• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låg Temperatur på motor

F

F.d. 25100

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2.5TDI CAT
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 tdi cat
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: h6842
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Motor
Har problem med våran 2.5 tdi cat. Får inte upp motortemperaturen i mer än 73ggr. Vad skall man göra? Ps motorn går välldigt hårt, har hört att det är ingen ide att byta termostat. ps år en ducato. mvh gimma

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Varför är det inte lönt att byta termostaten ? Det är ju den som skall öppna när motortempen kommer upp i 87-90* och är den lite öppen hela tiden så cirkulerar ju kylarvattnet runt hela tiden .

Det kan ju även vara en defekt tempgivare som inte visar rätt men jag hade börjat med termostaten .

F

F.d. 24718

Guest
Om du har haft bilen ett längre tag så bör du ha känt om det är sämre värme nu jämfört med tidigare. Om så är fallet är nog termostaten orsaken.
Man kan även kolla detta genom att köra bilen "fullvarm" och med en termometer (jag använder en stektermometer med "lös" givare i en sladd som klarar temp upp till minst 120grader) mäta temp på kylvattnet i expansionskärl eller kylare, vilket som är lättast att komma åt. Tänk dock på att ta det varligt när du öppnar eftersom det är ett övertryck i kylsystemet och du kan då få hetvatten i ansikte och på armar etc.
Om tempen understiger 80-90 grader är det återigen mest troligt att termostaten är kass. Om tempen ligger inom det området är förmodligen termostaten OK och man kan misstänka tempgivaren.
Alternativt, ta ur termostaten ur motorn, lägg den i en kastrull och koka upp vattnet. Med hjälp av en termometer (stektermometer funkar även här) ser du vid vilken temp termostaten öppnar.
På termostaten brukar det stå vilket "värmetal" den har. Vanliga tal är 82, 88 och 92 grader. Det finns även andra värmetal så titta.
Lycka till

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Kör bilen annars 2-3 minuter och känn på slangarna för under den tiden så skall ju inte motorn blivit varm och termostaten inte hunnit öppna .
Är termostaten öppen hela tiden så blir ju slangarna ljumna på den tiden .

F

F.d. 4879

Guest
Percis som Bengt-Åke skriver, känn på slangarna. Men sen har även moderna dieslar väldigt hög verkningsgrad, dvs det mesta av drivmedlet går till att ge motoreffekt och inte så hör värmeavgivning, så det är sämre värme och lägre temperatur på moderna diesel motorer. Ta tex Volvo V70 med dieselmotor, där sitter det en dieselvärmare standard i bilen för att man ska kunna få varmt i bilen på vintern.

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025
Har samma problem på våran 2,5 TDI cat -97, har bytt till en ny termostat, ingen förändring, däremot så var den nedre delen av kylaren och den nedre slangen till kylaren inte alls varm,
då monterade jag en skiva framför kylaren, genast kom motortempen upp till ca 90 grader, märkte även vid långa backar och tung körning att tempmätaren ökade några grader, men kunde iakta att termostaten öppnade ordentligt och tempen återgick till ca 90 grader,
:music-icon:
sedan fick jag höra att diselmotorer inte alls skulle vara så varma som ca 90 grader, tog då bort skivan och kör nu med bara 70 graders motor temp, tyckte däremot att motorn gick bättre på den högre motor temperaturen!
:mcride:
Frågan är vad är rätt arbetstemperatur för en dieselmotor ?
KöLis har du nå vettigt att bidra med ?
Lennart

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025
Tack Göran,
Då innebär det att vi som åker omkring med en motortemp på 70 - 72 grader trots en monterad o ny termostat på 82 grader inte har något problem! :confused:
Lennart

Toppen