper en iPhone med abonnemang och bindningstid är telefonen även bunden till operatören i fråga, oavsett hur länge du använder den och ska du använda den med någon annan operatör blir det till att få den upplåst.

Tele2 gör nu ändring på den här fronten och börjar från och med nu sälja alla iPhone-modeller olåsta. Du kan alltså byta till ett annat abonnemang, tillfälligt använda telefonen med en lokal operatör när du är utomlands, och så vidare.

Alla iPhone som sålts med ett abonnemang från Tele2 från 13 november ska vara olåsta. I ett pressmeddelande skriver företaget att detta innebär att det inte längre säljer några operatörslåsta telefoner alls.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Säljs det operatörslåsta iPads? Trodde att det bara var iPhone (och andra telefoner) de låste...

//Stefan

Har nu testat med mitt teliakort. Fungerar perfekt. Inte låst.
Det konstiga var att när jag tittade på inställningar/om så fanns IMIE kod och den var markerad Telenor. Gick då in på Telenors hemsida och slog in mitt IMIE nummer och fick då ett autosvar att den endast kunde öppnas aug -14. Alltså så fanns den i deras register som låst.

Allt OK och jag är nöjd. Har nu en 4:a 64GB med simkort det innebär nu att jag slipper ta bort appar för att kunna uppgradera. 16GB är för lite.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

När jag skaffade en Ipad från TRE i somras, sa man att det inte var tillåtet att låsa läsplattor, bara telefoner.
Har därför en nästan ny Ipad mini via TRE som är olåst.

Kan va ide o kolla detta med Telenor.

Hejs
Claes 105

Verkar vara som du skriver. Fast som jag beskrev ovan så va den låst enligt Telenor.

Toppen