• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långliggare med husbil

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Varför väljer man husbil om man vill ligga veckovis på en camping? Då passar väl husvagn bättre. Tänker på den tillgängliga personbilen.

Kämpade mig igenom 1 tim inslag om Böda Camping på TV och såg att flera husbilar var där. Därav mina funderingar.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Långliggare med husbil

Var och en gör ju som dom vill men jag har noterat samma sak. Köpte nyligen en beg husbil och fick med en jättesäck som gjorde markisen till ett förtält. Tung att släpa runt och svår att sätta upp. Vad skall man med detta dyra tillbehör till. Jag har försökt att sälja säcken till ett mycket lågt pris men ingen nappar så de flesta tycker nog som jag gör. Får nog ta säcken till tippen fram mot hösten.
Kan dock förstå övervintrarna i spanien som ju ibland både flyttar runt men också är husbilsåkare på upp och nedvägen:)

F

F.d. 55359

Guest

Varför väljer man husbil om man vill ligga veckovis på en camping? Då passar väl husvagn bättre. Tänker på den tillgängliga personbilen.

Kämpade mig igenom 1 tim inslag om Böda Camping på TV och såg att flera husbilar var där. Därav mina funderingar.

Ja man kan ju tänka sig att man inte ligger veckovis för att man är med på TV?

Eller så kan man tänka sig att man ligger still mycket på sommarn men reser desto mer vår och höst?

Eller så kan man tänka sig att det är folk som nyligen har bytt från annat sätt att semestra och inte helt kommit ur sitt vanliga semestermönster ännu eller bara att de än så länge förknippar fritidsfordon med camping?

Eller så kan man tänka sig att folk föredrar campingars bekvämligheter men husbil att ligga på vägen med?

Listan kan nog göras oändlig om man inte utgår från sitt eget sätt att se på husbilssemestrande?

Senast redigerad av en moderator:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Eller så kan man tänka sig att folk föredrar campingars bekvämligheter men husbil att ligga på vägen med?

Bra argument, det köper jag. Har själv alltid funderat i samma banor som ovan men aldrig fått en rimlig förklaring/teori till beteendet förrän nu. Tack.

F

F.d. 30064

Guest

Hej Alve
Vi köpte vår husbil för att användas på flera sätt. Vi vill förlänga sommaren genom att spendera en bit av september oktober vid Medelhavet eller Atlanten. Vi vill ta med vår hund. Jag vill kunna stå i skog o på fjäll när jag jagar fågel med vår hund. Vi har begränsad tid då vi båda jobbar och över hundra mil innan vi ens kommit ut ur Sverige. Husvagn med sina fart begränsningar är alltså inget alternativ när man vill hinna långt. När vi kommit till Medelhavet efter 300 mil ung. vill vi stå still, bada slappa, spela en o annan golf runda ha gott om plats vid bilen så att hunden kan vara ute med oss utan att störa andra när han ligger ute i solen o njuter lika mycket av det som vi. Under våra transport sträckor fricampar vi, likadant i skog o fjäll, vid Atlanten alt Medelhavet då vi står still länge väljer vi alltså camping. Husbil är för oss det bästa av två världar, husbil slår alltid husvagn när det gäller långa körsträcka. Tycker iallafall fall vi. Och cykel är ett utmärkt fortskaffnings medel när man behöver föflytta sig från där man nu står. ;)

Sylvia

F

F.d. 50069

Guest

Var och en gör ju som dom vill men jag har noterat samma sak. Köpte nyligen en beg husbil och fick med en jättesäck som gjorde markisen till ett förtält. Tung att släpa runt och svår att sätta upp. Vad skall man med detta dyra tillbehör till. Jag har försökt att sälja säcken till ett mycket lågt pris men ingen nappar så de flesta tycker nog som jag gör. Får nog ta säcken till tippen fram mot hösten.
Kan dock förstå övervintrarna i spanien som ju ibland både flyttar runt men också är husbilsåkare på upp och nedvägen:)

Vi hade ett sånt där supertungt markisförtält också liggandes (omnistor), vi har försökt sälja det men...:oops:
Nu åkte vi till tippen med hela konkarongen......

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Alve
Vi köpte vår husbil för att användas på flera sätt. Vi vill förlänga sommaren genom att spendera en bit av september oktober vid Medelhavet eller Atlanten. Vi vill ta med vår hund. Jag vill kunna stå i skog o på fjäll när jag jagar fågel med vår hund. Vi har begränsad tid då vi båda jobbar och över hundra mil innan vi ens kommit ut ur Sverige. Husvagn med sina fart begränsningar är alltså inget alternativ när man vill hinna långt. När vi kommit till Medelhavet efter 300 mil ung. vill vi stå still, bada slappa, spela en o annan golf runda ha gott om plats vid bilen så att hunden kan vara ute med oss utan att störa andra när han ligger ute i solen o njuter lika mycket av det som vi. Under våra transport sträckor fricampar vi, likadant i skog o fjäll, vid Atlanten alt Medelhavet då vi står still länge väljer vi alltså camping. Husbil är för oss det bästa av två världar, husbil slår alltid husvagn när det gäller långa körsträcka. Tycker iallafall fall vi. Och cykel är ett utmärkt fortskaffnings medel när man behöver föflytta sig från där man nu står. ;)
Sylvia

Håller med till 100%. Både i Italien och i Tyskland står vi också ibland stilla längre tider. I Sverige står vi några dagar i sträck ibland då vi väljer att fira midsommar på någon trevlig camping. Vid resor långa sträckor övernattar vi alltid på campingplats och då företrädesvis på små sådana. Både i Sverige och utomlands.

