• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lättlagad och god fiskpudding

H

hianders

Guest
Jag har för första ggn i mitt liv gjort en fiskpudding (tack Ami för receptet) och vill gärna delge er receptet. Den är så god!!

400 g djupfryst torsk kokas och finfördelas

blandas sedan med en "korv" färdig risgrynsgröt (ej söt)

Sen blandar man i två vispade ägg, saltar och pepprar samt har i hackad dill.

Smeten läggs sedan i smord och bröad form och överst lägger man smörklickar och strör på ströbröd.

I ugn 200 grader ca 30-40 minuter.

Serveras med gröna ärtor (gärna de små delikatessärtoirna) samt skirat smör och potatis.

Lycka till!

fru hianders/Inger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Det ville jeg kalle en fiskegrateng! Lager gjerne noe slikt om vi har en rest med kokt fisk (ovnsbakt laks eller ørret) med noe kolhydrater og egg smaklig kryddret.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Vi är förkylda som vanligt, GB och jag, så ingen av oss hade lust att laga riktig mat till middag. I frysdisken hittade jag ett paket som såg lockande ut.

mod majs kopiera.jpg

In i ugnen med det och upp på bordet efter 45 minuter.

Tvi vale vilket käk!

Vad jag undrar är om någon vet vad modifierad majsstärkelse är!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Trådurspårning är p g! :)

Jappe! Jag googlade lite på detta:

Modifierad Majsstärkelse

Modifierad Majsstärkelse används för att förändra konsistensen Livsmedel
2101_2.jpg


Man förvandlar majs till majsstärkelse igenom att blanda majsmjöl till en soppa och sedan låta den jäsa därefter finns det en mängd metoder för att modifiera stärkelsen som bildats men dom flesta involverar syror av olika slag.

Modifierad majsstärkelse används för att få volym struktur och fuktbevarande egenskaper.

Många försöker nu utesluta Natriumglutamat MSG och modifierad majsstärkelse hör till en av dom tillsatser där det kan gömma sig utan att det behöver deklareras.


----------------

Inte så bra att sätta i sig kanske!

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Jag misstänkte att det var ett sätt att dölja förekomsten av Glutamat för den här "maten" smakade smakförstärkare så det visslade om det! Himla "stiligt" av tillverkaren att göra så!

Rätten var dessutom pepprig eftersom den innehöll både peppar och pepparextrakt!

Om jag inte minns fel så sade Mannerström "sällan peppar till vitfisk, bara salt, kanske citron"!


Intressant länk! Läs!

Äkta vara - Mats-Eric Nilsson Äkta vara

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Ber om ursäkt för trådkapningen, fru Hianders! Åter till ordningen!

Nu har jag rört ihop en sats fiskpudding efter receptet så strax får vi se hur det blir. Hoppas att grötkorven var den rätta! Återkommer!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Ursäkten godtas Jappe!!
:yes:

Vi har också ätit denna eminenta fiskpudding idag. Hoppas er smakar lika bra som vår!! Vi hade köpt fel grötkorv d v s något sötad, det ska ju helst vara osötad gröt. Men, det funkade ok ändå.

fru hianders/Inger
 

Linnéa & Eide

HBK Medlem
Inlägg
222
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
275
Medlemskap
2024
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Vi lagade också av "fel" grötkorv, den sötade, eftersom vi hade den hemma, men puddingen blev absolut godkänd ändå och jättegod. Och med skirat smör och ett gott bröd blev vi mätta och nöjda. Så tack för denna lättlagade och goda fiskrätt. Fast nästa gång skall vi använda osötad gröt för det blir nog ändå bäst.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Tack Inger!

Här kommer en smakrapport från Orust! Vi använde Millans och Lurvens billiga fisk, Eldorados Alaska Pollock. Smaken var utsökt men konsistensen lite lös. Förmodligen lätt att åtgärda med lite högre värme och längre tid eller annan "grötkorv". Man får känna sig fram! Vansinnigt god smak på denna rätt, dock!

fiskpudding.jpg

För dom som är intresserade av denna magnifika fiskrätt så kommer här "orginalreceptet"!

Fiskpudding med skirat smör

4 portioner

1 1/2 dl rundkornigt ris
3 dl vatten
6 dl mjölk
2 uppvispade ägg
5 dl kokt rensad fisk i bitar
1 tsk salt
1/2 krm kryddpeppar
1/2 krm vitpeppar
1 dl ströbröd
Koka riset tills nästan allt vattnet kokat in. Späd med mjölken och låt koka tills grynen är riktigt mjuka. Tillsätt äggen, fisken och kryddorna. Häll smeten i en smord ugnssäker form. Strö över litet ströbröd. Grädda i 225 grader i ca 45 minuter. Ät med skirat (smält och avskummat) smör med massor av nyplockad hackad dill i. Mycket gott.


Peppar använde inte vi alls!

Jappe
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Lättlagad och god fiskpudding

Man kan naturligtvis göra egen risgrynsgröt men det är bekvämt att ha färdig!!
Så roligt att det föll er i smaken.

Ha en trevlig kväll!

fru hianders/Inger
 
Toppen