• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lätt stava .Rätt på Forumet

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Pinsamma felstavningar ? Glöm det.
Jag bor över 36 år i Sverige och har en äkta 08 -an till hustru( dessutom lärarinnan i svenskan) så har jag lidit och lider av att stava rätt.Det hjälper ej att ha en högt utbildning från utlandet,när man ej har det elementära från åtminstone svensk grundskola.
Jag vet att Zubac bl. beklagade sig av den kunskaps varan.
Här ar svaret .
Ni som ej har den senaste av Firefox webbläsaren skaffa en Firefox 2.0 och installera en svensk ordlista.Webbläsaren kommer då automatisk att markera felstavade ord och Du kan högerklicka på dem felstavade orden för att få fram
en lista med förslag på ord ungefär som i Word
Mvh
Perrovski

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Sv: Lätt stava .Rätt på Forumet

I all vänlighet skulle jag vilja påpeka att vi inte hänger upp oss på stavningen i inläggen i det här forumet.
Det viktiga är innehållet i inlägget och det måste då vara mycket till felstavning eller grammatikfel innan man inte förstår vad författaren menar.

Svenska är ett ganska svårt språk har jag hört invandrare säga och växer man inte upp med det är det nog inte så lätt att snabbt få grepp på det.

Om man sedan själv är noga med hur man vill uppfattas är det en annan sak men några synpunkter på inläggens stavning här på webbsidan har vi inte.

Tack för tipset om Firefox ordlista, man kan också skriva inlägget i en ordbehandlare med inbyggd ordlista (t.ex. Word!) och efter stavningskontrollen sedan kopiera över texten till inlägget.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Då vi nu börjar få många inlägg på HBK blir SÖK-funktionen allt mer användbar, egentligen en högst användbar finess för att över huvud taget hitta tidigare inlägg ibland!

På forumet gäller fortfarande att stavningen och grammatiken inte har någon betydelse i inläggen - frågor, svar och berättelser är ju det som skapar forumet och utgör gemenskapen här och det är avsikten och innehållet som räknas.

Men för att kunna använda sökfunktionen på ett effektivt sätt, särskilt när man söker på rubriken på inläggen (avancerad sökning) så hittar man bara inläggen om man söker på samma stavning som rubriken har och det är då bra att stavningen av nyckelorden är korrekt just här.

Det förekommer alltså ibland att någon rubrik försiktigt blir ändrad på grund av detta och det sker endast för att sökfunktionen ska bli effektivare, inte av några "messerschmidt"-skäl, hoppas att ingen tar illa upp.
:wink: :yes: :D

F

F.d. 839

Guest

Stavningen ... herregud det ar ungefar 35-40 ar sen jag satt pa skolbanken, tror du att det ar vilkigt for oss som gick i skolan pa 60 talet om ett ord ar felstavad eller ej. In't det atminstaende inte for mig, jag kommunicerar dagligen pa 4 olika sprak i tal och skrivt med lakare - jurister folk med hoga utbildningar tror du att dom ar perfekta ? Hey man think twice.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Javisst, det gäller ibland att få fram mesta möjliga information på kortast möjliga tid och då hinner man inte alltid kolla stavningen!

Och förresten så klarar hjärnan av mer än man tror:
"Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn rlol i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxten uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vrjae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet."

Så det är bara att göra som de positiva norrmännen säger: "Bare slapp av!"

F

F.d. 3727

Guest

Personligen tycker jag det är trist om "språkpoliser" inte kan ha lite överseende med en sådan liten detalj i forumet. Jag känner mig lite nervärderad av vissa som sätter så stor betydelse vid en bokstav satt på fel ställe att den måste påpekas offentligt. Ber för min del om ursäkt för stavfel jag sannolikt kommer att prestera och har presterat. Mycket vänlig hälsning till er alla från Olle.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tror inte att det tittas ner på de som eventuellt presterar ett och annat stavfel, så länge det som står är läsbart och begripligt. Problem uppstår om ett nyckelord i en tråd är felstavat. I en sådan tråd kan finnas mycket bra information som inte kommer att hittas om en användare utnyttjar sökfunktionen. En dator är "dum" på det viset att den inte förstår felstavningar. Den går bara på vad som står. Söker jag på Mercedes och någon har skrivit Mersedes så kommer datorn inte att hitta detta. Vi människor är smartare och läser vad som står , inte vad som stavats, för att uttrycka det lite grovt. Därför är det tacknämligt och omtänksamt mot kommande informationssökare om WEB-folket korrigerar sådana småfel så att sökfunktionen hittar vad som söks.

