• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läsa av regulatorn/solcellerna

MonKen

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2026
Hej!
Har en Votronic MPP 350 Duo Dig, 320W solceller och ett Sunlux LiFePO4 96Ah BMS Varmup. I appen (Sunlux-appen) kan jag ju bara se momentant +A eller - A. När bodelsbatteriet är fullt och inga förbrukare används visar den 0,0A. Jag skulle vilja se vad solcellerna ger även om batterierna är fulladdade, ex hur många potenciella Ah och W solcellerna ger även om det inte finns laddbehov. Vad behövs för detta?

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Hej!
Har en Votronic MPP 350 Duo Dig, 320W solceller och ett Sunlux LiFePO4 96Ah BMS Varmup. I appen (Sunlux-appen) kan jag ju bara se momentant +A eller - A. När bodelsbatteriet är fullt och inga förbrukare används visar den 0,0A. Jag skulle vilja se vad solcellerna ger även om batterierna är fulladdade, ex hur många potenciella Ah och W solcellerna ger även om det inte finns laddbehov. Vad behövs för detta?
Kan du inte ladda ner och använda ”votronic energy monitor”? Vet inte riktigt vad man kan få fram av den men kan väl vara värt ett försök.

MonKen

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2026
Kan du inte ladda ner och använda ”votronic energy monitor”? Vet inte riktigt vad man kan få fram av den men kan väl vara värt ett försök.
Verkar som att man behöver Bluetooth Connector.
@Kjell1351 ser att vi bor ett stenkast från varandra och är nyfiken på ditt projekt som jag följer via bloggen. Kommer gärna över för att titta IRL på det.

MonKen

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2026
AES på samma regulator. Var kopplar jag in den på ett EBL, Nordelettronica NE237? Ser varken T10 eller S+ som den enl regulatorns manual skall kopplas till.
1619352745486.png

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Verkar som att man behöver Bluetooth Connector.
@Kjell1351 ser att vi bor ett stenkast från varandra och är nyfiken på ditt projekt som jag följer via bloggen. Kommer gärna över för att titta IRL på det.
Det får du gärna göra, men jag har husbilen vid Skanssundet, Grödinge. Väntar ju fortfarande på mina batterier som jag hoppas kommer i slutet på nästa vecka eller veckan därefter.

PS. Du ligger ju steget före mig så det kanske är jag som borde titta på din installation!DS.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej!
Om regulatorn drar ner laddningen till batterierna kommer en display kopplad till den inte ge dig något mer,den visar vad du redan ser hos Sunlux.
S+ plus hittar du på baksidan av kylen.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Hej!
En sån här kanske VOTRONIC - LCD Solar Computer.

Se dock Olof G’s svar ovan.

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det går inte att se vad panelerna skulle ha kunnat ge ifall batterierna hade varit tomma. Regulatorn plockar ju inte ut mer från panelerna än vad den behöver för att ladda batteriet så effektivt som möjligt. Är batterierna fulladdade så kopplar regulatorn om till float-laddning.

Vill man ha reda på vad som är möjligt att få ut vid en viss solinstrålning måste man göra en koppling där man kan variera belastningen på regulatorn, en slags batterisimulator, och sedan läsa av strömmen. Möjligen kan man då också läsa av spänning och ström från panelerna. Men detta är, som sagt, en ren labbkoppling och inget som går att göra med riktiga batterier inkopplade.

MVH
Hans

MonKen

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2026
Om regulatorn drar ner laddningen till batterierna kommer en display kopplad till den inte ge dig något mer,den visar vad du redan ser hos Sunlux.
S+ plus hittar du på baksidan av kylen.
Ok! Så, direkt från regulatorn till baksida kyl? Inte via EBL? Kan ju tänkas att det redan är framdraget från kylen, men då vet jag inte vad för färg på kabeln. Antar att jag kommer år för att se utifrån, om jag tar bort gallret. Eller, någon som vet hur det förhåller sig på en Adria Matrix Supreme - 18?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi läser av allt (laddning & förbrukning) via vår bluetooth anslutning till VictronConnect (som känner av vår BMV-702) som i sin tur stoppar all laddning när våra Lithium batterier är fulladdade. Hade gärna förklarat hela processen, men det är faktiskt rätt mycket och jag saknar den tid just nu. Ville bara nämna detta eftersom det finns lösningar. Vi har också Votronic MPP 350 Duo med 100W + 110W solceller och en DC/DC laddare för Lithium batterier... BMV-702 är vår huvudlösning på hantering & övervakning av hela el-systemet.

1619366222622.png

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det som TS ville ha, var något som kunde tala om för honom hur mycket spänning och ström solpanelerna potentiellt kan ge. Dvs. hur mycket skulle man kunna få ut av dom om det inte var så att batterierna var fulladdade. Vad de ger just nu var inte problemet.

Toppen