• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lättviktscyklar?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Nån som har bra tips på billiga, hopfällbara cyklar i aluminium?
Dels jagar jag kilon, dels vill jag inte sätta cykelhållare på bilen.
Jag vet att Biltema hade nån för runt 2000:- om dom fortfarande finns, men jag tänker att det borde gå att hitta billigare på nätet nånstans?
Dom ska ju bara användas kortare sträckor, så det behöver inte vara så märkvärdiga grejer.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Lättviktscyklar?

Jag valde mellan Greenfield och Biltema cyklarna. Greenfield hade 6 växlar, meda Biltema bara hade 3 växlar, men navbroms. Biltemacyklarna kändes dock stabilare och bekvämare att cykla på. Kanske en smaksak. Haral Nyborg har ibland drive på Greefieldcyklarna, tror det var nere under 1 400 tidigt i höstas.

Vi har använt Biltemacyklarna rätt mycket. Det är rätt OK, för att vara en kompromiss. Vi har väl som längst cyklat ett par mil, där går nog gränsen.

Sedan är det dock perfekt att ha dem i garaget. Jag behöver bara fälla sadeln och rullar sedan in dem i garaget.

Ingen av dem är dock lättviktscyklar. Det verkar inte skilja så mycket i vikt. De ligger ett par kilo under en fullstorcykel. Det verkar också rent allmänt som om aluminiumcyklar inte är mer än ett par kilo lättare än en normal stålcykel.

Biltemacyklarna väger 14 kg!

Krister N

Senast ändrad:

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Hej skall du ha en riktig lättviktare får det bli carbon men jag tror inte de finns som hopfällbara. Biltema-cyklarna, vi har 2 väger 14 kg tror deras standardcyklar ligger på 16 kg. Vi är supernöjda med våra

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Hm, runt 15 kg/st är i mesta laget, jag skulle vilja ned under 10kg/st.
Det BORDE ju finnas. Kanske kolla båtsidorna?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Du har ju en rätt fräck bike i inbyte Lasse. Du borde väl kunna byta jämt! :msn_wink:

Krister N

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Denne foldbare cykel kan også købes i Sverige.

Det går at sætte skærme m.m. på cyklen.

Kan foldes og foldes ud på mindre end 30 sekunder.

Vi har nu brugt vore cykler I Harzen, i Alsace, i Norge og vi er meget tilfredse.

Købt en pose til hver cykel, så de ikke filtres ind i hinanden og så står de i garagen under sengen, når vi ikke bruger cyklerne.

Jack D24 | Dahon Global

Cykel - Cyklar - Hopfällbara cyklar - Dahon | Cykelringen

Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

DEN HÄR har jag. Tycker den funkar bra. Inget för den som är riktigt lång dock, då blir det nog för kort avstånd mellan sadel och styre.
Pakethållare, stänkskärmar, 6vxl. Förvaringsväska får man med på köpet.
Tror det är den lättaste 12 kg och minsta 66x27x50 cm(i hopfällt skick) av lågprisarna, strax under 2'.

F

F.d. 52972

Guest

Har två cyklar Microbike tillv. i halmstad tillv.av aluminium med små hjul
två växlade med broms i baknavet tandrem som drivkedja ,ej att cykla
på grusvägar och max en mil.

Rolf.

F

F.d. 25023

Guest

Vi har Biltemas småhjulingar. Blev mycket (2-3 kg) lättare när man plockade bort allt onödigt inkl. Skärmar osv, bara ram & hjul & drivn + bromsar kvar.

Mycket nöjda!

Jyrki

Toppen