• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lämplig bil för familj med tre barn?

F

F.d. 23858

Guest
Helt ny i detta forum -men med väletablerade drömmar om en egen husbil...
Vi är en familj med tre barn, den äldste 9 år och den yngste 4. Jag har en del funderingar, tänkte lufta ett par av dem i dag... :)

Jag föreställer mig att det vore bekvämast med en bil där det finns våningssäng, har sett det på ett antal olika modeller. Tror ni att det stämmer?

Vi har ingen större erfarenhet av husbil och vill därför inte köpa helt ny (tänk om den inte alls passar oss...). Prisspannet sträcker sig till någonstans kring 300 000 kr. Har någon tips på en bra bil? Varför rekommenderar du just den?

Tacksam för alla idéer och tips! Längtar tills planerna förverkligas!

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Lämplig bil för familj med tre barn?

Burstner 747-2 5 ton
Finns 4,5 ton också rekommenderas ej. Då får ni överlast.

Älskar denna bil då den har stor lastvikt. Bra med bäddar.
Hög säng bak 145cm bred. Alkov 160 cm bred och en soffa
Som man kan använda som bädd och då har man inte bäddat
Ner dinetten.
Ända nackdelen som vi har upptäckt är att toaletten är liten.
Är man inte för stor så fungerar den.

Bilar med våningsängar tycker jag ser praktiska ut i bodelen.
Men de har ju så lite förvaring möjligheter. Till bord stolar och
annat man vill ha med sig.

Viktigaste ni ska tänka på är lastvikten.
Köp ej innan ni har vägt bilen själva.

Lycka till!
Fam Pettsson/Malin

F

F.d. 23858

Guest

Stort tack för svar! :)

Det är givetvis svårt att veta innan man testat att köra in sig på riktigt och därför uppskattar jag verkligen att få andras åsikter! Gärna ännu fler! :-D

F

F.d. 2621

Guest

Dethleffs Advantage 6981med totalvikt 4000 kg, 6 sittplatser med 3-punktsbälten är en av de få tänkbara alternativen, som kan fungera för en barnfamilj.

Bürstner 747 / Argos är säkert ännu bättre lämpad, men mycket större, tyngre och - dyrare för motsvarande utrustning och årsmodell.

Lycka till och var realistisk i valet ur alla relevanta synpunkter!

F

F.d. 29478

Guest

Hej

Vi har en Dethleff 6991 vilken är mkt lik 6981 och håller med föregående om att det finns få alternativ till lite större familjer. Vi är 6 personer i vår och det fungerar.

Mvh
Mikael

F

F.d. 23858

Guest

Jättebra med era tips, jag har sneglat på Dethleffs men har ännu inte riktigt koll på vilka modeller som är bäst för oss, Bürstner ska jag se till att läsa in mig på också. Suveränt att få info av familjer i samma storlek som vår! Så många modeller räcker ju bara till fyra. :-(

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Med den prisbilden du är intresserad av skulle jag även titta på Knaus. Finns ex.vis Sun Traveller 700 DG som funkar bra om man är 5-6 pers. Med våningsäng bak heter den DKG (vet ej om den finns som 700 men definitivt som 650). En enklare, och billigare variant är Sport Traveller som finns i samma varianter. Modellerna finns både på Fiat och Renault. Välj de som väger in på 3,85 eller 4,0 ton, annars riskerar du övervikt.

F

F.d. 27198

Guest

Vi är också nya med husbil och har också tre barn. Vi köpte en Dethleffs GlobeR 697, 3500 kg. Vi åker två vuxna, tre barn samt våra två halvstora hundar. Utöver det tre cyklar och normal packning för två veckor. Vid utresa ställde vi bilen på vågen i Helsingborg och vägde in på 3520 kg med 1/3 vatten och resten fullt. Bilen är en fd. hyrbil och därmed ganska basic vad utrustning beträffar. Vi har satt in en TV, men i övrigt är bilen som den stod när vi köpte den. Vad jag menar är att du behöver inte nödvändigtvis ha en 5-tonnare för att klara dina behov. Vår bil är en 2009 och vi hade ungefär din budget inför vårt köp. Lycka till med valet av bil!

/Claus

F

F.d. 23858

Guest

Tack Claes och Claus! Jag uppskattar verkligen era synpunkter, mycket "matnyttiga"! :)

Toppen