• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länk till översättning om PbII?

L

Lelle_22

Guest
För inte så länge sedan läste jag en länk - jag tror det var i detta forum.
Det handlade om en översättning från svenska till andra europeiska språk om just PbII.
Kanske var det någon EU-text.
Jag har letat efter den för att skriva ut den och medföra i husbilen vid resor bl.a. till Tyskland.
Är det någon som vet var den finns?

Lelle_22

F

F.d. 418

Guest
Sv: Länk till översättning om PbII?

Lelle_22, här kommer länken:
EU Bookshop

Det svenska undantaget gäller inte specifikt för B-behörighet för tunga PbII eftersom det skrevs långt innan den fordonskategorin infördes. Undantaget gällde när det skrevs det fåtal personbilar med en totalvikt över 3500 kg som fanns när körkortslagen ändrades den 1 juli 1996. Avsikten var att de B-kortsinnehavare som hade ett sådant fordon skulle få fortsätta att köra det med stöd av en övergångsregel.

Senare har övergångsbestämmelsen tolkats så (dock inte av alla) att även tunga PbII skall inrymmas i den. Du hittar en lång men läsvärd beskrivning av detta författad av en jurist på Vägverket om du klíckar på nedanstående länk. Hälsn/AndersW
KABE Husbilsklubb med KABE Husbilsklubb annonsforum

L

Lelle_22

Guest

Tack för engagemanget och svareen! Jag var inne på EU-länkarna och "spanade". Tyvärr var det inte detta jag menade.

Jag läste en direkt översättning från svenska till andra europeiska språk om begreppet pbII. Tycktes vara översatt därför att inte alla trafikpoliser i övriga Europa har riktigt kläm på just PbII och att en förare med behörighet B erhållen för 1996 får lov att köra PbII som har högre totalvikt än 3 500 kg.
Lelle_22

F

F.d. 418

Guest

Lelle_22, vad jag vet finns det bara den här skrivningen. Tittade du längst ner på sidan och klickade på "Swedish Part 2 (9,99MB)"? På nedre halvan av sidan 24 i det dokumentet finns den aktuella texten. Om du hittar någon annan, är jag mycket intresserad av att få läsa den. Hälsn/AndersW

L

Lelle_22

Guest

Hurra!
Hittat, utskrivet på en massa språk, hålat, häftat och insatt i husbilspärmen.

Tack Anders W!

Det var denna texten jag efterlyste fast jag fattade ju inte...

Lelle_22

F

F.d. 418

Guest

Lycka till med konstaplarna ute i Europa! Jag har inte blivit kollad men frågade själv en tysk trafikpolis förra året och han hade inga problem med det svenska undantaget. Hälsn/AndersW som ä gammel Hisingspôjk.....sedermera utflyttad

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

Lelle, skall du resa till Italien, så se absolut till att ha den översatt till italienska också.

Italienska poliserna är tyvärr ökända för att vara otroligt nitiska och byråkratiska, att de därtill ofta inte har full koll samt inte talar utländska språk, gör att ett möte med dem kan bli en obehaglig överraskning.

Du kan läsa flera exempel här på forumet och jag har själv också råkat ut för dem.

Givetvis finns det där liksom överallt annars undantag som tur är.

Toppen