• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lås för bodelsdörren

Jan-Christer

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
4584
Medlemskap
2021
Hej Husbilsvänner.
Blev lite förvånad här om dagen när jag låst dörren till bodelen
på min Hobby 770 och jag kännde efter om den var låst
råkade väl ta i lite hårdare denna gång och den öppnar sej,
någon som har råkat ut för detta.
Är det en justerings sak eller kanske ett fabrikationsfel.

Hälsningar
Jan-Christer :twitcy:

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Lås för bodelsdörren

Dessa lås är säkert bra men felmonterade. Vi hade samma problem på vår bil. Jag mätte ingreppet av kolven i låsblecket. Kom fram till att det behövde justeras med c:a 3 mm.
Lossade blecker och la dit en alu-bit med rätt hålbild. Finns att läsa på forumet.
Lycka till
Leffe

F

F.d. 16416

Guest

Hade samma problem med vår förra Hobby 2007. Låskolven greppade ytterst lite i låsblecket. Med ett lätt ryck kunde dörren öppnas precis som du beskrev. Har skrivit om det tidagare och visat bilder på hur det såg ut. Slarv vid tillverkningen och undermåliga eller kanske obefintliga leveranskontroller både hos fabriken och säljaren. ISO certifiering!!!!
Roadglider

F

F.d. 55338

Guest

Jag hade samma fel. Men, det behövdes endast justering av dom 2insexskruvarna så funka det sen. ha gärna på lite loctite när du har fått det så att det låser bra. Då blir skruvarna kvar på sin plats. Ha en bra sommar hälsn. Ove.:spinny:.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

En annan lösning är att montera ett riktigt lås.

Bilagor

• Riktigt lås.jpg
    Riktigt lås.jpg
    419 KB · Visningar: 29

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Jag har också "riktigt" lås.

/Roggan

Bilagor

• DSC00294.JPG
    DSC00294.JPG
    1,1 MB · Visningar: 22
  • DSC00293.JPG
    DSC00293.JPG
    1,2 MB · Visningar: 19
F

F.d. 25023

Guest

Annars jättebra, men vi söker ett lås som vi kan låsa utifrån så att det inte sedan kan öppnas inifrån....

När husbilen är utan oss, dvs. parkerat, är det ju hur lätt som helst att gå in via fönster eller takluckor, skicka småbarn osv att öpnna dörren och sedan tömma bilen utan att det verkar konstigt mitt på stora parkeringar osv.

Men om de måste gå in och ut via fönster är det plötsligt inte så intressant!

När vi själva är i bilen räcker larmet, hunden och vanliga låset för oss.

(ps. just nu har vi Fiammas vanliga bygellås som kan vikas framför dörren och låsas, inte världens mest effektiva, men försvårar ju lite i varje fall)

hölsn
jyrki

Toppen