• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lås till bodelen.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Upptäckte häromdagen att min nyckel till bodelen passade även en till en kompis husbil. Han har en Carthago T51-05 och jag har en Carthago I51-05.
Visserligen kan man kanske se alla Carthago-ägarna som en enda stor familj, men detta är väl lite väl magstarkt.:ball-icon: Både låskolven till bodelsdörren och nyckeln är nya. Man kan undra hur många nyckelkombinationer det finns inom de olika märkena. Har inte hittat någon information alls om det här problemet.

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Lås till bodelen.

Tyvärr kan jag inte bidra med någon information i ärendet, men vill ändå delta i diskussionen. Jag har en viss erfarenhet av lås och är inte förvånad över vad du erfarit. Låsen i dörrarna kan anses vara tillverkade som skydd mot hederliga personer. När jag skulle låta tillverka en ny nyckel till min Dethleffs hos låssmeden undrade killen i verkstaden om det var till en moped eller liknande. - "Nej det är till en husbil värd straxt under en mille!" var svaret. Låsen till våra husbilar är mycket klena. Stiften i låsen är tillverkade av plåtbrickor och ger vika mycket lätt. Vidare är det inte så många stift, så variationsmöjligheterna är starkt begränsade. En orsak till de dåliga låsen, kan vara att de skall ge vika vid angrepp, så att inte infästningen går sönder, vilket är mycket dyrare att laga. Antalet variationer på låset kan räknas ut om man vet hur många stift som finns och hur många nivåer varje stift har. Jag vet emellertid inte om varje nedskärning i nyckelns ax motsvarar ett stift.

Att du inte hittat någon information om problemet är nog mycket medvetet från tillverkarnas sida. Vi kommer väl ihåg skriverierna om bostadslåset ASSA 2000 för några år sedan.

Jokin

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det här problemet kanske kan återfinnas inom andra märken. Vi har stött o blött det här med dåliga dörrlås i mängder av inlägg tidigare.

Om det här är känt inom mindre trevliga "yrkesgrupper" så är det inte så konstigt att husbilar kan bli ljudlöst länsade medan de boende sover.

Alve

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De tradisjonelle sylinderene for bruk i biler har ofte 5 skiver med 5 muligheter for hver skive - dette blir 5*5*5*5*5 (3125) teoretisk mulige kombinasjoner. De nyere firkantede nøklene har noen flere stifter, men jeg har ikke hatt anledning til å plukke ned slike sylindere ennå.

En annen sak er at det normalt ikke brukes alle teoretiske kombinasjoner, ofte benytter en fabrikk en serie på 1000 kombinasjoner.

Ser vi på de normale 7 stift sylinderene så har vi opp til 10 nivåer for hver stift - totalt 10 mill kombinasjoner i herdet stål.

F

F.d. 2577

Guest

Måste ge er min erfarenhet, ibland är det inte bara av ondo. För många år sedan var vi från Danmark på en fullastad fäja. Mina "grannar" var några tyska friluffsare med kanoter på folkabussen i sällskap med 4 pers i en volvo. På andra sidan stod en volvo som kördes av ett svenskt par.
Allt var frid till en av damerna i den T. volvon går ur bilen och trycker ner låsknappen och sedan slår igen dörren. Nu blev det fart nycklarna satt i rattlåset och man kom inte in i bilen. De kände på alla dörrar och fönster, men de kom inte in i bilen. Vi närmade oss H-borg och paniken steg. Jag på talade till en av dem på min knackiga tyska, att de skulle fråga de svenska paret. Mannen där förstod inte varför tyskarna ville låna deras bilnycklar men damen förstod kanske tyska bättre, så till slut hjälptes alla åt.
Och se nycken fick upp låset, alla hoppa in utom damen som kom fram och gav mig en stoor kram.
Leffe

F

F.d. 25023

Guest

Risken att nycklarna passar till olika bilar finns inte bara mellan Carthago, utan mellan alla husbilar vilkas tillverkare använder samma dörrfabrikat.

Som t.ex vår Carthago -08 har samma dörrar som t.ex Adria och många andra. Med lås som är bara s...t. Bleckplåt eller tenn i nycklar, som viker sig och bryts av minsta avvikelse i vridriktning, låskolv som kärvar och fungerar som gamla ryska lås. Kanske ett lockbete att kunna sälja extralås med dyra pengar. (Carthagos extralås 1500:-, samma från låsmästare 350:-!)

Rapido hade redan -05 centrallåsning som fungerade på alla dörrar...

hälsning
jyrki

Som tur har de bytt dörrfabrikat numera, har dock ingen erfarenhet av lås på dem.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ikke mange produsenter av dører til husbiler, og muligens enda færre produsenter av låser til biler og husbiler. Det er flere svake punkter i den standardløsningen! Låshuset som sylinderen ligger i er et støpt material som ligner på sink og som lett kan vries i stykker. De tynne skivene i sylinderen er normalt mykt stål, innerst sitter en spesialskive som kan løses ut med en monteringsnøkkel - en mulig årsak til innlåsninger uten spor!

Toppen