• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långa avstånd

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Långa avstånd

I Brasilien är det sjuka avstånd.Körde mellan Porto Alegre till Curitiba häromåret. Folk kör som galna.. Möten på fel sida av vägen vid heldraget är vardagsmat.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Imponerande avstånd... Tänk hur länge en Portugis från Albufeira får sitta vid ratten när han ska besöka Nordkapp för att köpa sin årliga Bacalao, 5 518 km :yes:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

I Brasilien är det sjuka avstånd.Körde mellan Porto Alegre till Curitiba häromåret. Folk kör som galna.. Möten på fel sida av vägen vid heldraget är vardagsmat.

Mycket verkar gå på lösa boliner Vi stannade vid en churracheria för att käka och till maten beställde jag en öl. Plötsligt rullade det in fyra poliser som också skulle ha mat och vips försvann varenda öl på rekordfart och alla fick citron dricka. Behöver jag säga att Brasilien har nolltolerans.

Bilagor

• IMG_3391.JPG
    IMG_3391.JPG
    2,4 MB · Visningar: 11

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Har dom svenskt kött ??????

Puss o Kram Johnny

OT:
För några år sen gjordes det en undersökning (beställd av svenska bönder :cool: ) om vilket som gav störst miljöpåverkan.
Svenskt kött eller Brasilianskt kött importerat till Sverige.

Resultatet blev att det var bättre med importerat kött från Brasilien trots den långa transporten.
Korna går fritt ute året om, inget kraftfoder och korna får mindre mediciner.

Att sitta o äta det köttet på en liten lokal gård i Brasilien är en upplevelse.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, det stämmer ju tyvärr, men på olika nivåer, läst båda mina länkar, och jämför? :)

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Jag skjuter mitt eget kött i skogen,det tror jag har minst klimatpåverkan
Roffe i Östersund

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Det största problemet är nog inte boskapen isig. Utan att man storskaligt avverkar regnskogen för att föda upp boskapen på. Jorden är dock mager och den undervegetation som korna skall livnära sig på är för dålig. Så varje ko kräver stora ytor men är lik förbenat magra rackare.
Till detta kommer eroderingen som förstör massor med land varje år. Det är deprimerande att åka mil efter mil på floderna och bara se kor o något enstaka träd där det förut var vacker regnskog.

Bilagor

• 23.jpg
    23.jpg
    385,3 KB · Visningar: 0
  • 500.jpg
    500.jpg
    19,5 KB · Visningar: 0
  • 501.jpg
    501.jpg
    130,6 KB · Visningar: 0
  • 502.jpg
    502.jpg
    257,5 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Jag reste runt i de södra delarna av Brasilien = inte i regnskogsbältet. Besökte landet i Juni = deras vinterperiod 0-5 grader varmt.
Det bästa köttet jag åt var på en liten restaurang på en bondgård där korna var uppfödda. Nu har jag ingen bild på de korna, men de var välmående och inte som de skräckbilderna.
Att skövla regnskog för att frigöra betesmark är förkastligt. Marken eroderar då rötterna binder jorden.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Åker till Brasilien 4 veckor varje år eftersom min Sambo kommer från Brasilien
håller med föregående talare, helt ofattbart gott kött, speciellt picanha..=)
även deras typ soppa med hela räkor i "Tacaca" och deras "Feijoada" och deras "calabreza"(typ av korv) är något man gärna kan prova om man åker dit..=)

Toppen