• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Långsam husbil orsakade kollision, skador för 35 miljoner kronor

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det var i tisdags förra veckan som en trafikolycka inträffade på Sankt Gotthardpasset i centrala Schweiz.
Fyra bilar var inblandade i olyckan, en Porsche cab, Mercedes C-klass, Bugatti Chiron och en stackars husbil som hade det tungt uppför bergspasset.

En svårt skadad och materiella skadorna uppskattas till 35 miljoner kronor.


N.B. Det var Bugattin som körde in i husbilen, men vem får skulden? Ja, ja, vi börjar bli vana....:msn_embarrassed:

TommyD
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var i tisdags förra veckan som en trafikolycka inträffade på Sankt Gotthardpasset i centrala Schweiz.
Fyra bilar var inblandade i olyckan, en Porsche cab, Mercedes C-klass, Bugatti Chiron och en stackars husbil som hade det tungt uppför bergspasset.

En svårt skadad och materiella skadorna uppskattas till 35 miljoner kronor.


N.B. Det var Bugattin som körde in i husbilen, men vem får skulden? Ja, ja, vi börjar bli vana....:msn_embarrassed:

TommyD

Ja, vad säger man, mer pengar än hjärna kanske?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...

N.B. Det var Bugattin som körde in i husbilen, men vem får skulden? Ja, ja, vi börjar bli vana....:msn_embarrassed:

TommyD

Med den knappa informationen vi fått så låter det som att det är Porschen som är vållande eftersom denna uppenbarligen inte hade koll bakåt när han påbörjade sin omkörning. Möjligen kan man ifrågasätta tilltaget att försöka köra om en hel kö med bilar i ett svep och i så fall ligger Bugattin lite pyrt till. Det känns inte som att vi husbilister behöver ta på oss offerskjortan denna gång i alla fall.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nä, jag känner mig faktiskt lite kränkt.
"Bugatti Chiron, Porsche 911, Mercedes-Benz C-klass och husbil inblandade"
Varför skriver dom inte ut husbilens märke och modell??? Är vi husbilsägare mindre värda? Våra egon behöver också bränsle.

Något i stil med:
"Bugatti Chiron, Porsche 911, Mercedes-Benz C-klass och Hobby 690 inblandade"
hade varit mer korrekt.

Upp till kamp!!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nä, jag känner mig faktiskt lite kränkt.
"Bugatti Chiron, Porsche 911, Mercedes-Benz C-klass och husbil inblandade"
Varför skriver dom inte ut husbilens märke och modell??? Är vi husbilsägare mindre värda? Våra egon behöver också bränsle.

Något i stil med:
"Bugatti Chiron, Porsche 911, Mercedes-Benz C-klass och Hobby 690 inblandade"
hade varit mer korrekt.

Upp till kamp!!

Tänk på alla Hobby-ägare som kommer att känna sig kränkta då de beskylls för att ha långsamtgående fordon. :msn_sad::msn_cry:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jo, som WillerValle skriver, kan man verkligen säga att "Husbil orsakade" kollision om en Bugatti och en Porsche samtidigt tycker att de skall köra om och därför kraschar i varandra? Det är väl inte den omkörde som orsakar olyckan?

MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tycker att rubriken är missvisande då det var andra desperata förare, som orsakade olyckan.

Förslag typ; ”Husbilen höll tätplaceringen i den årliga backtävlingar ”Uppåt Sankt Gotthard”. En Bugatti Chiron och Porsche med 470 hp, gav allt för att komma ikapp och förbi, men misslyckades att passera den ledande husbilen.”

Lite frestande att byta rubriken till den ovan, men är det inte förvillande likt en rubrik i tabloid-/skvallerpressens rubriker för att sälja lösnumme? :msn_embarrassed:

Tommy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man sedan inleder brödtexten med följande " Misstanke om doping föreligger, mjukvarugigant tros ligga bakom" så går det nog att kränga även till SVT.
--------------------------------

Mmmmmm........... En inflikning med ett "expert"utlåtande (helst direkt i studion) om miljöaspekten är inte heller att förglömma för att nyhetsmedia skall nå upp till extas vid presentationen av den upptrissade nyheten.

M.v.h. JANKRO.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Med den knappa informationen vi fått så låter det som att det är Porschen som är vållande eftersom denna uppenbarligen inte hade koll bakåt när han påbörjade sin omkörning. Möjligen kan man ifrågasätta tilltaget att försöka köra om en hel kö med bilar i ett svep och i så fall ligger Bugattin lite pyrt till. Det känns inte som att vi husbilister behöver ta på oss offerskjortan denna gång i alla fall.

Kan inte annat än hålla med. Utom i delen med ett ev. ifrågasättande av omkörningsförsöket. Har fler agånger själv varit i motsvarande sits med fordon med överlägsen prestanda, god sikt och fri vägbana (i mötande körfält). Däremot bör man iaktaga extra försiktighet då övriga trafikanter inte kan förväntas att något fordon på så kort sträcka kommer upp i så hög hastighet. I mitt fall har jag vid dessa tillfällen kört mc.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänker du på Porcheföraren?
Jag uppfattar texten som att föraen av Bugattin påbörjad eomkörningen innan föraren i Porschen plötsligt fick för sig att köra om. Stämmer detta är Porscheföraren ansvarig.

Kan inte se att jag har skrivit något om vem det syftades på?
 
Toppen