• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lämna landet efter 3 månader?

Eura M

HBK Medlem
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2027
Hej

En undran hur gör ni?

Som EU medborgare får ja vistas i tex Spanien i 3 månader sedan måste jag anmäla mig hos myndigheterna om jag ska stanna längre enligt lagen.

Skulle jag sedan råka arbeta så måste jag betala skatt i det landet.

Hls Rapidos / Bosse

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Lämna landet efter 3 månader?

Du kan vara helt lugn, de svenska skattemyndigheterna släpper dig inte så lätt.

Du som svensk pensionär kan lugnt stanna i Spanien åtminstone 6 månader varje år utan att Spanska Hacienda skickar sin inspektörer efter dig.

Eura M

HBK Medlem
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2027

Blev stoppad i går av polisen utanför staden Alcoi som frågade hur länge jag hade varit i landet.

Bosse :)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Blev stoppad i går av polisen utanför staden Alcoi som frågade hur länge jag hade varit i landet.

Bosse :)

Det är bara att berätta, oavsett hur länge du varit i Spanien.

Det som hände dig tror jag är väldigt ovanligt när det gäller husbilar, däremot vet jag att det förekommit kontroller av utländska personbilar.

Dessa kontroller har inget med skattemyndigheterna att göra, eller om du är permanent resident i landet. Nej det är en kontroll utav din bil.

En utländsk bil får inte vara i Spanien i över 6 månader i sträck. Tror att samma bestämmelser gäller i hela EU.

Hur man kontrollerar det är sedan en annan fråga, men har läst i spansk press att man kontrollerat t.ex. utanför skolor när föräldrarna hämtar barnen dagligen i utländskregistrerade bilar.

Det är ett känt faktum att många utländska fastighetsägare har bilar från sina hemländer som man kör omkring med år efter år. Själv känner jag till 5 - 10 stycken sådana exempel på obesiktade bilar i Spanien.

Toppen