Jag råkade berätta för en tid sedan om hur vi använde husbilen och blev helt knäppskalleförklarad. Det var torftigt och spartanskt. Man antydde också att vi kanske hade dålig ekonomi. Det var "att inte ta ut svängarna" och det värsta av allt var att vårt husbilsliv var tvärs emot vad HBK strävar efter.

Då jag konstaterar att det står husbilar på Böda Camping kan jag inte låta bli att småle lite men hoppas att inga HBK:are står där. En sådan försyndelse kan ju riskera uteslutning om det skall ställas i proportion till våra äventyrligheter.

:mcride:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Håller med till 100%. Både i Italien och i Tyskland står vi också ibland stilla längre tider. I Sverige står vi några dagar i sträck ibland då vi väljer att fira midsommar på någon trevlig camping. Vid resor långa sträckor övernattar vi alltid på campingplats och då företrädesvis på små sådana. Både i Sverige och utomlands.

Jag råkade berätta för en tid sedan om hur vi använde husbilen och blev helt knäppskalleförklarad. Det var torftigt och spartanskt. Man antydde också att vi kanske hade dålig ekonomi. Det var "att inte ta ut svängarna" och det värsta av allt var att vårt husbilsliv var tvärs emot vad HBK strävar efter.

Då jag konstaterar att det står husbilar på Böda Camping kan jag inte låta bli att småle lite men hoppas att inga HBK:are står där. En sådan försyndelse kan ju riskera uteslutning om det skall ställas i proportion till våra äventyrligheter.

:mcride:

Alve, HBK strävar efter valfrihet. Campingar finns det gott om men inte ställplatser och framförallt inte tömningsplatser. Därför den prioritering i tex Kommungruppen, men vi jobbar med några campingar också...

E

Ericsson c52

Guest

Bra argument, det köper jag. Har själv alltid funderat i samma banor som ovan men aldrig fått en rimlig förklaring/teori till beteendet förrän nu. Tack.

hej jag köpte en husbil med alla bekvämligheter med en gång

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Jag också, precis allt vi behöver för våra resor, både för vägen som för övernattning. Ligger heller aldrig på campingar. Men jag har förståelse för de som gör, alla har vi olika behov och mål med vår resa

Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest

Grym bil som har kommunalt/fast vatten och avlopp samt obegränsat med varmvatten! Å inte nog med det du har troligen då också tvättmaskin och torkskåp/tumlare också! Hur är dansbanan i bilen, brukar livebanden bara bra? hur är pizzerian i bilen? Gillar barnen i bilen lekplatsen?

Jag tar det lite långt nu, men du fattar säker poängen..... Vidga begreppet bekvämligheter...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sorry, men den främsta vitsen med husbil har ni uppenbarligen inte fattat!

Till skillnad mot ett husvagnsekipage så kan man med husbil dra med sig släpvagn! Själv drar jag ofta båtsläp så här års och på vintern ett stort kåpsläp med skoter och en fiskepulka med värmare ombord.

Men vad gäller dessa bängliga väggtillsatser till markisen så ger jag er rätt. Ett litet enkelt förtält är däremot användbart, både som platsmarkering när man tillfälligt lämnar fiskecampen och som skydd mot väder och vind när man packar den enorma skörden av torskfile'.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Torsk är väl ingen ädelfisk och inte finns den i insjöarna i Värmland heller! Fiskar du sådant?

Jappe

Du borde veta att kolja och torsk räknas till de främsta av bordets njutningar!
Och här hemmavid på ungefär samma avstånd som till Sundsvall, men västerut, så har vi ett bra mycket bättre torskfiske än vad som går finna vid västkusten.
Ända sedan 70-talet har jag gjort åtminstone någon årlig tur med husbil och båtsläp till kusten i Nordtröndelag eller i Nordland.

aake

F

F.d. 55359

Guest

Sorry, men den främsta vitsen med husbil har ni uppenbarligen inte fattat!

Till skillnad mot ett husvagnsekipage så kan man med husbil dra med sig släpvagn! Själv drar jag ofta båtsläp så här års och på vintern ett stort kåpsläp med skoter och en fiskepulka med värmare ombord.

Men vad gäller dessa bängliga väggtillsatser till markisen så ger jag er rätt. Ett litet enkelt förtält är däremot användbart, både som platsmarkering när man tillfälligt lämnar fiskecampen och som skydd mot väder och vind när man packar den enorma skörden av torskfile'.

aake

Ja, det är helt sjukt att 99,99999% av husbilsåkarna inte fattar hur man ska åka husbil........ eller...

:ironioff:rolleyes:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja, det är helt sjukt att 99,99999% av husbilsåkarna inte fattar hur man ska åka husbil........ eller...

:ironioff:rolleyes:

Även om du tar i med dina sifferuppgifter så håller jag med dig. Sanslöst fantasilöst att inte utnyttja husbilens möjligheter. Åtskilliga skulle lika gärna kunna dra med husvagn.

aake

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag ligger still på camping med min dotter o svärson o 2st barnbarn vecka 29 dom har husvangn vi har fasta platser är det inte badväder så åker vi till olika sevärdheter dom i sin bil jag o frun i husbilen vi fikar äter mat i husbilen jag tycker det är ok inget jag skäms för man kan vara på campingen , varför lägga energi på saker som hänt titta framåt jag njuter av den tid jag har nu mvh Håkan:):):):):)

F

F.d. 55359

Guest

Även om du tar i med dina sifferuppgifter så håller jag med dig. Sanslöst fantasilöst att inte utnyttja husbilens möjligheter. Åtskilliga skulle lika gärna kunna dra med husvagn.

aake

Ja, å då inte ens med egen husvagn utan med lånad hyrvagn..... med fuktskador!

:IRONIOFF:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen