• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämnar sladden hemma

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Efter midsommar lyfte jag ut två trötta Varta 95 Ah som vägde knappt 60 kg tillsammans och ersatte dem med ett Skanbatt 96 Ah Heat litium batteri som väger 12,5 kg. Bytet gjordes rakt av, så kallat "drop in".
Vi står aldrig vid "stolpe" varken sommar eller vinter och eftersom vi aldrig står mer än en, eller möjligen två, nätter på samma plats finns det ingen anledning att köra runt med elsladden.
Vår dygnsförbrukning är ca 30 Ah. De tillgängliga 96 amper timmarna i batteriet räcker således till och blir över. För vårt sätt att använda bilen.
Vid laddning går spänningen upp till 14,4 volt och stannar där en stund för att sedan ligga på 13,7 volt. Vilospänningen parkerar på 13,3 volt.
Bilens generator är av det intelligenta slaget vilket innebär att den laddar allt från ca 18 A till några få A. När solen skiner på solpanelen under sommaren spelar intelligensen ingen roll.
Nu på senhösten när solen verkligen lyser med sin frånvaro så blir laddningen med den intelligenta generatorn alltför osäker. Därför har batteriet kompletterats med en Votronic 12-12-30 booster så var det problemet ur världen.
Några rader också om vad det kostar. Två nya Varta 95 Ah hade kostat knappt 5000 kronor vilket innebär att varje tillgänglig Ah kostar ca 50 kronor. Skanbatt batteriet kostade 11200 kronor vilket innebär att varje tillgänglig Ah kostade ca 120 kronor. Vilket är ca 2,3 gånger mer än för samma kapacitet hos blybatterierna.
-Är det värt priset? Rationellt sett förmodligen bara för oss som aldrig står vid stolpe och som använder husbilen året om.
Till sist ett tack till Er pionjärer i klubben, ingen nämnd och ingen glömd, som skrivit och delat med sig av erfarenheter av litium batterier i husbil.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl så att vi använder husbilen på olika sätt & gör olika saker i den när vi är på resande fot. Att bli utan ström, gas, vatten etc. när man stannat på ett trevligt ställe är ingen höjdare. Att ha så stor kapacitet som möjligt med sig av detta är ju en fråga om bekvämlighet. Det är väl så att det är upp till var & en hur man vill ha det & vad man kostar på sig, Husbilen är ju för de flesta en hobby & därför ett nöje att pimpa & utrusta den på olika sätt. Magnus attityd är bara att beklaga. Förhoppningsvis är det ett fåtal som har denna attityd. Att samarbeta, jämka & visa hänsyn kommer man längst med i det långa loppet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En dum fråga kanske ..... det skrivs om före å efter nya batterier en del begriper inte hur dom överlevde förut utan sina stora nya batteribankar och en del har som första fråga "finns det EL ???? " när man närmar sej en ställplats , vad är det som tar så mycket ström ? det finns ju oftast gasolspis så koka kaffe kan ju inte va den stora boven , titta på tv !! har man det som huvudsakligt intresse då kan man väl lika gärna stanna hemma eller ...... Lägga ca 20-30 tusen i nya batterier rimmar dåligt med mitt husbilsliv i alla fall , viktigast verkar vara för många att kunna lägga in en "APP" för att i realtid kunna se hur mycket ström jag har just nu och vad fort jag kan få in all ström som jag troligtvis inte behöver för tillfället . Tycker det verkar som med klimatet det går hysteri i det mesta nu för tiden, en gammal mans råd lugna ner er passa på att njuta lite , ni har så många konstruerade bekymmer som inte ger ett skit i slutändan . Undrar vad många jag retat upp denna gången :rolleyes:
Mvh Bengt. PS: jo jag är spik nykter även nu DS.:D