F

F.d. 839

Guest

Inga & Olle,

Sprakpoliser finns det gott, lite varstans men det ar som Kjell tidigare skrev vi ar inte sa noga med stavningen, viktigast : "message get's a cross in a readable and understandable manner".

Senast redigerad av en moderator:

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej alla skribenter.
Det är jag som startade den här tråden, för att underlätta att stava rätt.
Jag är en pedant men inte till den graden att man blir förbannat för minsta
fel. Det viktigaste är att man kan kommunicera med varandra och utbytta sina tankar.Gör man det i ordnade former desto bättre.Jag menar inte bara skriftlig. Lite självdisciplin ,vad ska man för göra och inte göra har osynliga gränser.Ska vi börja tumma på små bagatellartade saker,så klyftan börjar öka till det oändliga. (Det läser vi nästan dagligen i dagspressen om ungdomar).
Nu börjar jag lite filosofisk grubbla över uppfostran av vara barn.( tråden var avsett att stava rätt).Här på forumet har vi olika bakgrund:
utbildning,ekonomisk,kulturellt etc.etc. men vi har gemensam intresse och det är HUSBILEN.
Ju fler vi är desto store glädje har vi av varandra.

Mvh

Perrovski
PS.
Jag är övertygat att min hustru kunde säker har påpekat det ena eller det
andra om min skriv stil med det bjuder jag på.

Mvh

Perro.

F

F.d. 2549

Guest

Stavfel gör vi alla, men som den kloke Kjell skrev: Våra hjärnor klarar av dessa fel utan problem. Visst är det så. Även fel som inte är stavfel utan närmast kan ses som ”Så trodde jag det hette” blir förstådda även av språkpoliser. Exempel: ”Omständigt” blir tolkat av hjärnan som ”omständligt”, och ”framledes” blir av samma hjärna ”framdeles”. Dessa två ord har jag genom åren skrivit och sagt på det felaktiga sättet. Ingen har velat berätta det för mig i tron att jag skulle bli ledsen. Tvärtom, när någon till slut redogjorde för mig om mina små språkmissar blev jag glad och något klokare. Men även i ett sådana fall är vi olika och en del personer hade vid ett sådant påpekande säkerligen blivit ledsna. Jag håller helt med Kjell i hans tankar kring rättstavningen i forumet; eller annorlunda uttryckt: Låt samtliga av skogens fåglar få sjunga sina drillar och sånger – sådan är naturens lagar.
Hälsningar från farbror Claes.

F

F.d. 6238

Guest

Perrovski;

Hej på Er vänner och tack för tipset.

Nu kan jag kalla mig för Tarzan i rättstavning ELLER VAR DET FARSAN???
Hls kurt.:confused::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 839

Guest

Perrovski,

Aldrig hort talas om ORDBLINDHET ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej alla glada skribenter.
Det hade jag ingen aning att det blev så stor intresse av det lilla ämne,
dvs .stavning.
Man brukar säga ,ju mera man kan desto mera vill man ,eller hur?
Därför det är så kull att flera "hänger" med i diskussionen, till sist så kan Vi bilda en folk universitet på den högre nivån.
Vem som vem men, Belgien 1 borde veta vad jag menar.
Varje främmande språk har sin barriär och vi har olika talanger rätt ofta ej
språkliga .
Belgien 1 ,bor Du i franska eller flamländskan delen av Belgien ( kan hända
att Du måste behärska båda )eller?
Har inte varit i Belgien men i Holland ,så liten uppfattning har jag.Personligen
tror jag att flamländska är svårare är svenska i uttalet, hur är det i stavningen frågar ej.

Mvh

Perrovski

F

F.d. 839

Guest

Perrovski,

Jag bor i den Flamlandska delen av Belgien och beharska bagge sprak flytande. Vet ej om Flamlandska ar svarare i uttalet an Svenska, det ar klart man har ju dom svara ord som t.ex "sch" som oftast utav utlanningar uttalas som "sk" vilket ar total fel, a andra sida kan man inte begara att en utlanning ska beharska spraket perfekt.

Min fru som ar Indonesisk har fortfarande svarigheter med vissa ord, inget att bryr sig om tycker jag, life goes on.

Franska (Wallon) dar emot ar helt annorlunda, folket dar gor sig inga besvar att hjalpa dig ifall man inte uttalar orderna alldeles ratt .. inte latt ibland.

Toppen