• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läslampa i förarhytten

MELU

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Båstad
HBK-Nr
32478
Medlemskap
2024
Vi har en MC louis 4/331 halvintegrerad och vi saknar bra läsbelysning när man sitter i de främre fåtöljerna. Tänker mig att man kan sätta lampor med svanhals och montera dessa i den hylla som löper runt fronten. Min fundering är om någon vet om det finns bodels el som man kan komma åt i den främre delen? är det någon som gjort någon liknande montering?

Mvh Mats
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Eftersom ingen McLouis-ägare har svarat ännu så försöker jag med några allmänna tips utan att känna till hur din bil är byggd. De kanske inte alls tillför något....

Om det finns någon bodels-el i närheten av förarhytten att utgå från; som t.ex. elektriskt fotsteg eller brytare för inomhus eller utomhus belysning så skulle jag leta där.
Var finns elcentralen? En del bilar har den under förar- eller passagerarstolen och då går det ju att utgå från därifrån.
Är bilen byggd på FIAT? På en del modeller finns det från fabrik en liten "elundercentral" nedtill i dörrstolpen bakom passagerarstolen (under klädseln). Jag har sett att en del har hittat ström till läsbelysning där. Då handlade det dock inte om bodels-el utan om matning från startbatteriet. Om en sådan kopplingspunkt finns eller inte finns på din bil beror på hur McLouis specat chassiet när de köpte in det. Såg de ingen användning för den har de inte beställt den.

Lycka till!
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En kartläsarlampa med flexibel svanhals brukar numera vara led och tar nästan ingen ström alls. Jag skulle nog tjuva lite ström från ciggtändaren på instrumentpanelen eller bilens säkringshållare som brukar sitta nere till vänster under ratten.
 
Toppen