Utan mina lifepo4 batteri skulle det nästan vara omöjligt för mig att leva heltid i min hb..... Jag försöker undvika gas om jag kan använder hellre el.
Men det krävs då att jag också har många A i "banken".... Och mycket solpaneler.....
Så med ditt mått mätt.... Så hade det ju inte fungerat för mig.... Tur att alla inte lever samma liv i sin hb :spinny:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Utan mina lifepo4 batteri skulle det nästan vara omöjligt för mig att leva heltid i min hb..... Jag försöker undvika gas om jag kan använder hellre el.
Men det krävs då att jag också har många A i "banken".... Och mycket solpaneler.....
Så med ditt mått mätt.... Så hade det ju inte fungerat för mig.... Tur att alla inte lever samma liv i sin hb :spinny:


Miljövänligt på köpet,
jag kör också hellre el i husbilen, än gasol, diesel, bensin, fast jag har dessa som backup
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Du måste skoja. Om inte, hoppas jag att du inte har HBK's dekal på husbilen.
Självklart skojar jag. Men som man säger. Det skrivna ordet har inga nyanser. Och vad det gäller dekaler. Så tycker jag inte om att klistra på en massa dekaler för att visa klubb tillhörighet elr annat. Jag är med ändå i forum klubbar mm. Trevlig kväll på er
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej, Magnus!
Som jag skrivit i annan tråd är ironi en svår konst, särskilt att vara författare till just ironiska inlägg. Min fråga till dig är: Ska ovanstående inlägg uppfattas som ironisk eller menar du bokstavligen det du skriver i just citerade text?
Hälsningar
Åke
Hej och trevlig helg förresten. Som person kan jag aldrig vara allvarlig. Är en lättsam person av mig.

:):Do_O
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Utan mina lifepo4 batteri skulle det nästan vara omöjligt för mig att leva heltid i min hb..... Jag försöker undvika gas om jag kan använder hellre el.
Men det krävs då att jag också har många A i "banken".... Och mycket solpaneler.....
Så med ditt mått mätt.... Så hade det ju inte fungerat för mig.... Tur att alla inte lever samma liv i sin hb :spinny:
Förstår din situation , många med mej är nog väldigt imponerade av din framfart där nere i södern ,verkar som du trivs med ditt liv , du är ju nästan ett unikum i denna klubben , men många som skriver här om sina batteribekymmer verkar inte komma så långt ut i pereferin som du och några andra, det är därför jag tycker att det blivit lite hysteriskt i ämnet , många har prylsamlandet och nya innovationer som sin hobby , köper även det, men vi vanligt "dödliga" tror vi klarar oss ändå , och som Bennsan skriver bli utan vatten, gas och el , ärligt talat är inte det dålig planering .......tycker det är en dålig ursäkt egentligen tror inte att det är "livsavgörande" om man är utan ström, vatten eller gas ett dygn eller så. Mvh Bengt. Fortfarande Nykter :yes:
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det beror på hur kallt det är
Ja det var ju ett världsligt problem, vet inte om jag ska skriva "stackare" men för att inte va otrevlig på något sätt ........ finns många lösningar på just det, det allra enklaste är väl att starta och åka några mil så är det inte synd om dej på några timmar...............Herregud undrar hur många med så stora bekymmer man möter efter våra vägar. Fortfarande en nykter Bengt.:yes:
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har jobbat under dom förhållandena ( Med lite större bilar) då stängde jag aldrig av motorn under natten medans man sov , dels för att hålla värmen ävenså hade man aldrig startproblem på morgonen, försökte minimera alla risker som uppstår vid dom gradtalen, ser att du bor i Kiruna så om någon borde du veta vad kyla är . Fortfarande spik nykter :yes:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det är klart att man inte slår av motorn. Har en varm sovsäck. Men vid dessa temperaturer kan allt hända. Och har man bott som mig i Sveriges nordligaste by. Så måste man använda bilen för att ta sig till jobbet. Även om det är minus 46 som är det kallaste jag har upplevt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det är klart att man inte slår av motorn. Har en varm sovsäck. Men vid dessa temperaturer kan allt hända. Och har man bott som mig i Sveriges nordligaste by. Så måste man använda bilen för att ta sig till jobbet. Även om det är minus 46 som är det kallaste jag har upplevt.
Bilen var jobbet för mig, så vi har mycket gemensamt, allt måste fungera. Godnatt på dej Peter.Mvh Bengt.
 
Toppen