• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långt överhäng?

F

F.d. 3910

Guest
Hej.
Har en fundering kring det här att det står att husbilen har ett långt överhäng och att det tex. kan vara 58 % av axelavståndet. Min fråga:
Hur räknar man fram detta procent tal och när blir det ett långt överhäng och vad är normalt?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Långt överhäng?

Overhänget er den delen av bilen som er bak bakakselen, lengden på denne delen i forhold til avstanden mellom aksene gir prosenten. Et tenkt eksempel på en bil med 4 m akseavstand og 2 m fra bakaksen til bakerste punkt på bilen får en 50%.

F

F.d. 3910

Guest

Okej!
Den förklaringen hänger jag med på, men var går gränsen för ett långt överhäng, är det när det överskrider 50% eller vad? Och vad/vem bestämmer att just tex. att över 50% är långt, var står det?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Etter gjeldene regler i Europa så har ikke overhenget lov til å være mer enn 60% for biler som ikke er registrert som buss. Grensen kan være lavere for biler med liten svingradius slik at utslaget på halen blir mer enn 1 m utenfor hjulsporet. Hvor grensen for å kalle overhenget langt går det vet jeg ikke.

I USA er det tillatt med større overheng enn i Europa, slik at enkelte husbiler i USA kan ikke registreres i Europa av denne grunn.

F

F.d. 29925

Guest

Överhänget kan ställa till med en hel del problem framförallt vid på och avkörning på färjor. Tyvärr ett vanligt problen med bilar med stort överhäng.:mad:

F

F.d. 3910

Guest

Okej!
Det kan jag förstå, har även sett en husbil med "stödhjul" under överhänget för att kanske underlätta vid sådana tillfällen.
Men åter till min fråga, vad är långt överhäng, och vad är inte?
Har vi långt på vår HB? Tot.längd 7,37m Axel avst. 4,035m Fiat Ducato -11
Finns det andra problem med "för långt" överhäng?

Toppen